Tientekijä: Jani Luhtanen somettaa luvallisesti työajalla
(Julkaistu 18.5.2016)
Jani Luhtanen hyödyntää Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie -hankkeen Facebook-kanavaa tiedonvälityksessä ahkerasti ja menestyksekkäästi. Hänen julkaisunsa tavoittavat yleensä pari tuhatta tien vaikutuspiirin alueella asuvaa paikallista ihmistä. Viime vuonna käyttöön otettu Facebook-kanava on tuonut Skanska Infra Oy:n projekti-insinöörin näkemyksen mukaan hankkeeseen paljon uutta.
Henkilökohtaista Facebook-kanavaansa Luhtanen ei liiemmin päivittele, mutta työaikana someaktiivisuus pääsee valloilleen. Yhtenä syynä tähän on juuri ajankohtaisten julkaisujen kattavuus.
– Suuremmat muutokset kerromme toki tiedotusvälineiden kautta, mutta tällaiset pienemmät päivän aiheet voi tiedottaa Facebookissa. Meillä on hankkeen sivuilla päälle 2 000 seuraajaa. Se ei kuitenkaan ihan kaikkia alueen asukkaita tavoita, mutta tarjoaa helpon palautekanavan kiinnostuneille, Luhtanen sanoo. Aktiivista keskustelua ja ehdotuksia tien toteuttamiseksi oikealla tavalla onkin riittänyt.
Naamakirjaa ei päivitetä otsa rypyssä
– Kerran saatiin idea toteuttaa kilpailu, jonka palkinnoksi löytyi Volvolta aito dumpperin pienoismalli. Ihmiset innostuivat aika lailla, Facebookin tilastojen mukaan tavoitettiin jopa 95 000 ihmistä, Jani naurahtaa.
Sosiaalisen median hyödyntäminen hankeviestinnässä mahdollistaa muun muassa matalan kynnyksen yhteydenotot, kun ihmiset haluavat lisätietoja hankkeesta. Kaikki viestintä ei ole kuitenkaan siirtynyt sähköisiin kanaviin. Luhtanen painottaakin, että puhelimeen vastataan edelleen perinteisen asioimisen mahdollistamiseksi.
Tutustu muihinkin tientekijöihin!