Hyppää sisältöön

Kerava-Järvenpää

Keravan ja Järvenpään alueella on kehitetty päärataa vuodesta 2016 lähtien. Ykkösvaiheen rakentaminen alkoi vuonna 2016 Keravan tavaraliikenneraiteen rakentamisella. Järvenpäässä on rakennettu tiiviisti vuodesta 2017 alkaen. Töissä saavutetaan tärkeä etappi, kun Ainolan uusi itäinen laituri sekä Kytömaan ja Ainolan välinen lisäraide otetaan käyttöön joulukuussa 2024. Tarkemmin ajankohtaisista töistä voi lukea hankkeen uutisista ja kohdekohtailta alasivuilta.

Työt Järvenpäässä

Järvenpäässä on rakennettu tiiviisti vuodesta 2017 alkaen. Ainolan ja Purolan välinen läntinen lisäraide ja uudet ykköslaiturit Järvenpäässä ja Saunakalliossa otettiin liikenteelle vuonna 2018. Lisäraiteen valmistuttua Järvenpäässä tehtiin maisemointi- ja viimeistelytöitä radan varrella. Järvenpään asemalla rakennettiin alikulkukäytäviä ja uusi laituri, laiturikatos, bussiterminaali sekä liityntäpysäköintipaikkoja.

Lisäraiteen vuoksi Järvenpään aseman länsireunan laiturirakenteita siirrettiin ulommaksi. Järvenpään aseman taksiasema siirtyi rakennuksen eteläpuolelle. Meluseinät valmistuivat Järvenpäähän vuoden 2020 alkusyksyllä.

Järvenpään Ainolaan rakennetaan lisäraiteet ja uudet laiturit vuosien 2021–2026 aikana. Lisäraiteet yhdistyvät jo olemassa olevaan neliraiteiseen raideosuuteen.

Vuonna 2024 Keravan Kytömaan ja Järvenpään Ainolan välille on rakennettu itäistä lisäraidetta sekä lisäraiteen vaatimat sillat Ristinummelle, Kyrölään, ja Ainolanväylälle. Uusi itäinen raide ja uusi itäinen laituri otetaan käyttöön 15.12.2024.

Radan länsipuolelle rakennettavan lisäraiteen rakentaminen aloitettiin keväällä 2024 silta- ja maanrakennustöillä. Läntinen lisäraide valmistuu vuonna 2026.

Työt Keravalla

Keravalle rakennettiin vuosien 2016–2017 aikana tavaraliikenneraide Vuosaaren radalta Sköldvikin radalle, joka mahdollistaa liikenteen sujuvan risteämisen. Rakennustyöt Sköldvikin radalta Lahden oikoradalle aloitettiin vuonna 2016.

Vuonna 2017 valmistunut raide mahdollistaa Vuosaaren sataman tavaraliikenteen sujuvamman ja mahdollisimman vähän muuta liikennettä häiritsevän liittymisen satamaraiteelta pääradalle.