Turengin/ Leppäkosken ratasuunnittelu
Riihimäki–Tampere -rataosa on osa päärataa ja yksi Suomen rataverkon vilkkaimmin liikennöityjä henkilö- ja tavaraliikenteen rataosuuksia, ja sillä on keskeinen merkitys Suomen rataverkon toimivuuden kannalta. Nykyisin Riihimäen ja Tampereen välillä on kaksi raidetta. Riihimäki–Tampere -välillä on tarvetta kohtauspaikoille.
Kohtauspaikka parantaa selvästi rataosan häiriösietoisuutta ja helpottaa tavaraliikenteen sovittamista aikatauluun. Kohtauspaikoilla sujuvoitetaan liikennettä. Hitaamman junan saapuessa kohtausraiteelle, se pysähtyy raiteelle siksi ajaksi, kun linjaraidetta tuleva nopeampi juna ohittaa pysähdyksissä olevan junan.
Turengin asema sijaitsee noin 25 kilometriä Riihimäen pohjoispuolella ja noin 14 kilometriä Hämeenlinnan eteläpuolella. Turengissa on nykyisin ohitusmahdollisuus pohjoiseen päin, uusi kohtauspaikka suunnitellaan etelään päin. Kohtauspaikkaa selvitettiin ensin heti Turengin aseman eteläpuolelle, mutta suunnittelun edetessä todettiin pohjaolosuhteet haastaviksi sekä alueella olevan enemmän luontoarvoja. Kesällä 2024 päätettiin käynnistää tarkastelut seuravalta suoralta eli Leppäkosken kohdalta ja kuulutettiin Leppäkosken kohtauspaikan suunnittelun käynnistämisestä.
Leppäkoskelle on suunnitteilla yksi uusi kohtausraide nykyisten raiteiden länsipuolella. Kohtauspaikka sijaitsee noin 4 kilometriä Turengin eteläpuolella ja noin 18 kilometriä Riihimäestä pohjoiseen. Leppäkoskelle suunnitellaan noin 1,1 kilometrin pituinen kohtaamisraide etelänsuunnan liikenteelle, koska Turengissa on jo olemassa kohtaamisraide pohjoisensuunnan liikenteelle. Päätös kohtausraiteen lopullisesta sijainnista voidaan tehdä syksyn aikana lähtötietojen ja suunnittelun edetessä.
Hankkeen nykytila
Aluksi kohtauspaikkaa suunniteltiin Turenkiin, heti Turengin aseman eteläpuolelle, jossa on nykyisin ohitusmahdollisuus pohjoiseen päin mentäessä. Uusi kohtauspaikka suunnitellaan ohitusmahdollisuudeksi etelään päin kulkevalle liikenteelle. Suunnitelma on aloituskuulutettu Turenkiin kesällä 2023, jolloin käynnistyivät pohjatutkimukset ja mittaukset. Varsinainen suunnittelu käynnistyi loppuvuodesta 2023.
Suunnittelun edetessä todettiin pohjaolosuhteet Turengin kohtauspaikan kohdalla haastaviksi sekä alueella olevan enemmän luontoarvoja. Päätettiin laajentaa tarkastelut seuravalta suoralla etelään päin eli Leppäkosken kohdalle, jotta voidaan tehdä vertailut parhaan paikan löytämiseksi. Tarkastelussa oleva Leppäkosken kohtauspaikka sijaitsee Turengin ja Leppäkosken liikennepaikkojen välissä. Kesäkuussa 2024 kuulutettiin Leppäkosken kohtauspaikan suunnittelun käynnistämisestä, jotta päästiin kesän aikana käynnistämään pohjatutkimukset ja mittaukset alueella.
Päätös kohtausraiteen lopullisesta sijainnista voidaan tehdä syksyn aikana lähtötietojen ja suunnittelun edetessä.
Linkki aloituskuulutukseen:
https://www.vayliensuunnittelu.fi/suunnitelma/1.2.246.578.5.1.2242378191.3090967957/aloituskuulutus
Vuorovaikutus
Suunnittelun edetessä tullaan syksyllä 2024 järjestämään yleisötilaisuus, jossa esitellään suunnitelmaluonnokset ja asianosaisilla on tilaisuus mielipiteen ilmaisemiseen suunnitelmaluonnoksista. Yleisötilaisuudesta ilmoitetaan tämän hankesivun lisäksi Väyläviraston virallisilla kuulutussivuilla www.vayliensuunnittelu.fi sekä alueella ilmesyvissä lehdissä.
Valmis suunnitelma asetetaan yleisesti nähtäville, jolloin asianosaisilla on mahdollisuus tehdä kirjallinen muistutus valmiista suunnitelmasta ja muilla tahoilla mahdollisuus antaa lausunto. Suunnitelman nähtävillä asettamisesta tiedotetaan tämän hankesivun lisäksi julkaisemalla kuulutus Väyläviraston virallisilla kuulutussivuilla www.vayliensuunnittelu.fi, kuntien nettisivuilla sekä alueella ilmesyvissä lehdissä.
Aikataulu
Ratasuunnitelman käynnistymisestä on julkaistu aloituskuulutus 18.7.2023. Loppukesällä 2023 käynnistyvät ratasuunnitteluun liittyvät mittaukset ja pohjatutkimukset maastossa. Varsinainen suunnittelu käynnistyi loppuvuodesta 2023. Suunnittelun edetessä päätettiin tarkastella vaihtoehtona kohtauspaikan sijoittaminen Leppäkoskelle, joten Väylävirasto julkaisi uuden aloituskuulutuksen 26.06.2024. Maastossa tehdään täydentäviä mittauksia ja pohjatutkimuksia sekä luontoselvityksiä kesän ja alkusyksyn 2024 aikana.
Suunnitelmaluonnoksia esitellään syksyllä 2024 ja valmis suunnitelma tullaan asettamaan nähtäville ennen hyväksymistä. Rakentamisesta ja sen aikataulusta ei ole päätöksiä.