Vuonna 2025 Varsinais-Suomessa peruskorjataan 6 siltaa, uusitaan 3 siltaa ja rakennetaan yksi kokonaan uusi kevyen liikenteen silta. Lisäksi viime vuonna aloitetuista siltahankkeista jatkuvat Haalin sillan uusiminen Salossa ja Tehan Oy:n urakoissa kesken jääneiden kolmen siltakohteen loppuun saattamiset Maskussa, Mynämäellä ja Laitilassa. ELY-keskusten siltahankkeiden lisäksi Varsinais-Suomessa jatkuu Väyläviraston vetämä jättihanke, jossa uusitaan Paraisilla oleva Kirjalansalmen silta. Edellä mainittujen siltojen uusimisten ja peruskorjausten lisäksi Varsinais-Suomen ELY-keskus uusii joka vuosi putkisiltoja sekä tekee myös pienempiä siltojen rakenneosien korjauksia ja erilaisia siltoihin liittyviä ylläpitotöitä.
Varsinais-Suomen siltojen uusimisiin ja korjauksiin käytetään vuonna 2025 noin 5,8 M€, joka on 15 % vähemmän kuin vuonna 2024.
Varsinais-Suomen alueella on 1 136 siltaa, joista 109 on uuden kuntoluokituksen mukaisesti huonokuntoisia. Silloista 363 on tyydyttävässä kunnossa. Siltojen kunnon heikkeneminen on jatkunut jo vuosia ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi. Varsinais-Suomessa on useita korjauskustannuksiltaan suuriakin siltakohteita odottamassa korjausrahoitusta.
Huonokuntoisten siltojen ohella Varsinais-Suomessa on 33 painorajoitettua siltaa. Tämä on suhteessa enemmän kuin muualla maassa. ELY-keskus pyrkii uusimaan muutamia painorajoitettuja siltoja vuosittain. Sillan kantavuus ja kunto eivät korreloi keskenään läheskään kaikissa tapauksissa.
Korjauskohteita priorisoidaan mm. kiireellisyyden, kohteen liikenteellisen merkittävyyden ja käytettävissä olevan rahoituksen mukaan.
Merkittävimmät siltojen uusimis- tai korjaushankkeet vuonna 2025
- Poikluoman risteyssillat, mt 110 Kaarina (korjaus)
- Kitulan risteys ja ylikulkukäytävä, mt 110 Salo (korjaus)
- Anerion koulun alikulkukäytävä, mt 110 Salo (korjaus)
- Varisjoen silta, mt 110 Salo (uusiminen)
- Haalin silta, mt 2407 Salo (uusiminen), jatkuu vuodelta 2024
- Kaiselan silta, mt 1914 Nousiainen (korjaus)
- Isolahdenojan silta, mt 192 Taivassalo (korjaus)
- Marikarin silta, mt 12030 Parainen (uusiminen)
- Raukkaan silta, mt 12393 Mynämäki (uusiminen)
- Maskunjoen raittisilta, mt192 Masku (uusi silta), jatkuu vuodelta 2024
- Pokanojan putkisilta, mt 12610 Loimaa (uusiminen)
Saaristotiellä (mt 180) on käynnissä enää yksi suuri siltatyömaa, kun Kirjalansalmen siltaa uusitaan. Viime vuonna saatiin valmiiksi Kuusistonsalmen ja Hessundinsalmen sillat, jotka ovat nyt liikenteen käytössä. Kirjalansalmen sillan kohdalla on käytössä mm. alennettu nopeusrajoitus ja liikennevalot. Liikennejärjestelyistä aiheutuu haittaa tienkäyttäjille, joten kannattaa varata riittävästi matka-aikaa. Ajantasaiset tiedot työmaiden liikennejärjestelyistä kannattaa tarkistaa etukäteen hankkeiden verkkosivuilta.
Saaristotien lisäksi aiheutuu merkittävin liikennehaitta Uudenmaantiellä sijaitsevien Poikluoman risteyssiltojen peruskorjauksista. Tänä vuonna toteutettavat muut siltakohteet sijaitsevat vähäliikenteisemmillä teillä, eivätkä ne ole liikenteellisesti yhtä haastavia. Osa tämän vuoden kohteista toteutetaan kuitenkin siten, että liikenne ohjataan kiertotielle töiden ajaksi. Kiertoreiteistä aiheutuu tienkäyttäjille matkan ja matka-ajan pidennyksiä.
