Yhteystiedot
Pohjois-Savon ELY-keskus
liikennejärjestelmäasiantuntija
Maarit Kauppinen
- 0295 026 726
Valtatien 9 Hankasalmi-Ylämylly kehittämisselvitys
Valtatien 9 kehittämisselvitykset tuovat raamit osuuksien Jyväskylä-Kuopio ja Kuopio-Joensuu pitkäjänteiselle kehittämiselle
Pohjois-Savon ELY-keskus on laatinut yhdessä Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa valtatien 9 osuuksille Jyväskylä–Kuopio ja Kuopio–Joensuu valtatietä kokonaisuutena tarkastelevat kehittämisselvitykset, joihin on koottu tieosuuksien kehittämistarpeet ja toimenpideperiaatteet. Selvityksiä käytetään niin jatkosuunnittelun ohjelmoinnissa kuin toimenpiteiden pitkäjänteisessä edistämisessä.
Valtakunnallisesti tärkeä kattavaan TEN-T-verkkoon sekä maanteiden pääväyläverkkoon kuuluva valtatie 9 on osa Keski-Suomen, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ja niiden maakuntakeskusten välistä pääyhteyttä ja valtakunnallisesti tärkeää poikittaisyhteyttä. Lisäksi valtatiellä on kaupunkiseuduilla huomattava merkitys työmatkaliikenteen reitteinä. Valtatiellä 9 onkin käynnistymässä useita investointiohjelmiin sisältyviä hankkeita muun muassa Rissalan lentoaseman liittymässä Siilinjärvellä ja Ylämyllyllä Liperissä.
Valtatien kehittämisen tärkeimpänä lähtökohtana pidetään elinkeinoelämän kuljetusten ja päivittäisen työmatkaliikenteen palvelutason turvaamista sekä pitkäjänteistä kehittämistä. Puutteet korostuvat kaupunkiseutujen tuntumassa, erityisesti Jyväskylän kaupunkiseudulla, mutta myös vähäliikenteisemmillä jaksoilla. Ohitusmahdollisuuksien vähäisyys, huono tiegeometria sekä kapea poikkileikkaus vaikuttavat molempien yhteysvälien liikenteeseen. Kuopio-Joensuu-osuudella on paljon 60 km/h-tiejaksoja. Henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa korostuvat tiejaksot Jyväskylä–Hankasalmi, Suonenjoki–Kuopio sekä Kuopio-Joensuu-välin vilkasliikenteisimmät jaksot. Leppäveden itäinen silta ja Metsolahden silta Keski-Suomessa sekä Riistavedellä Kivisillansalmen silta Pohjois-Savossa on tunnistettu maanteiden isoiksi kriittisiksi siltahankkeiksi, joissa ilman merkittävää parantamista tulee olemaan riski painorajoituksen asettamiselle. Suojelualueet rajoittavat kehittämistä välillä Hankasalmi–Suonenjoki ja pohjavesialueet välillä Kuopio-Joensuu.
Toimenpiteitä esitetään vastaamaan havaittuihin puutteisiin. Turvallisuuteen vastataan erityisesti liittymätoimenpiteillä ja priorisoitujen tiejaksojen parantamisella. Valtatien alle 80 km/h nopeusrajoitustiejaksot pyritään poistamaan, alle 100 km/h tiejaksot minimoimaan sekä ohitusmahdollisuuksia parantamaan. Puolustusvoimien tarpeet varalaskupaikoille on otettu toimenpiteissä huomioon. Kuopion ja Joensuun seutujen tärkeimmille työmatkajaksoille pyritään täydentämään yhtenäiset kävelyn ja pyöräilyn väylät. Piennarlevennyksiä esitetään tiejaksoille, joilla ei esitetä muita toimenpiteitä. Pohjavesialueiden suojaustarve ja -tapa ratkaistaan jatkosuunnittelussa hankekohtaisesti.
Tärkeimpiä valtatien kehittämistoimenpiteitä tiejaksolla Jyväskylä-Kuopio ovat Lievestuoreen kohdan kehittäminen sekä koko tiejakso Kanavuori-Lievestuore-Hankasalmi huomioon ottaen kehitettävät sillat Leppävedellä ja Metsolahdessa. Suonenjoki-Kuopio-välillä esitetään Suonenjoen eritasoliittymän parantamista sekä Lempyyn kohdalle ohituskaistaparin ja varalaskupaikan rakentamista.
Tiejaksolla Kuopio-Joensuu ovat tärkeimpiä kehittämiskohteita Rissalan lentoaseman liittymä (Lotteinen-Jännevirta), väli Vartiala-Riistavesi, Ylämylly (Välikangas-Honkalampi) ja Viinijärven kohdan jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt. Jatkosuunnittelussa tärkeää on arvioida tiejakson Hankasalmi-Suonenjoki ohituskaistajärjestelyjen sekä Kuopio-Joensuu -välillä tiejakson Tulijärvi-Tuusniemi, Tulisalmen kohdan sekä Kuusjärven oikaisun yksityiskohtaisia ratkaisuja sekä ajoitusta. Lisäksi pieninä kehittämistoimenpiteinä esitetään piennarlevennyksiä, liittymäjärjestelyjä sekä melu- ja pohjavesisuojauksia.
