- Mt 152 Hämeenlinnanväylä-Tuusulanväylä
- Päällystystyöt satakunnassa
- Siltatyöt satakunnassa
- Siltatyöt kainuussa
- Mt 471 Hanhivirran lossin korvaaminen sillalla
- Kuparonvirran lossin korvaaminen sillalla
- Hätinvirran lossin korvaaminen sillalla
- Maanteiden 455 ja 15323 liittymäjärjestelyt
- Valtatien 13 ja Otavantien liittymä
- Vt 5 Hietanen-Pitkäjärvi
- Vt 6 ja mt 870 Kontinjoen kevyen liikenteen järjestelyt, Sotkamo ja Kajaani
- Kt 51 Sunnanvikin eritasoliittymä
- Vt 3 Kannelmäen ja Kaivokselan välillä ja Kuninkaantammen etl
- Mt 152 Hämeenlinnanväylä-Tuusulanväylä
- Kantatien 50 (Kehä III) parantaminen Majvikin ja Masalan kohdalla
- Keski-Uudenmaan pohjoinen logistiikkayhteys
- Vt 25 Hanko-Mäntsälä
- Mt 249 Sastamala
- Vt 12 Alasjärvi-Huutijärvi
- Vt 9 Turku-Tampere
- Vt 9 Tampere-Orivesi
- Vt 3 Tampere-Vaasa
- Vt 3 Lempäälä-Pirkkala
- Parainen-Nauvo kiinteä yhteys
- Vt 9 Turku-Tampere
- Kaarinantien kääntö
- Mt 12029 Lillholmenin silta
- Mt 180 Saaristotie
- Kt 52 Salon kohta
- Valtatien 10 kääntö Liedon kohdalla
- E18 Turun kehätie
- Pyöräilyn seutureittien viitoitushanke
- Mt 185 Pernon ja Ihalan eritasoliittymät
- Vt 9 Turku-Tampere
- Turun kaupunkiseutu MAL-hankkeet
- Päällystystyöt Varsinais-Suomessa
- Siltatyöt Varsinais-Suomessa
- Vt 18 ja vt 16 liittymäjärjestelyt Pelmaan kohdalla
- Vt 19 Seinäjoki-Lapua
- Mt 387 (Vaalimaantie) Nordkalkin eteläportin tieyhteyden liittymä- ja kevyenliikenteenjärjestelyt, Lappeenranta
- Mt 3864 parantaminen välillä Sipari-Pulsa, Tapavainola-Ylämaa
- Mt 14866 Kyläniemen lossin korvaaminen sillalla
- Mt 14871 (Patotie) kevyen liikenteen järjestelyt välillä Rantaportintie-Mt 160 (Karjalantie), Imatra
- Mt 14821 kevyen liikenteen järjestelyt välillä Talpionmäentie-Latutie, Lappeenranta
- Mt 408 ja Mt 409 kevyen liikenteen järjestelyt ja liikenneturvallisuustoimenpiteet, Savitaipale
- Vt 26 ja Mt 387 Tieparin muodostaman liikennekäytävän toimenpidesuunnitelma, Luumäki, Lappeenranta, Miehikkälä, Virolahti, Hamina ja Kouvola
- Vt 13 Lappeenranta-Nuijamaa
- Vt 13 Mikkeli-Lappeenranta
- Vt 13 Myttiömäki
- Vt 6 ja mt 4012/ mt 4015 liittymän ja mt 4012 parantaminen, Parikkala
- Valtatien 13 ja Otavantien liittymän parantaminen, Mikkeli
- Vt 6 muuttaminen moottoriliikennetieksi rinnakkaistiejärjestelyineen välillä Selkäharju-Mansikkala, Lappeenranta ja Imatra
- Siltatyöt Kanta-Hämeessä
- Siltatyöt Päijät-Hämeessä
- Mt 313 Anianpellontien jkp
- Mt 354 Inkeroistentien jalankulku- ja pyöräilytien rakentaminen
- Vt 26 parantaminen rakentamalla kevyen liikenteen väylä välille Husula-Myllykylä, Hamina
- Mt 370 jalankulku-ja pyöräiluväylän rakentaminen Ravikylän kohdalle
- Mt 355 Merituulentien parantaminen
- Vt 15 Kotkan sisääntulotie
- Vt 15 parantaminen välillä Kotka-Kouvola
- Vt 6 parantaminen Kouvolan kohdalla
- Vt 6 parantaminen välillä Tykkimäki-Kaipiainen
- E18 Haminan ohikulkutie
- E18 Hamina-Vaalimaa
- Usein kysyttyä
- Uutiset ja tiedotteet
- Liikennejärjestelyt
- Lisätietoa hankkeesta
- Vaalimaan liikennejärjestelyt ja rekkaparkki
- Maantien 170 parantaminen
- Virojoen erillisurakka
- E18 Koskenkylä–Kotka
- E 18 Muurla-Lohja
- E18 Kausela-Kirismäki
- 1. rakennusvaihe 2019-2021 Kausela-Kirismäki
- 2. rakennusvaihe 2020-2023 Kausela-Pukkila
- Liikennejärjestelyt
- Espoon kaupunkirata
- Espoo-Kirkkonummi
- Espoo–Salo-oikorata
- Etelä-Karjalassa suunnitteilla
- Etelä-Karjalassa rakenteilla
- Etelä-Pohjanmaalla suunnitteilla
- Etelä-Savossa rakenteilla
- Etelä-Savossa suunnitteilla
- Vt 5 Hurus-Hietanen
- Hailuoto
- Helsingin ratapihan toimivuuden parantaminen
- Helsinki-Riihimäki-hanke
- Kysymyksiä ja vastauksia (Q&A)
- Työt Järvenpään alueella
- Työt Riihimäen alueella
- Työt Keravan alueella
- Helsinki-Turku, nopean ratayhteyden jatkosuunnittelu
- Espoon kaupunkirata
- Espoo–Salo-oikorata
- Salo–Turku
- Turun ratapihat
- Helsinki–Turku nopean junayhteyden hankekokonaisuuden YVA
- Rantarata
- Hyvinkää-Hanko sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen
- Ilmalan lumensulatuskenttä
- Imatran rajanylityspaikan kehittäminen
- Itäinen maakuntavaraus
- Joensuun ratapiha
- Jyväskylän läntinen kehätie
- Järvensivun alikäytävien parantaminen, Tampere
- Kainuussa suunnitteilla
- Kainuussa rakenteilla
- Kanta-Hämeessä rakenteilla
- Kanta-Hämeessä suunnitteilla
- Kehä I Espoon raja - Hämeenlinnanväylä
- Usein kysyttyä
- Kehä I:n historiaa
- Kehä I matka-ajat
- Yhteistyö Suomalais-Venäläisen koulun kanssa
- Uutiskirjeet
- Kehä I Kivikontie
- Kehä I Laajalahti
- Hankkeessa tapahtuu
- Kysymyksiä & vastauksia
- Hankkeen liikennejärjestelyt
- Uutiskirjeet
- Yleiskartta
- Suunnitelmakartat
- Videoita hankkeesta
- Yleisötilaisuudet ja raportit
- Kemijärvi-Isokylä
- Kemin Ajoksen väylä
- Keski-Pasila
- Keski-Pohjanmaalla suunnitteilla
- Keski-Suomessa rakenteilla
- Vt 18 parantaminen Kukkumäen eritasoliittymän kohdalla, Jyväskylä
- Vt 13 ja st 633 liittymäjärjestelyt, Saarijärvi
