Aikataulukausi 2028
Väylävirasto vastaa junaliikenteen sekä ratatöiden kapasiteetinjaosta rataverkolla. Täältä löydät tarvittavat tiedot liittyen aikataulukauteen 2028. Aikataulukausi 2028 alkaa 14.12.2027 ja päättyy 12.12.2028.
Väylävirasto vastaa junaliikenteen sekä ratatöiden kapasiteetinjaosta rataverkolla. Täältä löydät tarvittavat tiedot liittyen aikataulukauteen 2028. Aikataulukausi 2028 alkaa 14.12.2027 ja päättyy 12.12.2028.
TTR (Timetabling and Capacity Redesign) on eurooppalaisten infranhaltijoiden ja rautatieyritysten yhteistyössä valmistelema rautateiden kapasiteettisuunnittelun uudistus, jonka tavoitteena on rautatieliikenteen kilpailukyvyn parantaminen kapasiteetin käytön ennakoitavuuden, tehokkuuden ja joustavuuden lisäämisen kautta. Suomen nykyiseen kapasiteettiprosessiin verrattuna näkyvimpiä uudistuksia on esimerkiksi kapasiteetinhaun muutosajankohdista luopuminen sekä ennakkosuunnittelun roolin kasvattaminen. Vuoden 2022 alussa käynnistetyn TTR Suomi -projektin tarkoituksena on luoda eurooppalaisen TTR-uudistuksen pohjalta Suomen olosuhteisiin sopiva versio yhteistyössä koko rautatiesektorin kanssa.
Keskeisenä tavoitteena on koota rautatieliikenteen suunnittelu yhtenäiseksi iteroituvaksi prosessiksi. Tämä edellyttää ratatöiden liikennevaikutusten suunnittelun kehittämistä ja aikaistamista, liikenteen ennakkosuunnittelun käynnistämistä sekä kapasiteetinjaon prosessien kehittämistä kapasiteetin käytön parantamiseksi kilpailluilla rautatiemarkkinoilla. EU:n komission heinäkuussa 2023 julkaiseman kapasiteettihallintaa koskevan asetusluonnoksen myötä huomioon on otettava myös lainsäädännön muutokset.
TTR Suomi -projekti on jaettu kolmeen eri osa-alueeseen: kapasiteetin ennakkosuunnitteluun, kapasiteetin jakoprosessin uudistamiseen sekä ratatöiden ja liikenteen yhteensovittamisen kehittämiseen. Näitä kolmea viedään eteenpäin sekä yhdessä että erikseen. Kaikkien kolmen osa-alueen kohdalla löytyy liittymäpintoja, mutta yhdenkään osa-alueen edistäminen ei riipu toisen osa-alueen etenemisestä, täten asioita voidaan viedä tuotantoon eriaikaisesti.
Kapasiteettistrategia on TTR:n ennakkosuunnittelun ensimmäinen vaihe. Sen tekeminen aloitetaan viisi vuotta ennen kyseessä olevan aikataulukauden alkua, päättyen sen julkaisuun kolme vuotta ennen aikataulukauden alkua, ajankohdassa X-36 kk. Tämä kapasiteettistrategia on luotu koskien aikatauluvuotta 2027. Tämä dokumentti sisältää kuvauksen strategian maantieteellisestä kattavuusalueesta, ennakoidut pysyvät muutokset infraan, ennakoidut suurimmat kapasiteettirajoitteet, ratatöiden suunnitteluperiaatteet sekä kuvauksen liikennevirroista. Kapasiteettistrategia-dokumentti noudattaa formaatiltaan RNE:n (RailNetEurope) mallipohjaa ja sen sisältöä ohjaa Väyläviraston strateginen suunnittelu.
Väylävirasto julkaisee vuosittain RNE:n (RailNetEurope) TTR-prosessiin liittyvän kapasiteettistrategian. Strategian virallinen kieli on englanti. Muiden eurooppalaisten infranhaltijoiden kapasiteettistrategiat löytyvät täältä: https://rne.eu/capacity-management/capacity-strategies.
Kapasiteettistrategia 2027_FI (pdf)
FTIA Capacity Strategy 2027_EN (pdf)