Tieliikenneturvallisuuden toimintaympäristö
Väyläviraston organisaatiossa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia vuonna 2023.
Vuonna 2023 Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa jatkui ja Suomi liittyi puolustusliitto Natoon. Yleinen turvallisuus, varautuminen ja huoltovarmuus olivat keskeisiä teemoja, jotka vaikuttivat laajasti Väyläviraston toimintaan. Kustannustason nousu jatkui epävarmasta maailmantilanteesta johtuen.
Keskeisiä, toisiinsa kytkeytyviä ja toimintaan vuonna 2023 ja myös tulevaisuudessa vaikuttavia kokonaisuuksia olivat liikenneturvallisuusstrategian jalkauttaminen, RISM II -tieturvallisuusdirektiivin toimeenpano sekä Väyläviraston vastuullisuustyö (Kuva 1). Kaikki jalkauttavat osaltaan tieliikenteen nollavisiota sekä kuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittamistavoitetta. Lisäksi strategian toimenpiteiksi on kirjattu keskeisiä tieturvallisuusdirektiivin menettelyjä ja vastuullisuustyötä puolestaan tehdään toimeenpanemalla strategiaa ja direktiivimuutosta. Kokonaisuudet on kuvattu omissa luvuissaan 3.7−3.9.
Kuva 1. Keskeiset tieliikenteen turvallisuustavoitteita jalkauttavat kokonaisuudet ja niiden kytkeytyminen toisiinsa.
Turvallisuusperiaatteet ja -kulttuuri
Viraston turvallisuusperiaatteet säilytettiin ennallaan vuonna 2023. Ne luovat edelleen hyvän perustan turvallisuuskulttuurin edistämiselle. Kesällä toteutettiin palveluntuottajille suunnattu turvallisuusilmapiirikartoitus webropol-kyselynä. Kyselyyn saatiin kaikilta väylämuodoilta yhteensä 85 vastausta, joista 25 tieväylien parissa työskenteleviltä. Vastaajien arviot turvallisuusilmapiiristä olivat hyvällä tasolla. Kaikkien vastausten keskiarvo oli 3,3 asteikolla 1 (täysin eri mieltä) – 4 (täysin samaa mieltä). Tieväylien parissa työskentelevien vastaajien arviot olivat hieman negatiivisempia verrattuna rautateillä työskenteleviin. Viraston vahvuuksina nousi esiin keskustelu turvallisuudesta sekä turvalliset toimintamallit. Suurimmat kehityskohteet liittyivät tunnustuksen antamiseen sekä korjaavista toimista viestimiseen.
Kyselyn tuloksia käsiteltiin laajasti viraston johtoryhmissä ja niitä hyödynnettiin toiminnansuunnittelun tukena. Tulosten perusteella virastossa kiinnitetään jatkossa enemmän huomiota mm. ennakoivan turvallisuusjohtamisen hyviin käytäntöihin, positiivisten turvallisuusasioiden ja onnistumisen esille nostamiseen, turvallisuuden kannustinmalleihin sekä poikkeamista saatavien oppien laajempaan hyödyntämiseen.
Tienpidon turvallisuusjohtamisjärjestelmä
Vuoden 2023 aikana tienpidon turvallisuusjohtamisjärjestelmään ei ole tehty muutoksia. Väyläviraston johtamisjärjestelmä integroitiin kokonaisuudessaan Väyläviraston toimintajärjestelmään ja tämä vastaava integrointi on tienpidon turvallisuusjohtamisjärjestelmän osalta edessä vuonna 2024. Samassa yhteydessä tehdään tienpidon turvallisuusjohtamisjärjestelmään liittyvä tarkempi menetelmäkuvausten tarkastaminen ja tarvittavat päivitykset.
