Yhteystiedot
Valtatie 3 parantaminen välillä Alaskylä-Parkano (valtatie 23)
Suunnittelualue alkaa pohjoisessa valtatie 23:n eritasoliittymästä ja päättyy etelässä Alaskylän nykyisen ohituskaistan alkuun. Tiesuunnitelma sisältää uuden keskikaiteellisen ohituskaistan Parkanon keskustan suuntaan, valtatien linjauksen oikaisun Kissakiven kohdalla, yksityistie- ja liittymäjärjestelyjä sekä riista-aitoja. Uusi keskikaiteellinen ohituskaista yhdistetään olemassa olevaan ohituskaistaan yhtenäisellä kaiteella.
Valtatietasoisen tien vaatimukset eivät nykyisellään täyty
Tien geometria ei tällä hetkellä vastaa valtatielle asetettuja vaatimuksia, eikä nopeustavoitetaso 100 km/h täyty. Myös ohitusmahdollisuudet ovat vähäiset. Parkanon eritasoliittymä on teknisesti puutteellinen, sillä hidastus- ja kiihdytyskaistojen puuttuminen haittaa liikenteen sujuvuutta. Valtatien nykyinen linjaus asutuksen välittömässä läheisyydessä aiheuttaa kyläläisille liikaa meluhaittoja.
Suunnitteluosuuden liikenneturvallisuustaso ei ole nyt edes tyydyttävällä tasolla. Poliisin tietoon on tullut vuosina 2020–2024 yksi henkilövahingoon johtanut onnettomuus, jossa kuoli 2 ihmistä ja loukkaantui vakavasti 3 ihmistä. Valtatien liikennemäärä suunnittelualueella on noin 5800 ajoneuvoa/vrk (2024), josta raskaan liikenteen osuus on 14 prosenttia. Ennuste vuodelle 2030 on 7700 ajoneuvoa/vrk, josta raskaan liikenteen osuus on 16 %. Valtatie 3 kuuluu erikois-kuljetusreittiin.
Tavoitteena liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden parantaminen
Hankkeen tärkeimpinä tavoitteina ovat tavoitenopeustason 100 km/h:ssa saavuttaminen heikentämättä liikenteen turvallisuutta sekä valtatieliittymien liikenneturvallisuustason parantaminen. Ohituskaista ja Parkanon eritasoliittymään rakennettavat kiihdytys- ja hidastuskaistat parantavat liikenteen sujuvuutta. Toimenpiteillä valtatie 3:n taso saadaan suunnittelualueella parannettua valtakunnan merkittävimmälle päätieverkolle asetetun tavoitteen mukaiseksi.
Aikaisemmat suunnitelmat
Tiesuunnitelma perustuu vuoden 2008 aluevaraussuunnitelmaan valtatie 3:n parantamisesta Parkanon kohdalla. Aluevaraussuunnitelman yhteydessä laaditussa luontoselvityksessä (9.8.2007) on paneuduttu luonnonympäristön ja maiseman ominaispiirteisiin.
Rakentamiskustannusarvio
Rakentamisen kokonaiskustannusarvio on 16 900 000 euroa (MAKU-indeksi 145: 2020=100). Hankkeen hyötykustannussuhde on 0,76.
Hankkeen toteuttaminen
Liikennevirasto hyväksyi tiesuunnitelman lokakuussa 2015 ja rakennussuunnitelman päivitys valmistui tammikuussa 2020. Hankkeen toteutus on käynnistettävissä nopeasti.
Hanke sisältyy Väyläviraston laatimaan Valtion väyläverkon investointiohjelmaan vuosille 2025-2032. Hankkeelle ei ole kuitenkaan vielä myönnetty rahoitusta, eikä sen toteutusajankohta ole tiedossa.
Tiesuunnitelman mukaisista toimenpiteistä on toteutettu Parkanon eritasoliittymää koskevat toimenpiteet vuonna 2016.