Kuvia korjattavista ja uusittavista silloista
Poikluoman risteyssillat maantiellä 110 Kaarinassa peruskorjataan
Työt alkavat maaliskuussa ja kestävät loppusyksyyn saakka. Viereisen kävely- ja pyörätiesillan purkaminen sekä siltapaikan viimeistelytöitä saattavat jäädä keväälle 2026. Töiden aikana ajoneuvoliikenne pysyy silloilla. Kaistajärjestelyt muuttuvat kuitenkin työvaiheiden mukaan. Ajoneuvoliikenteellä on käytössä pääosin kaksi kavennettua ajokaistaa, joista toinen toimii liittymiskaistana Kurkelantien rampeilta Uudenmaantielle liittyville ajoneuvoille. Jalankulku- ja pyöräilyväylä on pohjoisemmalla sillalla käytössä yhtä työvaihetta lukuun ottamatta. Tämän työvaiheen ajaksi jalankulku- ja pyöräilyväylä ohjataan korjauskohteen läheisyydessä olevalle omalle sillalle.
Poikluoman risteyssiltapaikka Google Mapsissa
Kitulan risteyssilta ja ylikulkukäytävä maantiellä 110 Salossa peruskorjataan
Työt alkavat kesällä ja kestävät loppusyksyyn saakka. Risteyssillan reunapalkit, pintarakenne ja kaiteet uusitaan. Liikennettä joudutaan rajoittamaan osaksi aikaa yhdelle ajokaistalle, jolloin paikalla on liikennevalot. Ajoneuvojen jonotusajat pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, mutta tienkäyttäjien kannattaa varautua liikennevaloihin pysähtymiseen ja lyhyeen odotusaikaan. Risteyssillan viereinen ylikulkukäytävä peruskorjataan myös samassa urakassa. Jalankululle ja pyöräilijöillä on käytössä oma reitti koko urakan ajan joko ylikulkukäytävän tai risteyssillan puolella. Liikennemäärä Kitulan risteyssillalla on noin 1500 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Kitulan risteyssillan ja ylikulkukäytävän siltapaikka Google Mapsissa
Anerion koulun alikulkukäytävä maantiellä 110 Salossa peruskorjataan
Työt alkavat kesällä ja kestävät alkusyksyyn saakka. Alikulkukäytävän reunapalkit, pintarakenne ja kaiteet uusitaan. Liikennettä joudutaan rajoittamaan yhdelle ajokaistalle, jolloin paikalla on liikennevalot. Ajoneuvojen jonotusajat pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, mutta tienkäyttäjien kannattaa varautua liikennevaloihin pysähtymiseen ja lyhyeen odotusaikaan. Jalankululle ja pyöräilijöille ei ole mahdollista tarjota kulkua alikulun kautta, joten vaihtoehtoisia reittejä suositellaan käytettäväksi mahdollisuuksien mukaan. Liikennemäärä Anerion koulun alikulkukäytävän kohdalla on noin 1500 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Anerion koulun alikulkupaikan siltapaikka Google Mapsissa
Varisjoen silta maantiellä 110 Salossa peruskorjataan
Työt alkavat kesällä ja kestävät syksyyn saakka. Nykyinen teräsbetoninen laattasilta korvataan uudella siltarumpuputkella. Liikennettä siirretään työaikaisilla liikennejärjestelyillä yhdelle ajokaistalle, jolloin paikalla on liikennevalot. Ajoneuvojen jonotusajat pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, mutta tienkäyttäjien kannattaa varautua liikennevaloihin pysähtymiseen ja lyhyeen odotusaikaan. Liikennemäärä Varisjoen sillalla on noin 1500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Jalankululle ja pyöräilijöillä on käytössä oma reitti työmaan läpi koko urakan ajan.
Varisjoen siltapaikka Google Mapsissa
Haalin silta maantiellä 2407 Salossa uusitaan
Vuonna 2024 keskeytyneet työt jatkuvat. Työt käynnistyvät keväällä 2025 ja valmistuvat syksyllä. Siltapaikan viereen on rakennettu varasilta, jolle liikenne ohjataan töiden ajaksi. Varasillan kautta kulkeva kiertotie on yksikaistainen ja paikalle tulee liikennevalo-ohjaus. Vanha Haalin silta puretaan ja samalle paikalle rakennetaan uusi silta. Uudesta sillasta ei tule nykyisen sillan tapaan puukantinen, vaan vanhan tilalle rakennetaan teräsbetoninen ulokelaattasilta. Vanhan sillan hyötyleveys on 7 metriä ja uudella sillalla hyötyleveys tulee olemaan 8,5 metriä.
