Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Hankkeessa Inkoon satamaan johtavaa 13 metrin meriväylää parannetaan väyläaluetta leventämällä sataman päässä. Satamassa sijaitsee kelluva nesteytetyn maakaasun (LNG) -terminaali ja väylän leventäminen mahdollistaa alusten turvallisemman saapumisen ja lähdön satamasta.
Väylän leventäminen sisältää noin 200 000 kuutiometriä saven ruoppausta, joka läjitetään Inkoon edustalla sijaitsevalla meriläjitysalueella. Pieni osa ruopattavasta maasta on haitta-ainesta sisältävää, joka ruopataan erillistekniikalla ja läjitetään sataman alueelle rakennettavaan altaaseen jatkokäsittelyä varten.
Väylällä tehdään myös pienempiä kunnostusruoppaustöitä nykyisen hauraussyvyyden ylläpidon varmistamiseksi. Hankkeeseen sisältyy myös väylän turvalaitteiden parannustöitä.
Liittyvänä hankkeena Inkoo Shipping Oy suunnittelee satamaan uutta laituria, jonka edustan ruoppaus- ja louhintatyöt toteutetaan yhtäaikaisesti väylän parantamistöiden kanssa.
Hankkeen eteneminen ja aikataulu
Hankkeen toteuttamisen vesilupahakemus on jätetty Etelä-Suomen aluehallintoviraston käsiteltäväksi lokakuussa 2025. Rakentamissuunnitelmat valmistuvat arviolta alkuvuonna 2026. Ruoppaustyöt väylällä ja satamassa alkavat vesiluvan saamisen ja urakoiden kilpailuttamisen jälkeen arviolta syksyllä 2026. Töiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2026 loppuun mennessä.
Hankkeen kustannukset
Valtion väyläosuuden syventämisen kustannusarvio on 5 miljoonaa euroa. Inkoo Shipping Oy vastaa oman hankkeensa kustannuksista.
Ajankohtaista hankkeessa
Hankkeen toteuttamisen vesilupahakemus jätettiin käsiteltäväksi Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lokakuussa 2025.