Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen

Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeystä sekä parantaa turvallisuutta kustannustehokkailla keinoilla. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyillä. Toissijaisesti tasoristeykset varustetaan turvalaitteilla tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi. 

Hankkeen alussa vuonna 2020 Tampere-Pori rataosuudella oli 43 tasoristeystä, joista kesäkuuhun 2025 mennessä on poistettu 9 tasoristeystä.

Lue lisää Tampere–Pori tasoristeykset -hankesivulta.

Nokian ratapiha

Nokian ratapiha sijaitsee Tampere-Pori rataosalla, jossa on runsaasti henkilö- ja tavaraliikennettä. Nokian asema on maakunnallisesti sekä seudullisesti merkittävä liikenteen solmukohta. Hankkeessa tehtävien toimien tavoitteena on osaltaan sujuvoittaa junaliikenteen toimivuutta Pori–Tampere-rataosalla, vähentää junaliikenteen häiriöherkkyyttä ja parantaa radan kunnossapidettävyyttä.  

Lue lisää Nokian ratapiha -hankesivulta.

Tasoristeysohjelma

Väyläviraston vuonna 2018 alkaneessa tasoristeysohjelmassa parannetaan tai poistetaan valtion rataverkon tasoristeyksiä. Nykyisellään tasoristeysohjelmassa on merkitty olemassa olevista noin 2 400 tasoristeyksestä poistettavaksi tai parannettavaksi yli 500 tasoristeystä lähivuosien aikana. Ohjelmaa päivitetään vuosittain selvitysten ja riskienarvioinnin perusteella. Kohteiden lukumäärä laajenee vuosittain rahoituksen mukaan.

Lue aiheesta lisää tasoristeysohjelman verkkosivulta.

Digirata

Digirata-hankkeessa uudistetaan Suomen junaliikenteen kulunvalvontajärjestelmä. Päivittäminen on välttämätöntä turvallisuuden ja sujuvuuden takaamiseksi tulevaisuudessa. Nykyinen järjestelmä vanhenee 2030-luvun puoliväliin mennessä, ja uudet ratalinjaukset vaativat EU:n säädösten mukaisesti modernia kulunvalvontaa.

Digiradan ensimmäistä kaupallista rataosaa kutsutaan ns. EKA-radaksi ja se sijoittuu Tampere-Pori/Rauma-välille. Rata on pituudeltaan 190 kilometriä ja se toimii junakulunvalvonnan uuden järjestelmän suunnannäyttäjänä. EKA-rata valmistuu liikennöitäväksi huhtikuussa 2027, ja se tarjoaa arvokasta tietoa Digiradan pitkäaikaisen kustannustehokkuuden ja järkevän koko Suomea koskevan toteutuksen suunnitteluun. 

Lue lisää EKA-rataosasta Digiradan verkkosivulta.