Tietojärjestelmät ja tiedonhallinta
TURI-järjestelmän korvausprojekti saatiin valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Vuoden aikana otettiin käyttöön TUTKA, turvallisuusilmoittamisen, riskienhallinnan ja omavalvonnan tietojärjestelmä. TURI poistui käytöstä 8.12.2023, mutta järjestelmän kaikki tiedot otettiin talteen mahdollista jatko-käyttöä varten.
HARJA-järjestelmän toimintaan ei tehty vuonna 2023 oleellisia muutoksia tienpidon turvallisuuden näkökulmasta. Osana TURI-korvausprojektia toteutettiin HARJAn turvallisuusilmoitusten vienti Väyläviraston analytiikkaportaaliin. Nyt portaalista on selailtavissa kätevästi yhdestä näkymästä kaikki HARJA-järjestelmään kirjatut turvallisuuspoikkeamat ja -havainnot. Analytiikan hyödyntämisen kehitys jatkuu vuonna 2024 sekä TUTKA- ja HARJA- järjestelmien tietojen osalta.
Vuonna 2023 aloitettiin lupaprosessi loukkaantumisen vakavuustiedon saamiseksi osaksi Väyläviraston tieliikenneonnettomuustietoja. Tieto on keskeinen erityisesti vakavien loukkaantumisten vähentämistavoitteen edistämisessä. Lupaprosessi eteni loppuvuonna, jolloin käynnistettiin onnettomuustietojen luokituksen päivitys, joka jatkui vuodenvaihteen 2023/2024 yli. Lisäksi onnettomuustietojen visualisointia kehitettiin analytiikkaportaalissa ja kehitystyö jatkuu vuonna 2024.
Vuonna 2023 jatkettiin liikenneturvallisuusvaikutusten laskentaohjelmistojen (VALA) kehittämistyötä, jonka tavoitteena on uudistaa maanteiden ja tasoristeysten turvallisuuden ja toimenpiteiden vaikutusten laskentaohjelmistot vastaamaan nykyisiä vaatimuksia. Samanaikaisesti kehitettiin myös ohjelmiston lähtötietoina käytettävää maanteiden onnettomuuksien mallinnusta ottaen huomioon myös hankearvioinneissa käytettävän IVAR-ohjelmiston tarpeita. Sekä ohjelmistojen että onnettomuusmallinnuksen kehitystyöt etenivät suunnitellusti ja ne jatkuvat vuonna 2024. Tavoitteena on saada uudet ohjelmistot käyttöön kesällä 2024.
Merkittävien poikkeamien seuranta
Merkittävien poikkeamien hallinnan prosessia toteutettiin vakiintunein menettelyin. Prosessissa seurataan ja raportoidaan viikkotasolla merkittävää liikenne-, henkilö- tai infrastruktuurihaittaa aiheuttaneet tai merkittävän turvallisuusriskin aiheuttaneet tapahtumat Väyläviraston hallinnoimilla väylillä (rata, tie, vesi) ja toiminnassa (suunnittelu, rakentaminen, kunnossapito, käyttö ja liikenteenohjaus).
Vuoden aikana kirjattiin yhteensä 139 merkittävää poikkeamaa tienpitoon ja tieliikenteeseen liittyen. Näistä suurin osa on kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia, jotka tutkitaan Onnettomuus-tietoinstituutin koordinoimissa tutkijalautakunnissa. Väylävirasto hyödyntää tutkintatuloksia niiden valmistuessa. Väylävirastossa erillisen poikkeamatiivistelmän laatimista esitettiin kuudesta tienpitoon tai tieliikenteeseen liittyvästä poikkeamasta.
Vuoden lopussa sovittiin Väyläviraston ELY-L ohjausryhmässä merkittävien poikkeamien hallinnan prosessiin liittyvän viikkotiedottamisen laajentamisesta ELY-keskuksille vuoden 2024 alusta.
