Turengin/ Leppäkosken ratasuunnittelu

Kartta.

 

Riihimäki–Tampere -rataosa on osa päärataa ja yksi Suomen rataverkon vilkkaimmin liikennöityjä henkilö- ja tavaraliikenteen rataosuuksia, ja sillä on keskeinen merkitys Suomen rataverkon toimivuuden kannalta. Nykyisin Riihimäen ja Tampereen välillä on kaksi raidetta. Riihimäki–Tampere -välillä on tarvetta kohtauspaikoille. 

Kohtauspaikka parantaa selvästi rataosan häiriösietoisuutta ja helpottaa tavaraliikenteen sovittamista aikatauluun. Kohtauspaikoilla sujuvoitetaan liikennettä. Hitaamman junan saapuessa kohtausraiteelle, se pysähtyy raiteelle siksi ajaksi, kun linjaraidetta tuleva nopeampi juna ohittaa pysähdyksissä olevan junan.

Turengin asema sijaitsee noin 25 kilometriä Riihimäen pohjoispuolella ja noin 14 kilometriä Hämeenlinnan eteläpuolella. Turengissa on nykyisin ohitusmahdollisuus pohjoiseen päin, uusi kohtauspaikka suunnitellaan etelään päin. Kohtauspaikkaa selvitettiin ensin heti Turengin aseman eteläpuolelle, mutta suunnittelun edetessä todettiin pohjaolosuhteet haastaviksi sekä alueella olevan enemmän luontoarvoja. Kesällä 2024 päätettiin käynnistää tarkastelut seuravalta suoralta eli Leppäkosken kohdalta ja kuulutettiin Leppäkosken kohtauspaikan suunnittelun käynnistämisestä.

Leppäkoskelle on suunnitteilla yksi uusi kohtausraide nykyisten raiteiden länsipuolella. Kohtauspaikka sijaitsee noin 4 kilometriä Turengin eteläpuolella ja noin 18 kilometriä Riihimäestä pohjoiseen. Leppäkoskelle suunnitellaan noin 1,1 kilometrin pituinen kohtaamisraide etelänsuunnan liikenteelle, koska Turengissa on jo olemassa kohtaamisraide pohjoisensuunnan liikenteelle. Päätös kohtausraiteen lopullisesta sijainnista voidaan tehdä syksyn aikana lähtötietojen ja suunnittelun edetessä.

Hankkeen nykytila

Aluksi kohtauspaikkaa suunniteltiin Turenkiin, heti Turengin aseman eteläpuolelle, jossa on nykyisin ohitusmahdollisuus pohjoiseen päin mentäessä. Uusi kohtauspaikka suunnitellaan ohitusmahdollisuudeksi etelään päin kulkevalle liikenteelle. Suunnitelma on aloituskuulutettu Turenkiin kesällä 2023, jolloin käynnistyivät pohjatutkimukset ja mittaukset. Varsinainen suunnittelu käynnistyi loppuvuodesta 2023. 

Suunnittelun edetessä todettiin pohjaolosuhteet Turengin kohtauspaikan kohdalla haastaviksi sekä alueella olevan enemmän luontoarvoja. Päätettiin laajentaa tarkastelut seuravalta suoralla etelään päin eli Leppäkosken kohdalle, jotta voidaan tehdä vertailut parhaan paikan löytämiseksi. Tarkastelussa oleva Leppäkosken kohtauspaikka sijaitsee Turengin ja Leppäkosken liikennepaikkojen välissä. Kesäkuussa 2024 kuulutettiin Leppäkosken kohtauspaikan suunnittelun käynnistämisestä, jotta päästiin kesän aikana käynnistämään pohjatutkimukset ja mittaukset alueella.

Päätös kohtausraiteen lopullisesta sijainnista voidaan tehdä syksyn aikana lähtötietojen ja suunnittelun edetessä.

Linkki aloituskuulutukseen:
https://www.vayliensuunnittelu.fi/suunnitelma/1.2.246.578.5.1.2242378191.3090967957/aloituskuulutus

Vuorovaikutus

Leppäkosken ratasuunnittelusta järjestetään yleisötilaisuus tiistaina 21.01.2025 klo 16.30–18.30.

Osoite on Leppäkosken koulu,  Haukankalliontie 6, 12380 Leppäkoski.
Yleisötilaisuudesta ilmoitetaan tämän hankesivun lisäksi Väyläviraston virallisilla kuulutussivuilla www.vayliensuunnittelu.fi sekä alueella ilmestyvissä lehdissä. 
Yleisötilaisuudessa esitellään tämänhetkisiä suunnitelmaluonnoksia sekä suunnitelmaratkaisuja ja niistä on mahdollisuus keskustella tilaisuudessa. Lisäksi yleisötilaisuudessa voi esittää kysymyksiä ja  jättää suunnittelun aikaista palautetta. Luonnosten esittelyn jälkeen saadut palautteet ja kysymykset käydään läpi ja suunnitelma viimeistellään.
Valmis suunnitelma asetetaan yleisesti nähtäville, jolloin asianosaisilla on mahdollisuus tehdä kirjallinen muistutus valmiista suunnitelmasta ja muilla tahoilla mahdollisuus antaa lausunto. Suunnitelman nähtävillä asettamisesta tiedotetaan tämän hankesivun lisäksi julkaisemalla kuulutus Väyläviraston virallisilla kuulutussivuilla www.vayliensuunnittelu.fi kuntien nettisivuilla sekä alueella ilmestyvissä lehdissä.
 

Aikataulu

Ratasuunnitelman käynnistymisestä on julkaistu aloituskuulutus heinäkuussa 2022.  Varsinainen suunnittelu käynnistyi loppuvuodesta 2023.  Rakentamisesta ja sen aikataulusta ei ole päätöksiä.

Valtion liikenneväylien suunnittelu järjestelmästä löytyy myös tietoa hankkeen etenemisestä:

https://www.vayliensuunnittelu.fi/suunnitelma/1.2.246.578.5.1.2242378191.3090967957/suunnittelu

  • Aloituskuulutus 7/2023
  • Suunnittelu käynnistyi 12/2023
  • Uusi aloituskuulutus 6/2024
  • Yleisötilaisuus 01/2025
  • Suunnitelman valmistuminen ja hyväksyminen 2025