Kehä I Laajalahti -hanke lyhyesti
Ennen hankkeen toteuttamista liikennevalo-ohjatut liittymät Laajalahdessa aiheuttivat ruuhkapiikkejä aamuin illoin. Nyt liikennevalo-ohjatut liittymät on poistettu ja alueelle on rakennettu Turvesuontien kohdalle Laajalahdensolmun eritasoliittymä, joka sujuvoittaa liikennettä merkittävästi ja parantaa tulevaan Raide-Jokeriin liittyvien katuosuuksien toimivuutta. Laajalahdensolmun eritasoliittymän lisäksi rakennettiin uusi risteyssilta Kurkijoentielle, ja Espoon erillishankkeena toteutettiin Raide-Jokerin Räisälänsilta ja siihen liittyvät pengerrykset.
Kaikkiaan hankkeessa rakennettiin reilut kaksi kilometriä uutta 3+3-kaistaista tietä, kahdeksan uutta siltaa sekä parannettiin pyöräilyn ja jalankulun väyliä 4,8 kilometrin matkalta. Merkittävä urakkavaihe oli uusien liikennejärjestelyjen ja Raide-Jokerin mahdollistamiseksi tehty Kehä I:n tielinjan tasauksen lasku enimmillään seitsemän metriä alkuperäisestä tasosta.
Tavoitteet
Sujuvampi ja ruuhkattomampi Kehä I
Kehä I:n liikennemäärät Laajalahden kohdalla ovat kasvussa. Aiemmat Laajalahden kohdan liittymät olivat liikennevalo-ohjattuja, ja liikenne ruuhkautui voimakkaasti aamuin illoin ruuhkien heijastuessa Mestarintunneliin saakka. Hankkeessa poistettiin nämä liikennettä ruuhkauttaneet liikennevalo-ohjatut liittymät sekä rakennettiin uusi eritasoliittymä Turvesuontien kohdalle liikenteen sujuvoittamiseksi. Yhteys Kurkijoentieltä sekä Ruukinrannantieltä Kehä I:lle poistui.
Mahdollisti tulevan Raide-Jokerin
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Hankkeen tavoitteena oli mahdollistaa Raide-Jokerin toteuttaminen Kehä I:n välittömään läheisyyteen. Raideyhteys tulee ylittämään Kehä I:n eritasossa Kurkijoentien liittymän kohdalla, jonka vuoksi Kehä I:n tasausta laskettiin välillä Turvesuontie-Kurkijoentie enimmillään noin 7 metriä. Lisäksi hanke paransi ylipäätään joukkoliikenteen sujuvuutta sekä mahdollisti ympäristöystävällisen joukkoliikenneyhteyden mm. Otaniemeen ja Keilaniemeen myös pohjoisen suunnasta.
Liikkumisen turvallisuuden sekä melusuojauksen parantaminen
Hankkeella parannettiin liikenteen turvallisuutta eritasoratkaisuilla niin ajoneuvoliikenteelle kuin kävely- ja pyöräliikenteellekin. Hankkeen yhteydessä kävely- ja pyöräteitä parannettiin nykyisestä. Lisäksi nykyistä melusuojausta parannettiin ja uusia meluesteitä rakennettiin Kehä I:n molemmin puolin yhteensä noin 3 km.
Luontoarvojen huomiointi
Luontoarvot otettiin huomioon jo hankkeen suunnittelun alusta alkaen. Hankkeen yhteydessä ei toimittu Laajalahden Natura-alueella. Elfvikin vanhojen metsien suojelualueen puiden säilyttämiseen kiinnitettiin erityishuomiota. Kaikki asemakaavassa säilytettäviksi merkityt puut, pensaat ja pensasaidat säilytettiin. Kaavamääräysten mukaan erityisen meluavia töitä, kuten paalutuksia, ei tehty lintujen pesimäaikaan kesällä. Hankkeessa turvattiin ja parannettiin myös liito-oravien olosuhteita Laajalahden alueella. Olemassa olevaa puustoa suojattiin rakentamisen aikana liito-oravien yhteyksien turvaamiseksi. Liito-oraville asennettiin myös 16 kappaletta uusia keinotekoisia hyppypuita sekä puuistutuksia.
Eteneminen ja kustannukset
Rakentaminen käynnistyi lokakuun 2019 alussa ja valmistui syyskuussa 2021. Hankkeen kokonaiskustannus oli noin 32 miljoonaa euroa sisältäen HSY:n ja Espoon kaupungin erillishankkeet. Hanke toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa.
Tutustu hankealueen karttaan, joka näyttää hankkeen kohokohdat