Suunnitteluohjelma on kooste Väylävirastossa tehtävästä rata- ja vesiväyläsuunnittelusta sekä Väyläviraston ja ELY-keskusten tekemästä valtion tieverkon suurempien kohteiden suunnittelusta.
Suunnittelukohteiden ohjelmoinnilla mahdollistetaan väyläverkon investointien riittävä ja oikea-aikainen suunnitteluvalmius ennen päätöksentekoa. Suunnitteluohjelman kohteiden rakentamisesta ei pääsääntöisesti ole vielä tehty päätöstä valtion talousarviossa.
Suunnitteluohjelma valmistellaan vuosittain ELY-keskusten ja Väyläviraston esittämien suunnittelutarpeiden pohjalta. Ohjelman valmistelun koordinointivastuu on Väylävirastossa.
Tuorein suunnitteluohjelma koskee vuosia 2022–2025. Ohjelman merkittävimmät suunnittelukohteet jakautuvat seuraavasti väylämuodoittain:
Tiet, noin 50 yleis- ja tiesuunnitelmakohdetta
Rataverkko, noin 20 kohdetta
Vesiväylät, 7 kohdetta
Lisäksi ohjelmaan kuuluu lukuisia esiselvityksiä ja pienempiä kohteita tiestöllä ja rataverkolla.
Millä perusteilla hankkeet on valittu ohjelmaan?
Suunnittelukohteiden valintakriteerit perustuvat valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (Liikenne 12) määriteltyihin tavoitteisiin. Lue lisää Liikenne 12 -suunnitelmasta.
Suunnitteluohjelman kohteiden valinnoilla pyritään erityisesti edistämään Väyläviraston investointiohjelman kohteiden suunnittelua. Lue lisää investointiohjelmasta. Lisäksi valintoihin vaikuttavia tekijöitä ovat strategisessa tilannekuvassa tunnistettu tarve sekä muutoin akuutti tai kriittinen tarve. Lue lisää strategisesta tilannekuvasta.
Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteita ovat tehokkuus, kestävyys ja saavutettavuus, jotka kaikki tähtäävät ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Suunnitteluohjelmaan ehdolla olleita hankkeiden tehokkuutta arvioidaan erityisesti yhteiskuntataloudellisen tehokkuuden, väylän arvon ja kunnon säilymisen sekä hyöty-kustannussuhteen avulla. Saavutettavuutta arvioitaessa huomioidaan vaikutukset muun muassa liikenneturvallisuuteen, asiakastarpeiden täyttämiseen sekä pääväyläverkon palvelutasoon ja kansainvälisiin yhteyksiin. Kestävyyden osalta merkityksellistä on erityisesti ympäristökestävyys.
Suunnitteluohjelman kohteet
Väyläviraston vuosien 2022-2025 suunnitteluohjelmaan hyväksytyt hankesuunnittelukohteet löytyvät alla olevasta kuvasta ja listasta. Listassa näytetään ohjelmaan hyväksytyistä kohteista hankesuunnittelukohteet, jotka ovat jo käynnissä tai jotka aiotaan käynnistää vuosien 2022-2023 aikana. Suunnitteluohjelmaan kuuluu lisäksi lukuisia esisuunnittelukohteita ja pian valmistuvia hankesuunnittelukohteita.
Pääset tutustumaan suunnitteluohjelman kohteisiin klikkaamalla alla olevaa painiketta.
Tiet, merkittävimmät suunnittelukohteet vuonna 2022–2023
Tiesuunnitelmakohteet
1. Vt 2 Nummela-Karkkila, tiesuunnitelma
2. Vt 2 parantaminen Porin keskustassa, tiesuunnitelma
Suunnitteluohjelman kohteet rahoitetaan valtion budjetista. Rahoitus tulee talousarviossa perusväylänpidon momentilta sekä väyläverkon kehittämisen momentilta (muu kehittämisen hankesuunnittelu). Lue lisää valtion budjetista.
Perusväylänpidon rahoituksella tehdään pääosin erilaisia esiselvityksiä ja yleissuunnittelua sekä liikennejärjestelmää koskevia valtakunnallisia selvityksiä. Esisuunnittelussa pyritään löytämään tehokkaimmat hankkeet jatkotoimenpiteitä varten. Yleissuunnittelussa haetaan tarkempia toimenpiteitä ja sovitetaan ratkaisuja maankäyttöön. Perusväylänpidon momentilla rahoitetaan myös joitain pienempien kohteiden tie- ja ratasuunnittelutason suunnittelua. Lue lisää väyläverkon suunnitteluvaiheista.
Kehittämismomentilta rahoitetaan ainoastaan hankesuunnittelua kohteista, jotka tullaan aikanaan erikseen mainitsemaan budjetissa toteutushankkeina, mutta jotka eivät vielä ole saaneet valtuutta kehittämismomentilta.
Vuoden 2022 suunnitteluohjelman rahoituskehyksessä on kohdistettu perusväylänpidon momentilla yhteensä 10,7 miljoonaa euroa keskitetyn suunnitteluohjelman merkittävien suunnittelukohteiden esisuunnittelun, selvityksiin, yleissuunniteluun sekä tie-, rata- ja vesilupasuunnitteluun.
Lisäksi vuonna 2022 suunnitteluun on käytössä myös tämän vuoden jakamattomia saldoja sekä kohteisiin sidottuja saldoja. Rahoitusta on kohdistettu myös ELY-keskusten valitsemiin pienempiin suunnittelukohteisiin. Tämä rahoitus myönnetään ELY-keskuksille liikennesuoritteen mukaan. Näiden lisäksi Väylävirasto käyttää radanpidon momentin määrärahaa radan parantamishankkeiden suunnitteluun.
Muun kehittämisen hankesuunnittelun momentilla määrärahaa on varattu 9,4 miljoonaa euroa kaikkien väylämuotojen aikanaan valtion budjetissa sijoitusmenomomenteilla erikseen nimettävien hankkeiden hankesuunnitteluun. Lisäksi vuonna 2022 on käytössä vuoden 2021 jakamattomia ja kohteisiin sidottuja saldoja sekä rahoitusta erikseen talousarviossa mainittuihin kehittämismomentin suunnittelukohteisiin.