Ajankohtaista
Louhintatöitä Purola–Nuppulinna-välillä syksyllä 2025
Tuusulan Hornankallion sekä Tyyneläntien välisellä osuudella käynnistyvillä louhintatöillä tehdään lisää tilaa lisäraiteiden rakentamista varten. Valmistelevina töinä tehdään puiden kaatoa ja pintamaan poistoa, minkä jälkeen aloitetaan louhintatyöt elokuussa 2025. Työt kestävät arviolta loppuvuoteen 2025 saakka. Louhintatöistä syntyy melu- ja pölyhaittaa, joista tiedotetaan alueen asukkaita vielä erikseen lähempänä ajankohtaa.
Lue lisää tiedotteesta 12.8.: Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Syksyllä louhintatöitä Purola–Nuppulinna-välillä, poikkeusjärjestelyt Kytömaa–Ainola-välillä päättyneet
Alueen esirakentaminen alkoi yksityisteiden rakentamisella tammikuussa 2024. Esirakentamista jatkettiin syksyllä 2024 maata kuormittavien esikuormituspenkereiden ja sähkörataperustusten rakentamisella. Työvaiheet jatkuvat alueella vuoden 2025 toukokuun loppuun saakka.
Purola–Nuppulinna-välille suunniteltujen lisäraiteiden rakentaminen käynnistyi toukokuussa 2025. Syksyn aikana jatkuvat myös radan esikuormitustyöt, joilla varmistetaan radan kantavuus ja vakaus. Alueella tehdyt pylväsperustukset valmistuvat alkusyksystä 2025.
Lisäraiteiden rakentamisen yhteydessä Järvenpään Tyynelän alikulkukäytävä uusitaan. Hyväksytyssä ratasuunnitelmassa Tyynelän alikulkukäytävä sijaitsee noin 40 metriä nykyistä pohjoisempana. Sillan sijainti tulee tarkentumaan vielä käynnissä olevan ratasuunnitelmamuutoksen myötä. Siinä arvioidaan, voisiko silta sijaita nykyisellä paikallaan ja sen rakenteita, kuten luonnonkivisiä maatukia, säilyttää. Lisäksi ratasuunnitelmamuutoksessa tarkennetaan rata-alueen rajoja sekä rakentamisen ajaksi tarvittavien alueiden sijaintia ja laajuutta.