Hankkeen lähtötilanne
Oulun Nokelan tavararatapihan ja Oritkarin sataman ja Nuottasaaren teollisuusalueen välinen ratayhteyden toiminnallisuus ei ollut tarpeisiin nähden riittävä. Liikennöinti tavararatapihalta satamaan on edellyttänyt edestakaista liikennettä raiteelta toiselle keskittämättömien eli käsin käännettävien, turvalaitejärjestelmään liittämättömien vaihteiden kautta.
Hankkeen sisältö
Vuonna 2021 alkaneen hankkeen tavoitteena oli mahdollistaa sujuva ja turvallinen liikennöinti Oulun tavararatapihalta Nuottasaareen ja Oritkarin satamaan.
Uusi kolmioraide nopeuttaa yhteyksiä kehittyvään Oritkarin satamaan, tehostaa alueen tavaraliikennettä sekä parantaa ratapihan toiminnallisuutta ja turvallisuutta. Satamaan päästäkseen junien ei tarvitse enää vaihtaa raiteelta toiselle, ja raiteet saadaan muun liikenteen käyttöön. Uusi raideosuus valmistui elokuussa 2023, ja se otetaan käyttöön samanaikaisesti Oulun ratapihan uusien turvalaitteiden kanssa syksyllä 2024.
Hankkeessa uusittiin myös Latokartanon ylikulkusilta. Sillalla on neljä ajokaistaa, polkupyöräbaana sekä jalkakäytävät molempiin suuntiin. Samalla osa Limingantietä levennettiin nelikaistaiseksi vilkkaan liikenteen vuoksi.
Hanke oli osa Oulun ratapihan muutosta. Hanke toteuttiin Väyläviraston ja Oulun kaupungin yhteishankkeena.
Kustannukset
Hankkeen kokonaiskustannukset olivat yhteensä 19,9 miljoonaa euroa (Maku 130 2010=100), sisältäen lunastuskustannukset. Oulun kaupunki osoitti hankkeelle 2,4 miljoonan euron rahoituksen.
Kuvia hankkeelta
Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedoksi riittää Väylävirasto.