Ohjepäivitykset
Väylävirasto vastaa tilaajavirastona palveluntuottajan toiminnan ohjauksesta, jonka keskeisinä välineinä ovat ohjeistukset sekä toimintamallit ja menettelykuvaukset. Ohjekokonaisuuden ylläpito on jatkuva prosessi, ja vuoden 2023 aikana laadittiin tai päivitettiin lukuisia ohjeita. Tässä yhteydessä on esitelty keskeiset tieturvallisuuteen liittyvät vuonna 2023 käyttöönotetut, valmistuneet tai alkaneet ohjetyöt tai päivitykset.
Vuonna 2023 otettiin käyttöön seuraavat uudet tai päivitetyt tieturvallisuuteen liittyvät ohjeet (julkaistiin 31.12.2022-31.12.2023):
- Tiekaiteiden suunnittelu 17.3.2023
- Viherrakentaminen ja hoito tieympäristössä 1.6.2023
- Reunapaalujen käyttö ja laatuvaatimukset (koekäytössä) 1.7.2023
- Maantie- ja rautatiealueiden valaistuksen suunnittelu 20.6.2023
- Maanteiden talvihoito -Menetelmätieto 1.10.2023
Vuonna 2023 aloitettiin/jatkettiin seuraavien ohjeiden päivitystä:
- Riskienhallinta väylänpidossa, Ohje riskienhallinnan menetelmistä - Ohjeiden yhdistäminen ja sisällön päivittäminen
- Maantie- ja ratahankkeiden lakisääteisten suunnitelmien hallinnollinen käsittely (tieturvallisuusdirektiivin edellyttämät päivitykset)
- Turvallisuusmenettelyjen käsikirja
- Maanteiden nopeusrajoitukset
- Tasoliittymät
- Siltojen sääsuojat
Liikenneturvallisuusstrategia
Liikenne- ja viestintäministeriön nollavisioon tähtäävä Liikenneturvallisuusstrategia 2022−2026 annettiin valtioneuvoston periaatepäätöksenä keväällä 2022. Strategia kattaa kaikki liikennemuodot ja sen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kokonaisvaltaisesti. Lyhyemmällä aikavälillä tavoitteena on vakavien loukkaantumisten ja kuolemien puolittaminen vuosina 2020–2030. Strategia laadittiin laajassa poikkihallinnollisessa yhteistyössä, ja se sisältää seitsemän strategista linjausta ja yli sata eri tahojen vastuulla olevaa toimenpidettä. Väylävirasto ja/tai ELY-keskus ovat päävastuullisina tai vastuussa yhdessä muiden viranomaisten tai sidosryhmien kanssa noin 30 toimenpiteessä. Näistä virasto on priorisoinut tärkeimmiksi noin 15 toimenpidettä, joista myös ministeriö on määritellyt tehokkaimmiksi erityisesti nopeusrajoitusohjeen päivitystyön taustaselvityksineen sekä tasoristeysohjelman jatkamisen.
Liikenne- ja viestintäministeriön perustamassa ja koordinoimassa valtakunnallisessa seurantaryhmässä on Väyläviraston ja ELY-keskuksen edustajat. Ryhmä kokoontui vuonna 2023 kaksi kertaa . Väyläviraston ja ELY-keskuksen vastuulla olevien toimenpiteiden toteutuksen koordinointia ja seurantaa tehdään Väyläviraston ja ELY-keskuksen yhteinen seurantaryhmässä, joka kokoontui vuonna 2023 yhteensä kolme kertaa.
Väyläviraston vastuulla olevia toimenpiteitä edistettiin seuraavasti:
- Automaattisen liikennevalvonnan kehittämissuunnitelma ja opas liikenneturvallisuuskameroiden suunnitteluun, toteutukseen ja käyttöön valmistuivat (Väyläviraston julkaisuja 18/2023 ja Väyläviraston oppaita 3/2023).
- Maanteiden nopeusrajoitusohjeen päivitys käynnistettiin kesäkuussa 2023. Työtä edelsi kaksi taustaselvitystä nopeusrajoitusten vaikutuksista maantieverkolla, jotka valmistuivat alkuvuonna 2023 (Väyläviraston julkaisuja 14/2023 ja Väyläviraston julkaisuja 58/2023).