- Maantien 16811 (Taipaleentie) kevyen liikenteen väylä Sumiaisten taajamassa, Äänekoski
- Päällystystyöt keski-suomessa
- Siltatyöt keski-suomessa
- Keski-Suomessa suunnitteilla
- Vt 4 Joutsa-Jyväskylä
- Vt 4 Vaajakosken kohdalla Jyväskylä
- Vt 4 Vaajakosken moottoritien melusuojaukset
- Vt 4 parantaminen välillä Joutsa-Toivakka
- Vt 4 parantaminen Joutsan kohdalla
- Vt 4 parantaminen välillä Ahonlaidan eritasoliittymä - Lohikosken eritasoliittymä
- Vt 4 parantaminen Oravasaaren eritasoliittymän kohdalla, Jyväskylä
- Vt 4 Jyväskylä-Pihtipudas
- Vt 4 Vehniä-Äänekoski
- Vt 4 Viitasaaren kohdalla
- Vt 4 Äänekoski-Pihtipudas
- Mt 16685 välillä Saarijärventie-Ritopohjantie
- Vt 4 parantaminen Vehniän kohdalla
- Vt 4 parantaminen Kevätlahden liittymän kohdalla
- Vt 9 Orivesi-Jyväskylä
- Vt 9 Kanavuori-Hankasalmi
- Vt 18/23 Jyväskylä-Keuruu
- Vt 13 Äänekoski-Kyyjärvi
- Vt 13 Saarijärven keskustan osayleiskaava-alueella
- Vt 13 yhteysväli Kokkola-Äänekoski
- Mt 16843 ja 16845 lakkauttaminen maanteinä ja vt 13 parantaminen välillä mt 16843 - mt 16847
- Vt 13 ja st 633 liittymä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät
- Seututie 637 Jyväskylä-Laukaa
- Mt 637 Rokkamäki-Kuusa
- Mt 637 Seppäläntie-Pielislehdontie
- Mt 637 Sorastajantie-Kuormaajantie
- Mt 637 Kuormaajantie - Laukaan taajama
- Mt 637 (Jyväskyläntie) liittymä- ja yksityistiejärjestelyt Vihtavuoren taajaman kohdalla, Laukaa, tiesuunnitelma
- Mt 6250 (Räihäntie) kevyen liikenteen väylä välillä Mt 6251 (Kintauden pysäkkitie) - Pihlajaniemi, Petäjävesi
- Mt 16728 Kantola-Puustelli
- Seututie 638 Jyväskylä-Laukaa
- Maantien 16909 (Isoahontie) kevyen liikenteen väylä välillä valtatie 4 - Petäjätie, Viitasaari, tiesuunnitelma
- Maantien 6450 (Sumiaistentie) kevyen liikenteen väylä, Äänekoski, tiesuunnitelma
- Maantien 6090 (Kinkovuorentie) jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Muurame-Kinkovuori, Muurame ja Jyväskylä
- Mt 16728 (Kantolantie) jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Laukkavirrantie-Vihtavuorentie, Laukaa
- Mt 630 (Puuppolantie) ja mt 16707 (Autiokankaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät, Jyväskylä
- Maantien 6304 kevyen liikenteen järjestelyt Lanneveden kohdalla, Saarijärvi
- Jalankulku- ja pyöräilyväylät väleillä Tiituspohja-Leppävesi (mt 637 Jyväskyläntie) ja Kauramaantie-Perttula (mt 638 Vaajakoskentie)
- Mt 16684 (Vesangantie) ja mt 16685 (Ruokkeentie) jalankulku- ja pyöräilyväylät, Jyväskylä, tiesuunnitelma
- Valmiit selvitykset
- Jyväskylän koilliskehä Palokka-Vaajakoski
- Jyväskylän liikenteen rauhoittaminen
- Jyväskylän kaupunkiseudun moporeitit
- Mt 6112 Kuokkalantien parantaminen
- Yt 16684 ja 6015, Vesangantien kevyen liikenteen järjestelyt
- Mt 16685 parantaminen välillä Laajavuorentie-Saarijärventie
- Vt 18 parantaminen Kukkumäen eritasoliittymän kohdalla
- Mt 16811 kevyen liikenteen väylä Sumiaisten taajamassa
- Kimolan kanava
- Kokkolan väylä
- Kouvola–Kotka/Hamina
- Hankkeen kartat
- Kysymyksiä ja vastauksia
- Turvallisesti työmaan lähistöllä
- Saako junaradalla ottaa selfietä?
- Miksi junaradalla ei saa liikkua?
- Uutiskirjeet
- Liikennejärjestelyt
- Hankkeen jatkosuunnittelun tärinäselvitysraportti
- Kt 45 parantaminen Vantaanjoen kohdalla
- Kt 52 Salo
- Kt 62 Huuhkala-Käyhkää
- Kt 77 parantaminen, Viitasaari
- Kuopion ratapiha
- Kymenlaaksossa suunnitteilla
- Lahden melusuojaus
- Lapissa suunnitteilla
- Mt 9401 Tunturitie ja kantatie 80 Ylläsjärventie liikenneturvallisuuskohteet
- Vt 4 parantaminen Hirvaan kylän kohdalla
- Vt 4 Jeesiöjoen sillan uusiminen
- Valtatien 4 parantaminen maantien 924 (Ranuantie) liittymän kohdalla, Simo
- Lielahti-Kokemäki
- Luumäki–Imatra-ratahanke
- Yleistä informaatiota hankkeesta
- Urakat
- Vt 6 Alikulkusilta
- Saimaan kanavan ratasilta
- Mansikkakosken ratasilta
- Alikulkusiltojen urakka
- Kaksoisraideosuus Joutseno-Rauha
- Kaksoisraideosuus Rauha-Imatran tavara-asema
- Lauritsalan liikennepaikan urakka
- Liikennepaikkaurakka 3
- Siltaurakka 4
- Lauritsalan eteläisen alikulkusillan urakka
- Hietalankadun alikulkusillan urakka
- Perusparannusosuuden Lappeenranta–Joutseno-väli
- Perusparannusosuuden Luumäki–Lappeenranta-väli
- Mansikkakosken vanhan ratasillan kunnostustyöt
- Valaistusurakka Joutsenossa ja Lauritsalassa
- Ratasuunnitelmavaiheen suunnitelmakartat
- Tulevat hankinnat
- Hankkeen kuukausikirje
- Tilaa uutiskirje
- Liikennejärjestelyt ja muut vaikutukset ympäröiviin alueisiin
- Imatra-Imatrankoski-Raja
- Länsimetron liityntäyhteydet
- Mt 132 Klaukkalan ohikulkutie
- Hankkeen kuukausiraportit
- Mt 132 Klaukkalan ohikulkutie – liikenteenhallintajärjestelmä
- Tietoimituksen aloituskokouksen esitykset 29.8.2018
- Usein kysyttyä
- Hankkeen yleiskartta
- Liikennejärjestelyt
- Mt 140 Järvenpään kiertoliittymä
- Mt 5013 Kuhasalontie
- Mt 955 Köngäs-Hanhimaa parantaminen
- Mt 956 kevyen liikenteen väylän rakentaminen Könkään kohdalle
- Nickbyn ratasilta
- Nikkilä-Nikinmäki kevyen liikenteen väylä
