Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Väylävirasto

Projektipäällikkö

Jouni Vauhkonen

  • Puh. 029 534 3268  

Ramboll

Rakennuttajakonsultti

Pekka Saari

  • Puh. 050 492 7360

Ramboll

Rakennuttajakonsultti

Janne Kerola

  • Puh. 040 667 2428

Oulun Oritkarin kolmioraide

Ratahanke Käynnissä

Oulun liikennepaikka on paitsi tärkeä henkilöliikenteen asema, myös valtakunnallisesti merkittävä tavaraliikenteen järjestelyratapiha. Uusi kolmioraide nopeuttaa yhteyksiä kehittyvään Oritkarin satamaan, tehostaa alueen tavaraliikennettä sekä parantaa ratapihan toiminnallisuutta ja turvallisuutta.

Kuvituskuva
  • Johtosiirtoja ja muita valmistelevia töitä 2021-2022
  • ST-urakan kilpailutus, kesä 2021
  • Rakentamissuunnittelu, alkaen syksy 2021
  • Rakentaminen 2022-2023
  • Valmistuminen 2023 lopulla

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2021-2023
Kustannukset
19 900 000 €
Vastuutahot
Väylävirasto, Oulun kaupunki
Tavoitteet
  • pienentää liikennöintikustannuksia Oritkarin ja Nuottasaaren suuntaan 
  • parantaa ratapihan toiminnallisuutta ja Limingantien välityskykyä 
  • vähentää ratapihan häiriöherkkyyttä.

Nykytila 

Oulun Nokelan tavararatapihalta on jo ratayhteys Oritkarin satamaan ja Nuottasaaren teollisuusalueelle. Liikennöinti tavararatapihalta satamaan edellyttää kuitenkin edestakaista liikennettä raiteelta toiselle keskittämättömien eli käsin käännettävien, turvalaitejärjestelmään liittämättömien vaihteiden kautta.  

Oritkarin ja Nuottasaaren alueella on mm. Väyläviraston, Oulun sataman ja teollisuuslaitoksien omistamia raiteita. 

Hankkeen tavoitteet 

Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa sujuva ja turvallinen liikennöinti Oulun tavararatapihalta Nuottasaareen ja Oritkarin satamaan. Kolmioraide vähentää ylimääräistä liikennettä raiteelta toiselle ja parantaa ratapihan toiminnallisuutta. Satamaan päästäkseen junien ei tarvitse enää vaihtaa raiteelta toiselle, ja raiteet saadaan muun liikenteen käyttöön.

Hankkeessa uusitaan myös Latokartanon ylikulkusilta sekä uudistetaan Limingantietä. Limingantie levennetään nelikaistaiseksi, ja sille toteutetaan pyöräilyn ja jalankulun baana. 

Hanke on osa Oulun ratapihan muutosta. Hanke toteutetaan Väyläviraston ja Oulun kaupungin yhteishankkeena.  

Hankkeen tilanne 

Ratasuunnitelma on asetettu nähtäville tammikuussa 2020 ja hyväksytty maaliskuussa 2021.  

Hanke kilpailutettiin Suunnittele ja toteuta -urakkana. Hankkeen urakoitsijaksi valittiin Destia marraskuussa 2021. Rakentamissuunnittelu käynnistyi loppuvuodesta 2021. 

Rakentamista aletaan valmistella sähkö-, kaukolämpö- ja tietoliikennekaapelilinjojen siirroilla keväällä 2022. Hanke valmistuu vuoden 2023 lopulla. 
 

Kustannukset 

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat yhteensä 19,9 milj.€ (Maku 130 2010=100), sisältäen lunastuskustannukset. Oulun kaupunki osoittaa hankkeelle 2,4 miljoonan euron rahoituksen. 

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.