Yhteystiedot
Pohjois-Savon ELY-keskus
liikennejärjestelmäasiantuntija
Maarit Kauppinen
- 0295 026 726
Valtatien 9 Hankasalmi-Ylämylly kehittämisselvitys
Valtatien 9 kehittämisselvitykset tuovat raamit osuuksien Jyväskylä-Kuopio ja Kuopio-Joensuu pitkäjänteiselle kehittämiselle
Pohjois-Savon ELY-keskus on laatinut yhdessä Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa valtatien 9 osuuksille Jyväskylä–Kuopio ja Kuopio–Joensuu valtatietä kokonaisuutena tarkastelevat kehittämisselvitykset, joihin on koottu tieosuuksien kehittämistarpeet ja toimenpideperiaatteet. Selvityksiä käytetään niin jatkosuunnittelun ohjelmoinnissa kuin toimenpiteiden pitkäjänteisessä edistämisessä.
Valtakunnallisesti tärkeä kattavaan TEN-T-verkkoon sekä maanteiden pääväyläverkkoon kuuluva valtatie 9 on osa Keski-Suomen, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ja niiden maakuntakeskusten välistä pääyhteyttä ja valtakunnallisesti tärkeää poikittaisyhteyttä. Lisäksi valtatiellä on kaupunkiseuduilla huomattava merkitys työmatkaliikenteen reitteinä. Valtatiellä 9 onkin käynnistymässä useita investointiohjelmiin sisältyviä hankkeita muun muassa Rissalan lentoaseman liittymässä Siilinjärvellä ja Ylämyllyllä Liperissä.
Valtatien kehittämisen tärkeimpänä lähtökohtana pidetään elinkeinoelämän kuljetusten ja päivittäisen työmatkaliikenteen palvelutason turvaamista sekä pitkäjänteistä kehittämistä. Puutteet korostuvat kaupunkiseutujen tuntumassa, erityisesti Jyväskylän kaupunkiseudulla, mutta myös vähäliikenteisemmillä jaksoilla. Ohitusmahdollisuuksien vähäisyys, huono tiegeometria sekä kapea poikkileikkaus vaikuttavat molempien yhteysvälien liikenteeseen. Kuopio-Joensuu-osuudella on paljon 60 km/h-tiejaksoja. Henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa korostuvat tiejaksot Jyväskylä–Hankasalmi, Suonenjoki–Kuopio sekä Kuopio-Joensuu-välin vilkasliikenteisimmät jaksot. Leppäveden itäinen silta ja Metsolahden silta Keski-Suomessa sekä Riistavedellä Kivisillansalmen silta Pohjois-Savossa on tunnistettu maanteiden isoiksi kriittisiksi siltahankkeiksi, joissa ilman merkittävää parantamista tulee olemaan riski painorajoituksen asettamiselle. Suojelualueet rajoittavat kehittämistä välillä Hankasalmi–Suonenjoki ja pohjavesialueet välillä Kuopio-Joensuu.
Toimenpiteitä esitetään vastaamaan havaittuihin puutteisiin. Turvallisuuteen vastataan erityisesti liittymätoimenpiteillä ja priorisoitujen tiejaksojen parantamisella. Valtatien alle 80 km/h nopeusrajoitustiejaksot pyritään poistamaan, alle 100 km/h tiejaksot minimoimaan sekä ohitusmahdollisuuksia parantamaan. Puolustusvoimien tarpeet varalaskupaikoille on otettu toimenpiteissä huomioon. Kuopion ja Joensuun seutujen tärkeimmille työmatkajaksoille pyritään täydentämään yhtenäiset kävelyn ja pyöräilyn väylät. Piennarlevennyksiä esitetään tiejaksoille, joilla ei esitetä muita toimenpiteitä. Pohjavesialueiden suojaustarve ja -tapa ratkaistaan jatkosuunnittelussa hankekohtaisesti.
Tärkeimpiä valtatien kehittämistoimenpiteitä tiejaksolla Jyväskylä-Kuopio ovat Lievestuoreen kohdan kehittäminen sekä koko tiejakso Kanavuori-Lievestuore-Hankasalmi huomioon ottaen kehitettävät sillat Leppävedellä ja Metsolahdessa. Suonenjoki-Kuopio-välillä esitetään Suonenjoen eritasoliittymän parantamista sekä Lempyyn kohdalle ohituskaistaparin ja varalaskupaikan rakentamista.
Tiejaksolla Kuopio-Joensuu ovat tärkeimpiä kehittämiskohteita Rissalan lentoaseman liittymä (Lotteinen-Jännevirta), väli Vartiala-Riistavesi, Ylämylly (Välikangas-Honkalampi) ja Viinijärven kohdan jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt. Jatkosuunnittelussa tärkeää on arvioida tiejakson Hankasalmi-Suonenjoki ohituskaistajärjestelyjen sekä Kuopio-Joensuu -välillä tiejakson Tulijärvi-Tuusniemi, Tulisalmen kohdan sekä Kuusjärven oikaisun yksityiskohtaisia ratkaisuja sekä ajoitusta. Lisäksi pieninä kehittämistoimenpiteinä esitetään piennarlevennyksiä, liittymäjärjestelyjä sekä melu- ja pohjavesisuojauksia.