- Nuijamaan rajanylityspaikan parantaminen
- Oulu-Kontiomäki uudet liikennepaikat
- Oulun meriväylä
- Pasila-Riihimäki
- Pietarsaaren väylä
- Pirkanmaalla rakenteilla
- Pirkanmaalla suunnitteilla
- Pisararata
- Pohjanmaalla suunnitteilla
- Vt 3 Tampere-Vaasa
- Vt 3 parantaminen välillä Rajalanmäki-Koskue
- Vt 3 parantaminen Padan ja Helsingbyn liittymien kohdalla
- Vt 3 parantaminen Kylänpään, Torstilan, Käyppälän, Suorttilan, Perälän ja Rudon kohdalla
- Vt 3 Laihian keskustan kohdalla
- Vt 3 parantaminen välillä Helsingby-Laihia
- Vt 8 Vaasa-Kokkola
- Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta
- Kt 68 välillä Edsevö-Pietarsaari
- Vt 8 ja mt 724 Vaasan yhdystie
- Pohjois-Karjalassa rakenteilla
- Pohjois-Karjalassa suunnitteilla
- Vt 6 ja kt 71 liittymä- ja kevyen liikenteen järjestelyt
- Vt 9 Onkamo-Niirala
- Vt 23 Varkaus-Viinijärvi
- Mt 15716 kevyen liikenteen väylä välillä Urheilukentäntie-Tuppihaantie
- Kt 75 Pitkänmäentien liittymä Nurmes
- Pohjois-Pohjanmaalla rakenteilla
- Pohjois-Pohjanmaalla suunnitteilla
- Vt 22 ohituskaistat välillä Hyrkäs-Sotkajärvi, Muhos ja Utajärvi
- Vt 20 Korvenkylä-Kiiminki, Oulu
- Vt 5 ja mt 18865 jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Kitkantie-Nissinvaarantie, Kuusamo
- Pohjois-Savossa rakenteilla
- Poraus- ja louhintatyöt Ristamäentien sillan kohdalla
- Pohjois-Savossa suunnitteilla
- Vt 5 Leppävirta-Kuopio
- Vt 5 Siilinjärvi-Pöljä-Alapitkä
- Vt 23 Varkaus-Viinijärvi
- Vt 5 Liikenneturvallisuustoimet
- Vt 5 parantaminen välillä Karvasalmentie-Mäntylahdentie
- Mt 453 Niittypurontie-Käpykankaantie
- Mt 5661 parantaminen Muuruvesi
- Mt 16165 ja mt 16173 kevyen liikenteen järjestelyt
- Vt 9 parantaminen välillä Lotteinen - Jännevirta, Siilinjärvi
- Valtatien 9 parantaminen välillä Vartiala-Riistavesi, tiesuunnitelma, Kuopio
- Pori–Mäntyluoto–Tahkoluoto-radan sähköistys
- Posiontien alikulkusillan uusiminen, Rovaniemi
- Päijät-Hämeessä suunnitteilla
- Pännäinen-Pietarsaari
- Pännäisten kolmioraide
- Päijät-Hämeessä rakenteilla
- Raakapuuterminaalit
- Rajaliikenteen turvallisuuden parantaminen
- Ratojen luokittelu
- Rautateiden turvalaitehankkeet
- Satakunnassa suunnitteilla
- Satakunnassa rakenteilla
- Seinäjoki-Oulu-ratahanke
- Siltatyöt Itä-Suomessa
- Soinilansalmen siltahanke
- Suonenjoen ratapiha
- Tampereen tuloratapiha
- Tasoristeysohjelman rata- ja tiesuunnitelmat
- Jonkkunen-Manta, Masku
- Nokantie, Luoman seisake, Kirkkonummi
- Pussinperä-Hourula, Nivala
- Lepikko – Paltamo, Kokonlahti, Paltamo
- Storsandsundsvägen – Spangarvik, Pedersöre
- Parpola – Oripohja, Orivesi
- Kierikka Ahonkuja, Kotka
- Nuuvi – Suihkola, Suonenjoki
- Vantala-Rantakulmantie, Pori
- Kukkosentie – Lehto, Tervola, Keminmaa
- Tirkkonen ja Mt 15270, Mikkeli
- Virenoja I - Huhtanen, Villintie, Orimattila
- Kylmälä - Niemisten- katu, Kiuruvesi, Ratasuunnitelma
- Hietama, Äänekoski
- Rantoo ja Sonnanharju, Valkeakoski
- Törmäntie-Saarukantie tasoristeysjärjestelyt
- Tuusulanväylän vaihtopysäkit Yhdyskunnantien kohdalla
- Uudellamaalla rakenteilla
- Uudellamaalla suunnitteilla
- Uudenkaupungin meriväylä
- Vainikkala-Simola -tien kunnostaminen
- Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenne
- Varsinais-Suomessa rakenteilla
- Varsinais-Suomessa suunnitteilla
- Vekaransalmen siltahanke
- Vt 1 Kirkkojärvi
- Vt 1 lisäkaistat Kehä II-Tuomarila
- Vt 3 Arolammin eritasoliittymä
- Vt 3 ja vt 18 parantaminen, Laihian kohta
- Vt 4 Joutsa-Toivakka
- Vt 25 parantaminen mt 111 kohdalla
- Tampereen henkilöratapiha
- Vt 4 Kirri-Tikkakoski
- Vt 4 Kirri-Tikkakoski
- Vt 4 Oulu-Kemi
- Vt 5 Mikkeli–Juva
- Vt 5 Mikkelin kohta
- Vt 5 Päiväranta-Vuorela
- Vt 6 Taavetti-Lappeenranta
- Vt 8 Pyhäjoki-Liminka
- Vt 8 Turku-Pori
- Usein kysyttyä
- Raisio–Masku
- Nousiainen
- Nousiainen–Kurjenmäki
- Mynämäen liittymäjärjestelyt
- Mynämäki–Vermuntila
- Luostarinkylän kohta
- Eurajoki
- Unaja ja Lapijoki
- Luvia–Pori
- Söörmarkku
- Vt8 Turku-Pori, ohituskaistat Laitilaan, Mynämäelle ja Eurajoelle
- Vt 9 Jännevirta
- Vt 12 Lahden eteläinen kehätie
- Kuukausiraportit ja rakentamisen aikaiset yleisötilaisuudet
- Rakennussuunnitelmavaiheen aineistoa
- Viikko- ja kuukausitiedotteet
- Vt 12 Tampereen rantaväylä
- Vt 12 Eura-Raijala
- Vt 12 Tillola-Keltti
- Vt 8 parantaminen Eurajoen keskustan kohdalla
- Vt 14 Laitaatsalmen kohta, Savonlinna
- Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie
- Vt 21 Kolari-Kilpisjärvi (Aurora)
- Vt 21 parantaminen Vihreän pysäkin kohdalla
- Vt 22 Oulu-Kajaani-Vartius
- Vuosaaren meriväylä
- Ajankohtaista
- Materiaalipankki
- Usein kysyttyä
- Uutiskirje
- Tilaa viesti räjäytyksistä
- Veneilyturvallisuus
- Västersundomin eritasoliittymä
- Yhteysväli Vaasa-Oulu kehittäminen
- Äänekosken liikenneyhteydet
- Äänekosken ratahanke
- Harjujoen ratasillan ja Kalsonlahden alikulkusiltan peruskorjaukset
- Imatrankosken ylikulkusilta ja ylikäytävä
- Tesoma
- Kehä III parantaminen, 3. vaihe
- Pinninkadun alikulkusilta, Tampere
