Hyppää sisältöön

Tampere–Jyväskylä-radan rakentaminen

Ratahanke Käynnissä Pirkanmaa Keski-Suomi

Tampere–Jyväskylä-radalla kehitämme liikennepaikkoja sekä vaihdamme elinkaarensa päässä olevia kiskoja ja vaihteita vuosina 2021–2025. Perusparantamisella ja uusilla raide- ja vaihdejärjestelyillä parannamme rautatieliikenteen sujuvuutta, täsmällisyyttä, käytettävyyttä ja häiriötilanteiden hallintaa.

Tampere-Jyväskylä-radan parannustoimenpiteitä ykkösestä neloseen ja vuosiluvuittain. Jokainen toimenpidenumero on kunkin paikkakunnan kohdalla.
  • Rakentamissuunnittelu 2021-2023
  • Rakentaminen 2021-2025
  • Valmis 2025

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2021-2025
Kustannukset
24,5 M€
Vastuutahot
Väylävirasto
Tavoitteet

Varmistaa junaliikenteen turvallisuus, sujuvuus ja täsmällisyys. 
 
 

Nykytila

Rataosa Tampere–Jyväskylä on sähköistetty henkilö- ja tavaraliikenteen rata. Rataosa on yksiraiteinen välillä Tampere–Järvensivu, kaksiraiteinen välillä Järvensivu–Orivesi ja Orivedeltä eteenpäin taas yksiraiteinen. Rata-osa on suojastettu, kauko-ohjattu ja junien automaattisella
kulunvalvontajärjestelmällä (JKV) varustettu. Vuonna 2020 rataosalla liikennöi Tampere-Orivesi-välillä 10,5, Orivesi-Jämsä-välillä 9,3 ja Jämsä-Jyväskylä-välillä 7,2 miljoonaa bruttotonnia.

 

Hankesisältö

  • 2021 Tampere–Orivesi: kiskonvaihtoa, eteläinen raide
  • 2021 Lahdenperä: vaihteiden vaihtoa
  • 2022–2023 Orivesi: vaihteen vaihto, uusi puolenvaihtopaikka
  • 2023 Jämsä ja Jämsänkoski: vaihteiden vaihtoa
  • 2023–2025 Muurame: kolmannen raiteen rakentaminen
  • 2023–2025 Torkkeli: liikennepaikan muutokset
  • Muuramen ja Jyväskylän välillä tehtävien päällysrakennetöiden aikataulu tarkentuu myöhemmin