Hämeenkyrönväylältä tarpeettomia maa-aineksia Ylöjärven Haverin rikastushiekka-alueen peittomaiksi
Hämeenkyrönväylän rakennustyöt Tippavaaran ja Pappilanmetsän alueella vapauttivat hankkeelle tarpeetonta hienorakenteista, silttistä maa-ainesta noin 300 000 kuutiota. Maa-aine ajettiin Ylöjärven Haverin käytöstä poistetun kultakaivoksen rikastushiekka-alueen peittomaiksi. Viimeinen maa-aineskuorma ajettiin toukokuussa 2022.
Maa-aineksen kuljetus käynnistyi maanantaina 15. maaliskuuta 2021. Kuljetusmatka Haveriin oli noin 12 kilometriä suuntaansa. Ylöjärven kaupunki sopi maa-ainesten toimittamisesta Hämeenkyröstä Haveriin Destia Oy:n kanssa.
Syyskuussa 2021 maa-ainesta oli ajettu noin 150 000 kuutiota ja toukokuuhun 2022 mennessä määrä oli noin 300 000 kuutiota. Kesän 2021 aikana parhaimmillaan ajettiin jopa 170 silttikuormaa päivässä.
Ajamalla useiden metrien paksuinen silttikerros raskasmetalleja sisältävän rikastushiekan päälle estettiin haitallisiametalleja ja syanidia sisältävien maa-ainesten huuhtoutuminen sateiden mukana ympäristöön ja viereiseen Kirkkojärveen. Kunnostus suunniteltiin tehtäväksi peittämällä rikastus-hiekka-alue hienorakeisellamaa-aineksella.
Tarpeettoman maa-aineksen hyödyntäminen Haverissa on ollut ympäristön kannalta hyvä asia. Hämeenkyrönväylältä ylimääräiseksi jäänyt silttimaa täytti rikastushiekka-alueen peittorakenteen tekniset vaatimukset ja oli merkittävä kiertotaloudellinen hanke Pirkanmaalla.
Hämeenkyrössä uutinen tarkoitti, että hanke tarvitsi Häijääntien sijoitusalueita hyvin pienen määrän ja maan ajot kohdistuivat hankkeelta Haveria kohti. Muutos mahdollisti Häijääntien ympäristön kehittämisen ja kunnan kaavoitustyön, kun sijoitusalueita ei tarvittukaan alustavassa, tiesuunnitelman mukaisessa laajuudessa väylän rakennushankkeen tarpeisiin.
Maa-aineksen kuljetusreitit
Maa-aineksen kuljetus tehtiin Hämeenkyrön taajama-alueelta kohti Haveria kolmella eri reitillä:
- Häijääntietä pitkien, maantien 3002 ja 276 kautta
- Ristamäentietä pitkin, maanteiden 13135, 3002 ja 276 kautta
- Kylmänojantientä pitkin, maantien 13135, valtatien 3 ja maantien 276 kautta
Maanajon pääasiallisena kalustona toimivat puoliperäautot. Ajot ajoittuivat pääosin maanantaista torstaihin klo 7–19. Työn alussa kuljetusten volyymi on pienempi. Myöhemmin kierrossa olevaa kalustoa lisätään, jolloin ajossa on päivittäin vähintään 10 puoliperäautoa.
Maanajossa käytetyille yleisille teille sekä katuverkolle tehtiin kunnossapitotöitä reitin molemmissa päissä. Työpäivän päätteeksi reittiä harjattiin kuran poistamiseksi ja viikon lopuksi kadut pestiin harjauksen lisäksi. Hämeenkyrönväylän hanke vastasi maanajoon liittyen katujen kunnossapidosta Häijääntien ja Valtakadun kiertoliittymän risteykseen asti, muilta osin vastuussa oli alueen kunnossapitäjä.