- Rajaylityspaikat
- Vt 3 Hämeenkyrönväylä
- Riihimäki-Tampere-kohtauspaikat
- Syrjäsalmen ratasilta, Kitee
- Ylivieska-Iisalmi
- Pori-Mäntyluoto-radan perusparannus
- Tampere–Pori tasoristeykset
- Ajankohtaista hankkeelta
- Tie- ja ratasuunnitelmakohteet
- Haistila - Yli-Rantala, Ulvila
- Kaukolantie - Vinkkiläntie, Sastamala
- Ylistarontie, Kokemäki
- Merstola, Harjavalta
- Metsänvartija, Nokia
- Aarnio-Pohjalantie, Sastamala
- Koivero-Ruhade, Nakkila
- Kyttäläntie, Kokemäki
- Äimälä-Aro, Kokemäki
- Elving Saha, Nokia
- Vammalan liikennepaikka, Sastamala
- Rakentaminen
- Tampere–Seinäjoki-radan turvalaitteiden uusiminen
- Uudenkaupungin radan sähköistys
- Vt 1 Kehä III - Munkkivuori, vaihtuvat nopeusrajoitukset
- Kokkolan turvalaitteiden uusiminen
- Akaan raakapuuterminaali
- Kemin ratapiha
- Oulu - Laurila
- Oulu-Laurila, tarveselvitys
- Maksniemen liikennepaikka, ratasuunnitelma, Simo
- Uusi liikennepaikka, ratasuunnitelma, Ii
- Järppi - Kemi, Ouluntie, tasoristeysten poisto, tiesuunnitelma, Kemi
- Tasoristeysturvallisuuden parantaminen välillä Halluajärvi-Horsma, ratasuunnitelma, Simo
- Tasoristeysturvallisuuden parantaminen välillä Miettunen-Seipiö, ratasuunnitelma, Ii
- Oulu-Laurila-radan perusparannus
- Laurila–Tornio–Haaparanta
- Laurila - Tornio-itäinen, ratasuunnitelma, Keminmaa
- Tornio-itäinen - valtakunnan raja, ratasuunnitelma
- Usein kysytyt kysymykset
- Tilaa uutiskirje
- Turvallisesti työmaan lähistöllä
- Tampere–Jyväskylä-radan suunnittelu ja rakentaminen
- Seinäjoki-Vaasa
- Seinäjoen Pajuluoman kunnostamisselvitys
- Muut valmistuneet hankkeet
- Kt 93 Kivilompolon rajanylityspaikan liikennejärjestelyt
- Mt 969 Nellimintien parantaminen
- Mt 19571 parantaminen Tervolan taajamassa
- Rauman seisake
- Kantatien 62 parantaminen rakentamalla kevyen liikenteen väylä välille Kartiokuusenkatu - Venäjän raja
- Mt 276 jalankulku- ja pyörätie
- Vt 9 Yliskylä-Oritupa parantaminen
- Vuokatti-Kontiomäki perusparannus
- Mt 2773 jkp Viljakkala-Veittijärvi
- Vt 28 jkpp Nivala
- Vt 4 Hartola-Oravakivensalmi
- Liikennejärjestelyt
- Rakentamissuunnitelmavaiheen aineistoa
- Tiesuunnitelma liittymäjärjestelyistä
- Usein kysyttyä
- Yleisötilaisuudet
- Arkeologiset tutkimukset
- Vt 6 Tykkimäki - Kuivala
- Vt 3 Viralan eritason pohjavedensuojauksen, linja-autopysäkkien ja liityntäpysäköintialueen rakentaminen
- Saimaan kanavan kehittäminen
- Mt 14315 Kuruntien parantaminen
- Mt 900 (Hyryntie) parantaminen välillä Kantolankuja-Pajakkakosken silta, Kuhmo
- Vt 9 parantaminen välillä Välikangas – Honkalampi, Liperi
- Maantien rakentaminen välille kantatie 78 - Suhangon kaivosalue, Ranua
- Mt 786 jkpp välillä Siltakatu-Takojankatu, Oulainen
- Mt 553 kevyenliikenteen järjestelyt välillä Lapinmäentie - Kurkimäentie, Kuopio
- Testihanke-xxx
- Joensuu-Heinävaara-Ilomantsi radan täsmäkorjaukset
- Hangon ylikulkusilta
- Mt 815 Lentokentäntien parantaminen
- Lempäälän läntinen laituri
- Kontiomäki-Pesiökylä radan perusparannus
- Pesiökylän raakapuun kuormauspaikka, ratasuunnitelma; Suomussalmi
- Hyrynsalmen rautatieliikennepaikka, tasoristeysjärjestelyt, ratasuunnitelma; Hyrynsalmi
- Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Hyrynsalmi-Pesiökylä, välillä Tuomijoki-Hiidenjoki, ratasuunnitelma; Hyrynsalmi, Suomussalmi
- Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Ristijärvi-Hyrynsalmi, välillä Emäjoki-Lietejoki, ratasuunnitelma; Ristijärvi, Hyrynsalmi
- Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Ristijärvi-Hyrynsalmi, välillä Heikkisenjoki-Emäjoki, ratasuunnitelma; Ristijärvi
- Tasoristeysturvallisuuden parantaminen rataosuudella Kontiomäki-Ristijärvi, välillä Laajanjoki-Heikkisenjoki, ratasuunnitelma; Paltamo, Ristijärvi
- Mt 8950 Joukokyläntien parantaminen välillä Pesiönrannantie–valtatie 5, tiesuunnitelma; Suomussalmi
- Vt 4 liittymien parantaminen Simossa
- Mt 3261 Asematien parantaminen
- Mt 2879 Riihimäki-Hikiä jkp-tien rakentaminen
- Kantatie 79 parantaminen Kittilän keskustan kohdalla, Kittilä
- Valtatien 4 tie- ja liittymäjärjestelyt Simon keskustan kohdalla, Simo
- Vt 4 parantaminen rakentamalla kävely- ja pyöräilytie Kersilön kylän kohdalle, Sodankylä
- Pohjois-Suomen Raakapuun kuormauspaikat
- Kolari, raakapuun kuormauspaikka
- Pello, raakapuun kuormauspaikka
- Vaala, raakapuun kuormauspaikka
- Oulainen, raakapuun kuormauspaikka
- Haapajärvi, raakapuun kuormauspaikka
- Seinäjoki, raakapuun kuormauspaikka
- Oulun ratapihat
- Oulun Oritkarin kolmioraide
- Oulun kolmioraide ja heikkilänkankaan liikennepaikka ratasuunnitelma
- Oulun ratapihan turvalaitteet
- Oulun henkilöratapihan ratasuunnitelma
- Valtatien 4 parantaminen välillä Kehä I – Kehä III ja Ilmasillan eritasoliittymä
- Siltatyöt Varsinais-Suomi
- Siltatyöt Satakunnassa
- Valtatien 4 parantaminen välillä Kevätlahdentie-Petomäentie, Äänekoski
- Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet
- Kantatie 58 parantaminen välillä Vuorentie–Mustalahti–Juhola