Selvityksessä esitettyjen valtatien kehittämistoimenpiteiden kustannuksiksi on arvioitu Jyväskylä-Kuopio-välillä 187-287 M€ välin Kanavuori-Lievestuore parantamisratkaisusta riippuen. Kuopio-Joensuu-välin kustannuksiksi on arvioitu 150-180 M€ Kuusjärven oikaisun ratkaisusta riippuen.
Valtatien kehittämisen ohella tulee huolehtia joukkoliikenteen turvaamisesta sekä kehittämisestä. Linja-auto- ja junaliikenteen kysyntää pitää kehittää koronapandemian tuotua haasteita markkinaehtoisen joukkoliikenteen pysyvyydelle. Junaliikenteen vuorotarjonnan turvaaminen Jyväskylän ja Kuopion välillä tulee varmistaa. Informaation saatavuutta kannattaa kehittää.
Päästöjen vähentämisen keinot ovat osa kaikkea suunnittelua ja ne on otettava huomioon kaikissa suunnitteluvaiheissa. Parantamisratkaisuissa varaudutaan älyliikenteen ja automaation vaiheittaiseen kehittymiseen.
Esitetyt toimenpiteet parantavat erityisesti kaupunkiseutujen työssäkäyntialueiden sisäistä sekä maakuntakeskusten välistä saavutettavuutta. Poikittaisten yhteyksien taso paranee. Pitkien matkojen sekä kuljetusten palvelutaso paranee erityisesti matka-ajan ennakoitavuuden osalta. Kävelyn ja pyöräilyn kilpailukyky paranee erityisesti Kuopion ja Joensuun kaupunkiseutujen tuntumassa. Joukkoliikenteen houkuttelevuus paranee liikennepalvelujen kehittämistoimenpiteillä. Vaikka ajonopeuksien tasoittumisesta saavutettavaa hyötyä vähentääkin ajonopeuksien kasvu, tulevat liikenteen päästöt vähenemään ajoneuvokannan uusiutumisen ansiosta.
Kehittämisselvitysraportit:
Vt9 Jyväskylä-Kuopio kehittämisselvitys
Vt9 Kuopio-Joensuu kehittämisselvitys
Ajankohtaista hankkeessa
- 24.10.2025 Ailakkalahti–Kilpisjärvi-tieosuuden parantaminen valtatien 21 varrella Enontekiöllä valmistuu
- 23.10.2025 Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Kesän ratakatkot mahdollistivat tehokkaan rakentamisen
- 22.10.2025 Vt 11 Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimishanke: Tavoitteena avata sillat liikenteelle joulukuussa
- 21.10.2025 Jyväskylä–Pieksämäki-rataosan vartioimaton tasoristeys poistetaan käytöstä
- 20.10.2025 Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen: Infotilaisuus Ulvilassa 30.10.2025
- 14.10.2025 Kutsu: Vt 3 ja vt 19 liittymäjärjestelyjen parantaminen Jalasjärvellä Kurikassa -hankkeen yleisötilaisuus 29.10.2025 klo 17
- 13.10.2025 Oulussa sijaitsevan Lehmisuon alikulkusillan uusimistyöt etenevät lokakuussa 2025
- 14.10.2025 Turun satamaradan siirron ratasuunnitelmaa esitellään vuorovaikutustilaisuudessa
- 14.10.2025 Vt9 Lotteinen–Jännevirta: Istutukset ja kylvöt viimeistelevät rakennustyöt
- 10.10.2025 Palojoensuun ja Kuttasen välisen tieosuuden parantaminen Enontekiöllä alkaa marraskuussa
- 14.4.2025 Valtatien 21 parantaminen Enontekiön kunnan alueella alkaa
- 29.7.2025 Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Ainolan aseman kulkureittejä ja opastuksia testattiin käyttäjien kanssa
- 7.10.2025 Tampereen henkilöratapiha -hanke: Uuden vaunuhuoltoalueen louhintatyöt tehtiin onnistuneesti haastavassa ympäristössä
- 1.10.2025 Vt 9 Lotteinen-Jännevirta: Uudet ajokaistat sekä jalankulun ja pyöräilyn väylä liikenteen käyttöön – jäljellä enää viimeistelytöitä
- 18.9.2025 Harjavallan ratapihalla parannettiin matkustajaturvallisuutta
- 13.2.2024 Usein kysyttyjä kysymyksiä julkaistu hankkeesta Valtatien 2 parantaminen Porin keskustan kohdalla, YVA
- 1.9.2025 Seinäjoen Pajuluoman kunnostamishankkeen asukastilaisuus 6.10.2025
- 25.9.2025 Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Luontoselvitykset, vesistön tarkkailu ja vesiluvat ohjaavat ratahankkeen vesiensuojelua
- 23.9.2025 Espoon kaupunkirata: Kirkkojärventien sillan avaaminen viivästyy - uusi ajankohta avaamiselle on joulukuussa 2025
- 17.9.2025 Jämsä–Pieksämäki-rataosan liikennekatko päättyy ennakoitua myöhemmin