Haalin siltapaikka Google Mapsissa
Kaiselan silta maantiellä 1914 Nousiaisissa peruskorjataan
Työt alkavat kesällä ja kestävät loppusyksyyn saakka. Sillan reunapalkit, pintarakenne ja kaiteet uusitaan. Liikennettä joudutaan rajoittamaan yhdelle ajokaistalle, paikalla on tällöin liikennevalot. Ajoneuvojen jonotusajat pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, mutta tienkäyttäjien kannattaa varautua liikennevaloihin pysähtymiseen ja lyhyeen odotusaikaan. Sillan pintarakennetöiden ajaksi liikenne joudutaan katkaisemaan maantiellä 1914. Katkoajaksi liikenne ohjataan kiertotielle. Liikenteen katkoaikaa tai kiertoreittiä ei ole vielä suunniteltu. Liikennejärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin hankkeen alkaessa. Liikennemäärä Kaiselan sillalla on noin 1200 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Kaiselan siltapaikka Google Mapsissa
Isolahdenojan silta maantiellä 192 Taivassalossa peruskorjataan
Työt toteutetaan rahoitustilanteesta riippuen joko kesällä 2025 tai 2026. Sillan reunapalkit, pintarakenne ja kaiteet uusitaan. Liikennettä joudutaan rajoittamaan yhdelle ajokaistalle, paikalla on tällöin liikennevalot. Ajoneuvojen jonotusajat pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, mutta tienkäyttäjien kannattaa varautua liikennevaloihin pysähtymiseen ja lyhyeen odotusaikaan. Liikennemäärä Isolahdenojan sillalla on noin 2600 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Isolahdenojan siltapaikka Google Mapsissa
Raukkaan silta maantiellä 12393 Mynämäellä uusitaan kannatinpalkkien ja puukannen osalta
Työt alkavat kesällä ja kestävät alkusyksyyn saakka. Sillan purku- ja rakentamistöiden ajaksi liikenne katkaistaan maantiellä 12393 siltapaikan kohdalla ja liikenne ohjataan kiertotielle. Katkoajan on arvioitu kohdistuvan heinäkuulle. Tavoitteena on saada uusi silta liikenteelle ennen koulujen aloitusta. Katkoajan keston arvioidaan olevan noin kolme viikkoa. Kiertotien pituus on n. 16 km. Liikennemäärä Raukkaan sillalla on alle 200 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Raukkaan siltapaikka Google Mapsissa
Marikarin sillan kansi maantiellä 12030 Paraisilla uusitaan
Kohde toteutetaan yhteistyössä Paraisten kaupungin kanssa. Paraisten kaupunki toimii hankkeen rakennuttajana. Hankkeessa uusitaan Paraisten kaupungin omistamat säännöstely- ja venesulkulaitteet ja -rakenteet. ELY-keskus uusii venesulun päällä olevan sillan. Työt alkavat syksyllä 2025 ja kestävät vuoden 2026 alkukesään saakka. Sillan purku- ja rakentamistöiden ajaksi liikenne katkaistaan maantiellä 12030 siltapaikan kohdalla ja liikenne ohjataan kiertotielle. Katkon aikatauluksi on arvioitu syksy 2025 ja katkoaika on noin kaksi kuukautta. Kiertotien pituus on n. 13 km. Liikennemäärä Raukkaan sillalla on hieman yli 400 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Marikarin siltapaikka Google Mapsissa
Maskunjoen raittisillan maantiellä 192 Maskussa rakennetaan valmiiksi
Työt suoritetaan valmiiksi kesän aikana. Jalankulku- ja pyöräilyväylä valmistui lokakuussa 2024. Kesällä 2024 aloitettu raittisillan rakentaminen jäi kesken marraskuussa 2024. Rakentamistöitä jatketaan kesällä 2025 sillan pintarakenteiden, kaiteiden ja päällystyksen osalta. Tavoitteena on, että väylä avataan liikenteelle elokuun alkupuolella, ennen koulujen aloitusta. Ennen sillan valmistumista jalankulku- ja pyöräilyliikenne pidetään ohjattuna väylän valmistuneelta osalta Kustavintielle ennen Maskunjokea. Maskunjoen raittisilta on osa mt 192 Seikelän kiertoliittymän ja Tanilantien välisen jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamista. Hanke toteutetaan MAL-hankkeen osana yhdessä Maskun kunnan kanssa. ELY-keskus toimii hankkeen rakennuttajana.
Maskujoen raittisiltapaikka Google Mapsissa
Pokanojan putkisilta Loimaalla uusitaan
Pokanojan teräsputkisilta Loimaan Kojonkulmantiellä uusitaan alkukesällä 2025. Maantie 12160 katkaistaan kokonaan liikenteeltä korkeintaan kolmen vuorokauden ajaksi. Siltatyö tehdään koulujen lukukauden päätyttyä, koska siltapaikalle ei voi toteuttaa työnaikaista kiertotietä. Kiertoreitti viitoitetaan reitille mt 12160 Kojonkulmantie – mt 231 Kanteenmaantie – mt 2101 Loimijoentie – mt 213 Vakkatie – mt 12608 vanha Alastarontie – mt 12610 Köyliönkyläntie - mt 12610 Köyliöntie - mt 12610 Kojonkulmantie. Liikennemäärä Pokanojan siltapaikalla on noin 375 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Pokanojan siltapaikka Google Mapsissa