- Maantien 9452 parantaminen rakentamalla jalankulku- ja pyöräilytie välille Usvakummuntie-valtatie 5, Kemijärvi
- Vt 19 Seinäjoki-Lapua
- Vt 15 Paimenportin eritasoliittymä
- Vt 4 tavoitetila
- Vt 8 ja 27 liittymän liikennejärjestelyt, Kalajoki
- Kantatien 92 Supru-Sevettijärvi parantaminen, Inari
- Maantie 3501 ja maantie 14535 jk+pp -tie Purolan kohdalla, Pyhtää
- Vt 4 Lusi-Kanavuori toimenpideselvitys
- Kupittaa–Turku-ratahanke
- Liikennejärjestelyt
- Usein kysytyt kysymykset
- Kupittaa-Turku-ratahanke: markkinainfo urakoitsijoille
- Asukastilaisuudet
- Tilaa hankkeen tiedotteita
- Uutiskirjeet
- Rakentamisen kulisseissa
- Kehä I Myllypurontien eritasoliittymä
- Mt 3260 jkpp-väylän rakentaminen Eräjärventielle
- Valtatien 4 parantaminen Palokan eritasoliittymän kohdalla, Jyväskylä
- Vt 18 Alavus-Jyväskylä
- Valtatien 23 (Haapamäentie) parantaminen Melonsaaren kohdalla, Keuruu
- Päällystystyöt Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla
- Siltatyöt Lapissa
- Vt23 Varkaus-Varpaisenmäki
- Usein kysyttyjä kysymyksiä
- Liikennejärjestelyt ja muut vaikutukset hankealueeseen
- Hankkeen tiesuunnitelma-aineistot
- Mt 934 kevyen liikenteen väylä välillä Vitikanpää-Ketavaara
- Suunnitteilla
- Vt 12 Lahti-Kouvola
- Oulu-Kemi-rataosa, uudet liikennepaikat
- Päällystystyöt Itä-Suomi
- Maantien 637 jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Tiituspohja – Leppävesi, Laukaa
- Päällystystyöt Lapissa
- Vt 9 Säyrylän eritasoliittymä, Jämsä
- Vt 1 Veikkolan kohdan meluesteet
- Päällystystyöt Uudellamaalla, Kanta- ja Päijät-Hämeessä
- Teiskontien jalankulku- ja pyöräilyväylä, Vt12
- Mt 899 ja 8991 liittymän parantaminen, Sotkamo
- Kantatie 46
- Siltatyöt Uudellamaalla
- Mt 6304 kevyen liikenteen järjestelyt Lanneveden kohdalla, Saarijärvi
- Päällystystyöt - Kymenlaakso ja Etelä-Karjala
- Ratasuunnittelu Tampere-Oulu
- Lielahti-Lakiala kaksoisraide yleissuunnitelma
- Vahojärven liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Parkano
- Kankaan liikennepaikan parantaminen ratasuunnittelu, Ylivieska
- Hirvinevan liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Liminka
- Ruukin liikennepaikka, esisuunnittelu
- Liminka-Oulu kaksoisraide ratasuunnitelma
- Kysymyksiä ja vastauksia
- Palaute
- Mt 295 Koskisen liittymän siirto
- Kt 63 parantaminen välillä Ina-Kaustinen
- Vt 6 melusuojaustarpeet Oritlammen kohdalla
- Valtatien 6 Taavetti – Lappeenranta hirvieläinselvitys
- Vt 3 Tampere-Vaasa
- Vt 3 parantaminen välillä Rajalanmäki-Koskue
- Vt 3 parantaminen Padan ja Helsingbyn liittymien kohdalla
- Vt 3 parantaminen Kylänpään, Torstilan, Käyppälän, Suorttilan, Perälän ja Rudon kohdalla
- Vt 3 ja vt 19 liittymäalueen parantaminen
- Kt 67 Ilmajoki-Seinäjoki
- Vt 11 Murhasaari-Mustikkakangas
- Digirata
- Maantien 14784 (Mantereentie) parantaminen Kutilan taipaleen kohdalla, Taipalsaari
- Valtatie 6 Imatra-Joensuu
- Vt 4 ohituskaistojen parantaminen, Äänekoski, tiesuunnitelman muutossuunnitelma välillä Konginkangas-Kalaniemi, Äänekoski
- Kt 68 Pedersöre
- Kantatien 62 parantaminen Käyhkään kanavan kohdalla
- Vt 8 parantaminen Kokkolan kohdalla
- Mt 486 jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä mt 4880 – mt 487, Kitee
- Vt 20 järjestelyt Purontien kohdalla
- Kt 75 parantaminen välillä maakunnan raja - Rastinkylä
- Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen
- Liikennejärjestelyt
- Kirjalansalmen sillan uusiminen
- Hessundinsalmen sillan uusiminen
- Hankkeen kartat
- Kysymyksiä ja vastauksia
- Kirjalansalmen sillan nykyiset rajoitukset
- Yleisötilaisuudet
- Viikkokirje ja kuukausikirje
- Maalismaantien jkpp Asemakylä-Paasonperä, Ii
- Valtatie 14 Juva-Parikkala kehittämisselvitys
- TIE Mt 816 (Kempeleentie) liikennejärjestelyt
- Vt 9 parantaminen välillä Käpykangas-Orivesi
- Vt 9 Oriveden eritasoliittymä ja ohituskaista
- Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali (RRT)
- Pienet liikenneturvallisuuskohteet Uusimaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme
- Mt 847 Limingantie jkpp
- Vt 8 Rauma-Eurajoki
- Vt 4 ohituskaistojen parantaminen, Äänekoski, tiesuunnitelman muutossuunnitelma välillä Konginkangas - Kalaniemi, Äänekoski
- Mt 180 Kuusistonsalmen silta
- Mt 13259 Kartuntien parantaminen
- Mt 130 parantaminen Kuljun Asematien kohdalla
- Siltatyöt Kaakkois-Suomessa
- Mt 16194 ja mt 16196 liittymän parantaminen, Suonenjoki
- Nokian ratapiha
- Vt 25 Vesitornin eritasoliittymä
- Vt 8 parantaminen välillä Edsevö-Lepplax
- Vt 8 parantaminen välillä Ytterjeppo – Sorvist
- Mt 2623 Hämeenkyrön jkpp Miharinlammentie–Sasintie
- Mt2774 jalankulku- ja pyörätie Sorvajärventie–Lammassaarentie
- Kirkkonummentien ylikulkusilta
- Vt 25 Asemantien liittymä
- Asematien liittymän parantaminen, Nivala
- Vt9 Hankasalmi-Ylämylly kehittämisselvitys
- Loimaan tasoristeysturvallisuuden parantaminen
- Valtatien 13 parantaminen välillä maantie 16847 (Linnantie, itäinen liittymä) - valtatie 4 (Huutomäki), toimenpideselvitys, Saarijärvi ja Äänekoski