Selvityksessä esitettyjen valtatien kehittämistoimenpiteiden kustannuksiksi on arvioitu Jyväskylä-Kuopio-välillä 187-287 M€ välin Kanavuori-Lievestuore parantamisratkaisusta riippuen. Kuopio-Joensuu-välin kustannuksiksi on arvioitu 150-180 M€ Kuusjärven oikaisun ratkaisusta riippuen.
Valtatien kehittämisen ohella tulee huolehtia joukkoliikenteen turvaamisesta sekä kehittämisestä. Linja-auto- ja junaliikenteen kysyntää pitää kehittää koronapandemian tuotua haasteita markkinaehtoisen joukkoliikenteen pysyvyydelle. Junaliikenteen vuorotarjonnan turvaaminen Jyväskylän ja Kuopion välillä tulee varmistaa. Informaation saatavuutta kannattaa kehittää.
Päästöjen vähentämisen keinot ovat osa kaikkea suunnittelua ja ne on otettava huomioon kaikissa suunnitteluvaiheissa. Parantamisratkaisuissa varaudutaan älyliikenteen ja automaation vaiheittaiseen kehittymiseen.
Esitetyt toimenpiteet parantavat erityisesti kaupunkiseutujen työssäkäyntialueiden sisäistä sekä maakuntakeskusten välistä saavutettavuutta. Poikittaisten yhteyksien taso paranee. Pitkien matkojen sekä kuljetusten palvelutaso paranee erityisesti matka-ajan ennakoitavuuden osalta. Kävelyn ja pyöräilyn kilpailukyky paranee erityisesti Kuopion ja Joensuun kaupunkiseutujen tuntumassa. Joukkoliikenteen houkuttelevuus paranee liikennepalvelujen kehittämistoimenpiteillä. Vaikka ajonopeuksien tasoittumisesta saavutettavaa hyötyä vähentääkin ajonopeuksien kasvu, tulevat liikenteen päästöt vähenemään ajoneuvokannan uusiutumisen ansiosta.
Kehittämisselvitysraportit:
Vt9 Jyväskylä-Kuopio kehittämisselvitys
Vt9 Kuopio-Joensuu kehittämisselvitys
Ajankohtaista hankkeessa
- 8.7.2025 Tampereen henkilöratapiha -hankkeessa toteutettavat ratamuutokset sujuvoittavat junaliikennettä – töitä tehdään haastavissa olosuhteissa liikenteen solmukohdassa
- 9.7.2025 Uutta elinympäristöä uhanalaisille lajeille – Monninlinjan paahdevalli tukee luonnon monimuotoisuutta
- 19.6.2025 Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä
- 9.7.2025 Harjavallan ratapihalaajennus -hankkeeseen liittyviä maastomallimittauksia kesän 2025 aikana
- 7.7.2025 Vt 9 parantaminen Lievestuoreen kohdalla: Hanke etenee kehitysvaiheeseen
- 4.7.2025 Jyväskylä–Pieksämäki-ratahanke: Soran ja hiekan kasaaminen kaivon päälle on todennäköisesti aiheuttanut jäteveden ylivuodon Jyväskylän Kivääritehtaan kellariin
- 2.7.2025 Tampereen henkilöratapiha -hankkeen työnaikaisia jalankulkureittejä testattiin kaupunkilaisten kanssa
- 2.7.2025 Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Ainolanväylä Järvenpäässä suljettuna moottoriajoneuvoliikenteeltä ratasillan kohdalta 8.–9.7.2025
- 23.6.2025 Kesän viiden viikon junaliikennekatko vauhdittaa rantaradan kehittämistä Karjaa–Kauklahti-välillä
- 18.6.2025 Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen: Uusi ja turvallinen yhteys Nakkilan ja Ulvilan välille
- 23.6.2025 Valtatien 5 parantaminen Huruksen ja Hietasen välillä jatkuu syksyyn – vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen etenkin loppukesästä
- 18.6.2025 Valtatien 12 parantaminen Iitissä alkaa valmistelevilla töillä
- 17.6.2025 Vt 9 Lotteinen–Jännevirta: Näin hankkeen työt ovat edenneet
- 10.6.2025 Iisalmi-Kontiomäki kapasiteetin parantamisen suunnittelu käynnistyi
- 9.6.2025 Mt 563 Pielavedentie ja Sahatie, hankekortti
- 5.6.2025 Vt 9 Lotteinen–Jännevirta: Liikenne ohjataan uudelle reitille ja Lotteisen silta otetaan käyttöön viikolla 24
- 9.4.2025 Tampereen ja Porin välisten tasoristeysten poistotyöt alkavat Ulvilassa
- 27.5.2025 Jyväskylä–Pieksämäki-ratahanke: Ratasiltatyömaan maaperästä löytyneen öljyn vuotamisen riski Tourujokeen on kasvanut
- 22.8.2023 Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Ykkösprioriteettina turvallisuus
- 21.10.2024 Helsinki-Riihimäki-ratahanke: Raideyhteydet tukevat Järvenpään ja Tuusulan kasvua ja kehitystä