- Verkon laajuinen tieturvallisuusarviointityö käynnistettiin elokuussa 2023. Onnettomuusperusteinen osa valmistui joulukuussa 2023 ja tieteknisiin ominaisuuksiin perustuva osa jatkui vuodenvaihteen 2023/2024 yli.
- Väylävirasto teetti yhdessä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa Havaintovirheet tasoristeyksissä -selvityksen (Väyläviraston julkaisuja 62/2023)
- Väylävirasto toteutti strategian mukaisia viestintätoimenpiteitä, mm. kampanjan sähköradan vaaroista ja asiattomasta liikkumisesta ratapihoilla yhdessä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitoiirin ja Turvallisuus- ja kemikaaliviraston kanssa.
Tieturvallisuusdirektiivi
Joulukuussa 2021 pantiin kansallisesti täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi tieinfrastruktuurin turvallisuuden hallinnasta annetun RISM II –tieturvallisuusdirektiivin (EU) 2019/1936 muutoksista. Muutokset koskivat liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMT) säännöksiä tieturvallisuuden hallinnasta Euroopan laajuisen tieverkon maanteillä. Lakiin lisättiin seuraavat uudet pykälät:
- 43 b § Verkon laajuinen tieturvallisuusarviointi
- 43 c § Suojattomien tienkäyttäjien suojelu
- 43 d § Infrahankkeiden tieturvallisuusvaikutusten arviointi
- 43 e § Tieturvallisuusauditointi
- 43 f § Määräaikainen tieturvallisuustarkastus
- 43 g § Kohdennetut tieturvallisuustarkastukset ja muut seurantatoimet
Vuonna 2023 toteutettiin edellisenä vuonna laadittua tieturvallisuusdirektiivin toimeenpanosuunnitelmaa seuraavin toimenpitein:
- käynnistettiin verkon laajuinen tieturvallisuusarviointi,
- tehtiin direktiivin edellyttämiä ohjepäivityksiä,
- laadittiin direktiivin menettelyihin liittyviä malliasiakirjoja,
- suojattomien tienkäyttäjien huomioimiseen liittyvä taustaselvitys valmistui sekä
- käynnistetiin selvitys direktiivin huomioimisesta Väyläviraston ohjetöissä.
Toimeenpano jatkuu vuonna 2024.
Vastuullisuus
Väyläviraston vastuullisuusraportti julkaistiin vuonna 2023 toista kertaa. Vastuullisuusraportoinnin taustalle on valittu seuraavat kolme YK:n kestävän kehityksen tavoitetta, joiden toteutumista virasto voi erityisesti edesauttaa omalla toiminnallaan:
- Rakentaa kestävää infrastruktuuria sekä edistää kestävää teollisuutta ja innovaatioita
- Toimia kiireellisesti ilmastomuutosta ja sen vaikutuksia vastaan
- Taata terveellinen elämä ja hyvinvointi kaiken ikäisille (alatavoitteena on puolittaa maailman-laajuisten liikenneonnettomuuksista johtuvien kuolemien ja vammojen määrä)
Terveellisen elämään ja hyvinvointiin liittyvällä YK:n tavoitteella on siten suora kytkentä liikenneturvallisuuteen, valtakunnalliseen nollavisioon ja liikenneturvallisuustavoitteeseen puolittaa tieliikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset 2030 mennessä. Väyläviraston pyrkii osaltaan edistämään tavoitetta huolehtimalla tiestön kunnosta ja parantamisesta pyrkien minimoimaan tiestä aiheutuvat riskit. jalkauttamalla vastuullaan olevia liikenneturvallisuusstrategian toimenpiteitä sekä toimeenpanemalla tieinfrastruktuurin parantamiseen tähtäävät tieturvallisuusdirektiivin menettelyjä. Tavoitteen edistymistä seurataan Väylävirastossa.