- Mt 848 ja mt 18718 jkpp Koiteli Huttukylä Oulu
- Mt 14928 parantaminen rakentamalla kevyen liikenteen väylä välille Änkiläntie - Pitkäjärventie, Simpele, Rautjärvi
- Vt 18 Petäjäveden taajaman kohdalla - aluevaraussuunnitelma
- Uusi tieyhteys Vikby-Martoinen
- Maantien 6090 jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Muurame - Kinkovuori, Muurame ja Jyväskylä
- Valtatien 26 parantaminen välillä Myllykylä - Paijärvi - Pyhältö, Hamina, tiesuunnitelma
- Jyväskylä-Pieksämäki perusparannus
- Maantien 6450 jalankulku- ja pyöräilyväylä Suolahden taajamassa, Äänekoski
- Loimaan tasoristeysturvallisuuden parantaminen
- Mt 7233 Viemerö-Rannanjärvi
- Valtatien 5 liikenneturvallisuustoimenpiteet Siilinjärven ja Lapinlahden välillä vuonna 2022
- Maantien 6456 (Konginkankaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen välillä valtatie 4-Konginkankaan taajama, Äänekoski, tiesuunnitelma
- Mäntyniemen alikulkusilta
- Turku-Uusikaupunki ja Raisio-Naantali perusparantaminen
- Maantien 16684 (Vesangantie) jalankulku- ja pyöräliikenteen väylä, Jyväskylä
- Kantatien 86 (Ouluntie) ja Taanilanväylän liittymäjärjestelyt
- Valtatien 18 parantaminen Pakolantien liittymän kohdalla, Petäjävesi, tie- ja rakenta-missuunnitelma
- Siuntion aseman parantaminen
- Oriveden asema
- Mt 132 JK+PP-tie väli Aittakalliontie-Nummenpääntie
- Maantien 16909 (Isoahontie) jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä valtatie 4 – Petäjätie, Viitasaari
- Kt 50 Kehä III Espoonkartanon kohdalla
- Vt 23 Varkaus-Viinijärvi
- Oulun henkilöratapiha, ratasuunnitelma; Oulu
- Kt 67 ja vt 19 parantaminen välillä Kivisaari-Atria
- Vt 19 parantaminen välillä Hipinmäki-Muurimäki
- Maantien 380 parantaminen rakentamalla jalankulku- ja pyöräilyväylä välille Iitiä - Juuresaho, Lappeenranta ja Lemi
- Oulu–Laurila-radan perusparannus
- Mt 16275 jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Köörtintie ja kt 77 Siilinjärvi
- Tuomioja-Raahe-perusparannus
- Vt 6 Korian kohta
- Tappuvirran lossin korvaaminen sillalla
- Mt 1002 ja mt 11039 Skåldön silta
- Valtatien 26 parantaminen välillä Pyhältö - Lankila - Kurvila - Heimala - Taavetintie, Hamina, Kouvola ja Luumäki, tiesuunnitelma
- Maantien 92 parantaminen Karigasniemen sillan kohdalla, Utsjoki
- Maantien 8460 parantaminen Haukipudas
- Vt 5 jkpp välillä Ronkaisenniementie-Toranki Kuusamo
- Valtatien 6 parantaminen välillä Koskenkylä - Kouvola
- Luumäki-Joutseno välityskyvyn parantaminen ja nopeudennosto,ratasuunnitelmat
- Luumäki-Rasinsuo (10/2022-8/2023)
- Rasinsuo-Lappeenranta (Aloitus vuoden 2023 aikana)
- Lappeenranta-Muukko (10/2022 - 8/2023)
- Muukko-Joutseno (Aloitus vuosien 2023-2024 aikana)
- Maantien 16633 Haukanmaantien parantaminen välillä maantien 644 liittymä – Oravasaaren risteyssilta, Jyväskylä, tiesuunnitelma
- Kt 86 (Ouluntie) liikennejärjestelyt Ylivieska
- Törmäntie-Saarukantie tasoristeysjärjestelyt
- Valtatien 21 parantaminen Palojoensuu-Maunu, Enontekiö
- Maantie 642 Paatelan kanavan kohdalla, Äänekoski, tiesuunnitelma
- Valtatien 9 ohituskaistojen parantaminen välillä Patalahti – Lahdenvuori, tiesuunnitelma, Jämsä ja Jyväskylä
- Maantien 2773 parantaminen välillä Vastamäentien liittymä–Saksitien liittymä
- Valtatien 13 parantaminen maanteiden 380 ja 14774 välisellä osuudella, Lemi
Yhteystiedot
Maantie 152 Hämeenlinnanväylä-Tuusulanväylä (Kehä IV)
Uudenmaan ELY-keskus, Vantaan kaupunki ja Tuusulan kunta ovat laatineet aluevaraussuunnitelmaa maantien 152 toteuttamisesta. Hankkeen tavoitteena on muodostaa uusi tieyhteys Hämeenlinnanväylän (vt 3) ja Tuusulanväylän (kt 45) välillä. Aluevaraussuunnitelma valmistui joulukuussa 2020. Monivaiheisen suunnittelun kautta on saatu aikaiseksi huolellisesti tutkittu ratkaisu, jonka pohjalta liikennejärjestelmää ja alueen maankäyttöä voidaan kehittää pitkäjänteisesti. Maantiestä 152 muodostuu yhdessä Klaukkalan kehätien kanssa pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan kannalta merkittävä uusi väylä.
Suunnitelman lähtökohdat
Suunnittelun taustalla on tarve kehittää Uudenmaan pääväylien välisiä poikittaisia yhteyksiä ja tukea maakunnallisesti merkittäviä logistiikkatoimintoja. Maantien 152 suunnittelu on ollut esillä jo 1990-luvulla ja siitä on laadittu useampia suunnitelmia. Maantien 152 uutta linjausta on kutsuttu monissa yhteyksissä Kehä IV-nimellä. Uusi väylä kuuluu maakunnan kehittämisen tavoitteisiin. Maantien yhteystarve ja siihen kytkeytyvä maankäytön kehittäminen on osoitettu Uudenmaan maakuntakaavassa (Uusimaa-kaava 2050).
Uudenmaan ELY-keskus käynnisti yhdessä Vantaan kaupungin ja Tuusulan kaupungin kanssa aluevaraussuunnitelman laatimisen keväällä 2018. Aluevaraussuunnitelmaa on laadittu palvelemaan erityisesti kuntien kaavoitusta. Vantaalla on ollut käynnissä koko kaupungin yleiskaavan laatiminen. Tuusulassa on käynnissä koko kunnan yleiskaavan laatiminen ja lisäksi Focus-alueella on käynnissä asemakaavoitusprosessit.
