Yhteystiedot
ELY-keskus
Esisuunnitteluvastaava
Marjo Paavola (Pyhäjärvi-Pulkkila, Pulkkila-Haurukylä)
- 0295 038 348
ELY-keskus
Liikennejärjestelmävastaava
Päivi Hautaniemi (Haurukylä–Haaransilta, Pohjois-Ii–Kuivaniemi)
- 0295 038 239
WSP Finland Oy
Projektipäällikkö
Laura Puistovirta (Pyhäjärvi-Pulkkila)
- 040 1960 331
Valtatien 4 pitkän aikavälin tavoitetilan toimenpiteet Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toimialueella
Valtatien 4 kehittäminen välillä Pyhäjärvi – Pulkkila
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on käynnistänyt kesällä 2022 toimenpideselvityksen laatimisen valtatien 4 kehittämisestä Pyhäjärven ja Pulkkilan välillä. Selvityksessä määritetään pitkän aikavälin tavoitetilan toimenpiteet yhteensä noin 90 km pituiselle valtatiejaksolle, joka sijoittuu Pyhäjärven, Kärsämäen ja Siikalatvan kuntien alueelle.
Esitettyjen toimenpiteiden lähtökohtana on vuonna 2020 valmistunut selvitys ”Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta”. Siinä määritettiin koko välille pitkän aikavälin tavoitetila, joka vastaa TEN-T ydinverkkokäytävän edellyttämää tasoa. Tavoitetilan saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä liikenneturvallisuuden, nopeustason noston ja ohitusmahdollisuuksien parantamiseksi. Suurimmat palvelutasopuutteet ovat nykytilanteessa Kärsämäen taajaman kohdalla, jossa valtatie 4 kulkee taajaman läpi.
Valtatien 4 pitkän aikavälin toimenpiteiksi maakuntarajan ja Pulkkilan väliselle osuudelle esitetään yhteensä 8 keskikaiteellista ohituskaistaparia, uusia valtatielinjauksia Oravankylän, Pyhäjärven ja Kärsämäen kohdalle, 3 uutta eritasoliittymää sekä nykyisten tasoliittymien vähentämistä ja yksityistiejärjestelyjä. Jaksolla tavoiteltava nopeustaso on 100 km/h.
Toimenpideselvitys ei ole maantielain mukainen suunnitelma, vaan selvityksessä esitetyt toimenpiteet tarkentuvat ja saavat lainvoiman myöhemmin laadittavien kaavojen sekä tiesuunnitelmien kautta. Toimenpideselvityksen ratkaisut toimivat lähtökohtana kuntien maankäytön suunnittelulle ja kaavoitukselle sekä hankekohtaiselle väyläsuunnittelulle.
Suunnitelmaluonnoksia esiteltiin kahdessa yleisötilaisuudessa, jotka järjestettiinn Pyhäjärvellä 24.1.2023 ja Kärsämäellä 25.1.2023.
- Valtatien 4 kehittäminen välillä Pyhäjärvi - Pulkkila, Pyhäjärvi, Kärsämäki, Siikalava - Toimenpideselvitys (doria.fi)
Valtatien 4 pitkän aikavälin tavoitetilan ratkaisuja selvitetään Iin Olhavan ja Kuivaniemen taajamien sekä Myllykankaan kohdilla
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus laatii työtä samanaikaisesti käynnissä olevan Iin kunnan strategisen yleiskaavan kanssa. Liikennetarkastelussa laaditaan periaateratkaisut Olhavan, Myllykankaan ja Kuivaniemen taajamien liikennejärjestelyistä. Suunnittelualue Pohjois-Iistä Kuivaniemelle on 35 kilometrin mittainen tieosuus valtatiellä 4, mutta suunnittelu alueella painottuu taajamien kohdille. Suunniteltavat periaateratkaisut palvelevat sekä valtatien 4 tavoitetilan saavuttamista, että Iin kunnan maankäytön kehittämistä.
Pohjois-Iin ja Kuivaniemen välisen tieosuuden kehittämistavoitteita ovat muun muassa eritasoliittymät sekä jatkuva keskikaiteellinen ohituskaistatie myös taajamien kohdalla. Tieosuudella nopeusrajoituksen on oltava vähintään 80 km/h ja tavoitteellisena nopeusrajoituksena on 100 km/h.
- Vt 4 Pohjois-Ii - Kuivaniemi, ohituskaistatien toimenpidesuunnitelma
- Yleisötilaisuuden 16.5.2023 aineistot
Valtatien 4 yhteysvälien Pulkkila–Haurukylä–Haaransilta esiselvitykset
Valtatien 4 yhteysvälille Pulkkila–Haurukylä–Haaransilta on laadittu esiselvitykset, joissa on selvitetty valtatien 4 tavoitetilan kehittämistoimenpiteitä.
Yhteensä 70 kilometrin pituinen valtatiejakso on jaettu kahteen selvitysosuuteen: Pulkkila– Haurukylä ja Haurukylä–Haaransilta. Pulkkilan ja Haurukylän välinen noin 60 km pituinen valtatiejakso sijaitsee Siikalatvan, Tyrnävän ja Limingan kuntien alueella. Haurukylän ja Haaransillan välinen noin 10 km pituinen valtatiejakso sijaitsee Limingan kunnassa.
