Nykytila
Rataosa Tampere–Jyväskylä on sähköistetty henkilö- ja tavaraliikenteen rata. Rataosa on yksiraiteinen välillä Tampere–Järvensivu, kaksiraiteinen välillä Järvensivu–Orivesi ja Orivedeltä eteenpäin taas yksiraiteinen. Rata-osa on suojastettu, kauko-ohjattu ja junien automaattisella
kulunvalvontajärjestelmällä (JKV) varustettu. Vuonna 2020 rataosalla liikennöi Tampere-Orivesi-välillä 10,5, Orivesi-Jämsä-välillä 9,3 ja Jämsä-Jyväskylä-välillä 7,2 miljoonaa bruttotonnia.
Hankesisältö
- 2021 Tampere–Orivesi: kiskonvaihtoa, eteläinen raide
- 2021 Lahdenperä: vaihteiden vaihtoa
- 2022–2023 Orivesi: vaihteen vaihto, uusi puolenvaihtopaikka
- 2023 Jämsä ja Jämsänkoski: vaihteiden vaihtoa
- 2023–2025 Muurame: kolmannen raiteen rakentaminen