YVA-menettely toi esille keskeiset vaikutukset
Hankkeen vaihtoehtoja tutkittiin ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA) lainsäädännön tarkoittamalla tavalla (laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 252/2017). Keväällä 2020 valmistuneessa arviointiselostuksessa (YVA-selostus) esitettiin ympäristövaikutukset, vaihtoehtojen vertailu ja johtopäätökset. YVA-menettelyn tutkitut hankevaihtoehdot olivat seuraavat:
- Vaihtoehto 1 (VE 1): Uuden maantietasoisen väylän toteutus Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän välillä. Reunassa tutkittiin lisäksi vaihtoehtoisia linjauksia 1A ja 1B.
- Vaihtoehto 0+ (VE 0+): Pelkän Focus-alueen uuden maantietasoinen väylän toteutus Myllykyläntien ja Tuusulanväylän välillä.
YVA-selostuksessa todettiin, että hankkeen todennäköisesti merkittävät vaikutukset kohdistuvat asutukseen ja ihmisten elinoloihin, luonnon ja maiseman arvoihin sekä maankäyttöön. Uuden väylän yhteisvaikutukset alueen kehittyvän maankäytön kanssa ovat merkittäviä. Vaihtoehdossa 0+ vaikutukset rajautuvat maantieteellisesti pienelle alueelle, kun taas vaihtoehdossa 1 muodostuu uusi seututieyhteys, jolla on laaja-alaisia vaikutuksia. YVA-selostuksessa näitä moniulotteisia vaikutuksia avataan yksityiskohtaisesti.
Yhteysviranomainen (Uudenmaa ELY-keskuksen Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue) asetti YVA-selostuksen julkisesti nähtäville keväällä 2020. Yhteysviranomainen kokosi saadun palautteen ja antoi YVA-selostuksesta perustellun päätelmän elokuussa 2020. Sen mukaan YVA-selostus täyttää YVA-lain ja YVA-asetuksen sisältövaatimukset. YVA-selostuksen perusteella on mahdollista muodostaa kokonaiskuva hankkeen keskeisistä ympäristövaikutuksista. Perusteltuun päätelmään voi tutustua tarkemmin yhteysviranomaisen verkkosivuilla ymparisto.fi/MT152parantaminenYVA.
YVA-menettelyn pohjalta hankkeen ohjausryhmä teki päätökset jatkosuunnittelua varten syyskuussa 2020. Suunnittelussa päädyttiin etenemään YVA-menettelyssä tutkitun vaihtoehdon 1 pohjalta. Keskeiset perusteet tälle valinnalle ovat seuraavat: Vaihtoehto 1 Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän välille on liikenteellisesti paras ratkaisu, koska se muodostaa seudullisen päätieyhteyden ja vastaa maankäytön kehittämisen tavoitteisiin. Vaihtoehtoa 1 puoltavat Focus-alueelle suunnitellut logistiikan ja työpaikka-alueen liikkumistarpeet sekä suora yhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle, Kehä III:n ruuhkien keventäminen sekä uuden väylän toiminta maakunnallisena varareittinä. Myös seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus puoltaa hankevaihtoehtoa 1.
Reunan linjauksista valittiin jatkoon pohjoinen vaihtoehto VE Reuna 1B. Linjausvaihtoehdoilla oli ratkaisevia eroja vain luontoarvoihin kohdistuvien vaikutusten kannalta. Vaikutukset ympäristöön olivat merkittäviä molemmissa linjauksissa, mutta vaihtoehdossa 1B hieman lievempiä.
Aluevaraussuunnitelmassa tarkennettiin ratkaisua
Aluevaraussuunnitelmassa on esitetty toimenpiteet ja niiden aluevaraukset vaikutusarviointeineen uuden tieyhteyden toteuttamiseksi. Aluevaraussuunnitelmasta muodostui tiivis valittuun liikenteelliseen ratkaisuun keskittyvä raportti, jossa on kuvattu myös vaikutukset ja keskeiset haittojen lievennystoimenpiteet. YVA-selostuksessa esitettyyn linjaukseen on tehty aluevaraussuunnitelman laatimi-sen yhteydessä muutamia tarkennuksia. Tielinjausta on siirretty muutamissa kohdissa kokonaisuuteen sovittaen. Liittymäjärjestelyt ovat tarkentuneet samoin kuin jalankulku- ja pyöräilyväylät sekä linja-autopysäkit. Suunnittelussa on otettu huomioon risteävät virkistys- ja viheryhteydet. Muutoinkin aluevaraussuunnitelmassa on esitetty haittojen lieventämistoimenpiteitä jatkosuunnittelua silmällä pitäen.
Aluevaraussuunnitelmaratkaisun keskeiset periaatteet:
- Hämeenlinnanväylän (vt 3) ja Myllykyläntien välillä yhteys on kaksikaistainen yksiajoratainen sekaliikennetie ja Myllykyläntien ja Tuusulanväylän (kt 45) välillä yhteys on nelikaistainen kaksiajoratainen sekaliikennetie.
- Päätien suunnittelunopeus on 80 km/h ja moottoriteiden eritasoliittymäalueilla 50-60 km/h.
- Tie kytkeytyy Hämeenlinnanväylään Klaukkalan kehätien eritasoliittymässä, jota parannetaan. Uudelle yhteydelle liitytään pääliittymien kautta. Tielle tulee tasoliittymät Riipiläntien (mt 11455), Seutulantien ja Kiilan täyttömäen kohdille sekä eritasoliittymät Hanskalliontien ja Myllykyläntien (mt 11463) kohdille. Myllykyläntien itäpuolelle tulee Finavian ja Retailparkin eritasoliittymät. Muut katkeavat yhteydet korvataan risteyssilloilla ja tiejärjestelyillä, joilla ne kytketään esitettyihin tasoliittymiin. Uusi tie kytkeytyy Tuusulanväylään Maantiekylän eritasoliittymässä, jota parannetaan.
- Tiekäytävään tulee jatkuva kevyenliikenteen reitti. Risteäminen ajoneuvoliikenteen kanssa tapahtuu tavoitetilanteessa eritasossa.
- Liittymien yhteydessä on linja-autopysäkit ja turvalliset yhteydet niille.
- Kiilan täyttömäen pohjoispuolelle rakennetaan levähdysalueet, jotka toimivat myös poliisin raskaan liikenteen tarkastuspisteenä.
- Tiejaksolle tulee neljä maisemasiltaa, jotka sijoittuvat Lamminsuonojan, Josvaholmenin, Vantaanjoen ja Tuusulanjoen kohdille.
- Tiejakso ja siihen liittyvät jalankulku- ja pyöräilytiet valaistaan.
- Tielle toteutetaan tarvittava meluntorjunta ja Myllykyläntien liittymäalueelle tehdään Päijännetunnelin edellyttämät pohjavesisuojaukset.
- Hämeenlinnanväylän eritasoliittymään voidaan toteuttaa raskaan liikenteen pysäköintialue, mutta se ei ole riippuvainen uuden yhteyden rakentamisesta.
Aluevaraussuunnitelmassa esitetyn ratkaisun kustannusarvio 108,1 miljoonaa euroa ja Hämeenlinnanväylän rekkaparkin kustannusarvio on noin 6,4 miljoonaa euroa (Maku 2015=101,1).