Valtatie 4 on valtakunnallinen tason I pääväylä ja osa Eurooppa-tasoista TEN-T-ydinverkkokäytävää. Sen merkitys erityisesti valtakunnallisen tavaraliikenteen kannalta on suuri. Valtatien 4 kehittämisen lähtökohtana on vuonna 2020 laadittu selvitys "Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki–Tornio/Haaparanta", jossa on määritetty koko yhteysvälille pitkän aikavälin tavoitetila, joka vastaa TEN-T -ydinverkkokäytävän ja pääväyläasetuksen edellyttämää tasoa. Tavoitteena on parantaa valtatien 4 sujuvuutta ja turvallisuutta.
Pulkkila–Haurukylä
Pulkkila–Haurukylä-osuudella tavoitetilan saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä koko jaksolle. Osuudelle on esitetty yhteensä 10 ohituskaistaparia sekä 12 uutta eritasoliittymää, jotka korvaavat nykyiset tasoliittymät sekä runsaasti uusia rinnakkaisteitä. Koko osuudelle rakennetaan ajosuunnat erottava keskikaide, ja nopeusrajoitus nostetaan 100 km/h:iin. Asuinpihojen suojaaminen valtatien liikennemelulta edellyttää meluntorjuntaa noin 13–16 km osuudelle. Tavoiteltava nopeustaso edellyttää valtatielle linjausmuutoksia, joista merkittävimmät ovat Pulkkilan ja Rantsilan taajamien kohdilla. Temmeksen taajaman kohdalla on nykypaikalle parantamisen lisäksi tarkasteltu valtatien linjaamista uuteen maastokäytävään taajamarakenteelle aiheutuvien haittojen vähentämiseksi. Valtatien parantamista ja sijaintia Temmeksen kohdalla tarkastellaan tarkemmin seuraavissa suunnitteluvaiheissa.
"Valtatien 4 kehittäminen välillä Pulkkila–Haurukylä" -toimenpideselvityksessä esitetyt ratkaisut toimivat lähtökohtina kuntien maankäytön suunnittelulle ja kaavoitukselle sekä hankekohtaiselle väyläsuunnittelulle. Toimenpideselvitys ei ole liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukainen suunnitelma, vaan selvityksessä esitetyt toimenpiteet tarkentuvat ja saavat lainvoiman myöhemmin laadittavien kaavojen sekä tiesuunnitelmien kautta.
Haurukylä–Haaransilta
Haurukylä–Haaransilta-jaksolla valtatien 4 tavoitetilan saavuttaminen nykypaikalla edellyttäisi mittavia toimenpiteitä. Nopeustaso tulee nostaa 100 km/h:iin, toteuttaa kaksi ohituskaistaparia sekä keskikaidetta koko tiejaksolle. Nykyiset tasoliittymät poistettaisiin ja liikenne ohjattaisiin rinnakkaisteitä pitkin eritasoliittymiin, joita jaksolle on esitetty kolme. Uusia rinnakkaisteitä tarvittaisiin lähes koko jaksolle. Lisäksi tarvitaan alikulkuja ja muita kulkuyhteyksiä maatalouden tarpeisiin. Nopeustason nosto 100 km/h:iin edellyttäisi linjauksen parantamista usean kilometrin osuudella. Valtatien melualueella sijaitsee kymmeniä asuinrakennuksia ja vapaa-ajan asuntoja, joiden kohdalla tarvittaisiin meluntorjuntatoimenpiteitä. Erityinen tarkasteltava kohde on ollut valtateiden 4 ja 8 sekä seututien 847 liittymäjärjestelyt Haaransillan kohdalla, johon on tutkittu vaihtoehtoisia eritasoliittymäratkaisuja.
Selvityksen perusteella nykypaikalla parantamisen haasteet todettiin Haurukylä–Haaransilta-jaksolla suuriksi. Tiejärjestelyillä olisi haitallisia vaikutuksia mm. nykyiselle maankäytölle ja elinkeinoelämälle, valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön ja arvokkaaseen maisema-alueeseen sekä jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteisiin. Toimenpiteiden toteuttamiseen liittyy myös teknisiä haasteita.
Selvityksen johtopäätöksenä todettiin, että Haurukylä–Haaransilta-jaksolla on syytä tarkastella myös muita tielinjausvaihtoehtoja. Yksi tarkasteltava vaihtoehto on maakunta- ja yleiskaavoissa esitetty uusi 13,5 km pituinen valtatielinjaus, joka sijoittuu nykyisen valtatien 4 itäpuolelle, Limingan ja Tyrnävän kuntien rajalle. Kyseistä tielinjaa, sen ohituskaista- ja eritasoliittymäjärjestelyjä sekä vertailukustannuksia tarkasteltiin nyt valmistuneessa kehittämisselvityksessä karkealla tarkkuudella.
Seuraavana suunnitteluvaiheena on Ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA), jossa vertaillaan eri vaihtoehtojen vaikutuksia. Ympäristövaikutusten arviointi ohjaa jatkosuunnittelua. YVA:lle ei ole olemassa vielä rahoitusta, eikä sen aikataulu ole vielä selvillä.
Molempien selvitysjaksojen suunnitelmaluonnoksia esiteltiin virtuaalisesti järjestetyissä yleisötilaisuuksissa huhtikuussa ja kesäkuussa 2021.