Valmis aluevaraussuunnitelma
Aluevaraussuunnitelma-raportti, tekstiosuus (pdf, 84 Mt)
Liitteet (pdf, 62 Mt)
Piirustukset (pdf, 47 Mt)
Hanke tukee maankäytön kehittämistä
Uusi tieyhteys tarjoaa sujuvan ja yhteyksiä lyhentävän väylän nykyisille ja kehittyville logistiikkakeskuksille sekä muille alueen toiminnoille. Maantien 152 toteuttaminen keventää voimakkaimmin kuormittuneiden Kehä III:n, Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän kuormitusta, joka parantaa näiden osuuksien liikenteen sujuvuutta ja vähentää häiriöherkkyyttä. Läpiajoliikenteen rauhoittaminen luo edellytykset paremmalle liikenneturvallisuudelle ja viihtyisämmälle elinympäristölle alemman tieverkon varrella. Uusi tieyhteys toimii myös Helsinki-Vantaan lentoaseman varayhteytenä ja vähentää siltä osin riskejä mahdollisissa ongelmatilanteissa. Hanke täydentää oleellisesti myös alueen suurten erikoiskuljetusten verkkoa. Maantien 152 rinnalle tulee pyöräilyn ja jalankulun reitti, joten se saattaa tarjota uuden reitin esimerkiksi työmatkapyöräilyyn.
Hanke parantaa liikenneverkon turvallisuutta ja sujuvuutta. Se lisää liikenteen taloudellisuutta ja vähentää merkittävästi kuljetusten kustannuksia. Hankkeen hyöty-kustannussuhde on noin 3,4 eli se on taloudellisesti erittäin kannattava. Hanke vähentää myös liikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä ja tukee siten valtakunnallisia ilmastotavoitteita.
Maantie 152 on koko pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan kannalta merkittävä uusi seutuväylä, joka vaikuttaa maankäytön kehittymiseen ja yhdyskuntarakenteeseen osin ratkaisevana uutena yhteytenä. Maantien 152 jatke on sekä maakuntakaavan että Vantaan ja Tuusulan tavoitteiden mukainen hanke. Alueen maankäyttöä on suunniteltu vuosia uuden tieyhteyden pohjalta ja varsinkin Tuusulan Focus-aluetta on pitkään suunniteltu uuden maantien 152 varaan.
Uusi seututie muuttaa laaja-alaisesti ympäristöä. Hankkeessa merkittäviksi vaikutuksiksi ovat nousseet liikenteelliset ja maankäytölliset vaikutukset, vaikutukset ihmisten elinoloihin, maisemaan ja kulttuuriperintöön sekä luonnon monimuotoisuuteen. Myös uuden väylän yhteisvaikutukset maankäytön kanssa ovat merkittäviä. Yleistäen voi todeta, että uusi tie aiheuttaa haittaa asutukselle ja ympäristölle, mutta sillä on myös myönteisiä vaikutuksia maankäytön kehittämiselle ja liikenneyhteyksille. Väylähankkeesta muodostuu lähtökohtaisesti yhteisvaikutuksia, koska se muuttaa liikenteen virtoja ja maankäytön kehittämistä.
Suunnittelun eteneminen ja tulevaisuuden näkymät
Aluevaraussuunnitelma käsitellään kaavoituksen yhteydessä Vantaalla ja Tuusulassa. Ratkaisu ja selvitykset ovat olleet käytettävissä Vantaan yleiskaavan 2020 hyväksymisvaiheessa.
Katso lisätietoja yleiskaavan verkkosivuilta www.vantaa.fi/yleiskaava2020
Tuusulan puolella suunnittelu on tarkempaa, siellä maantien 152 ratkaisua on sovitettu yhteen Focus-alueen asemakaavoituksen tarpeiden kanssa.
Suunnitteluratkaisu toimii maankäytön suunnittelun lähtökohtana. Aluevaraussuunnitelmassa esitetyt tie- ja liittymäjärjestelyt sekä muut ratkaisut ovat yleispiirteisiä ja kuvaavat likimääräisesti tarvittavan tie- ja liikenneväyläalueet Uuden maantien yksityiskohdat ratkaistaan aikanaan liikennejärjestelmä- ja maantielain mukaisessa tiesuunnitelmavaiheessa.
MAL 2019 -suunnitelman mukaan Kehä IV:n suunnitteluvalmiutta edistetään vuoteen 2030 mennessä ja se voidaan toteuttaa vaiheittain maankäytön niin edellyttäessä. Hankkeen toteuttaminen ei ole Väyläviraston tai Uudenmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen toteuttamisohjelmissa. Hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnin ja aluevaraussuunnittelun tavoitteena oli muodostaa mahdolliset vaiheittaiset toimenpiteet tieosuuden kehittämiseksi kohti tavoitetilaa. Suunnitteluvalmiuden nostaminen lisää mahdollisuuksia saada hanke esimerkiksi sisältyväksi toteuttamishankkeeksi valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.
Tutustu YVA-selostusvaiheen esittelymateriaaleihin
Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteenvuoksi ei voitu järjestää aiemmin suunniteltua YVA-selostuksen nähtävilläoloon liittyvää esittelytilaisuutta. Teimme korvaavaa esittelymateriaalia videoiden muodossa. Videoesittelyiden sarjassa käydään läpi hanketta, YVA-selostuksen sisältöä ja YVA-menettelyn tuloksia. Muista kuitenkin, että virallinen YVA-selostus on ladattavissa yhteysviranomaisen verkkosivuilta ymparisto.fi/MT152parantaminenYVA.
VIDEO 1 Hanke ja YVA-menettely
- Mitä tehdään, miksi tehdään
- Prosessi ja osapuolet
- Palaute ja vaikutusmahdollisuudet
- Jatkosuunnittelu
Esittelyvideon 1 diat (pdf, 2 Mt)
VIDEO 2 Tutustu YVA-selostukseen
- YVA-selostuksen sisällön esittely
- Vaikutusten arvioinnin menetelmät ja periaatteet
Esittelyvideon 2 diat (pdf, 1 Mt)
- Vaihtoehtojen muodostaminen
- Vaihtoehtojen esittely
Esittelyvideon 3 diat (pdf, 3 Mt)
VIDEO 4 Ympäristövaikutukset ja johtopäätökset
- Lähtökohdat
- Vaikutukset alueittain
- Johtopäätökset ja vaihtoehtojen vertailu
Esittelyvideon 4 diat (pdf, 5 Mt)
- Maastoselvitykset
- Vaikutukset luontoarvoihin
Ajankohtaista
Jatkosuunnitteluun valittu vaihtoehto (pdf, 1.3 Mt)
YVA-selostus oli nähtävillä 20.4. - 19.6.2020. Yhteysviranomainen antoi siitä perustellun päätelmän 18.8.2020. Tutustu niihin yhteysviranomaisen verkkosivulla (ymparisto.fi/MT152parantaminenYVA)
YVA-ohjelmaa esiteltiin yleisötilaisuudessa 3.12.2019 Aurinkokiven koululla Vantaalla. Yleisöä paikalla oli noin 100 henkeä ja hanke herätti vilkasta keskustelua. Katso täältä tilaisuuden