Nykytila
Rataosa Tampere–Seinäjoki on matkustusmääriltään Suomen toiseksi vilkkain rataosa. Yksiraiteisen radan kapasiteetti on täynnä ja junamääriä ei voida enää nykyisestä lisätä.
Tampereen ja Parkanon välisen henkilöliikenteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2040 mennessä jopa 60 prosenttia vuoden 2021 matkustajamääriin verrattuna (Traficomin liikenne-ennuste). Tavaraliikenteeseen samalle osuudelle on ennustettu hieman alle 5 prosentin kasvua vuosien 2021 ja 2030 välille.
Myös pohjoisessa Kokkola–Oulu-rataosalla on radan kapasiteetti loppuun käytetty ja tavaraliikenteen ja nopean henkilöliikenteen yhteensovittaminen yksiraiteisilla osuuksilla haastavaa.
Ylivieska–Oulu välillä matkustajamäärien ennustetaan kasvavan noin 18 prosenttia vuosien 2021 ja 2040 välillä. Tavaraliikenteessä sen sijaan Venäjän transitoliikenteen loppumisen ennustetaan laskevan merkittävästi Ylivieskan ja Oulun välisiä kuljetusmääriä.

Yleistä hankkeesta
Ratasuunnittelu Tampere-Oulu -hanke on valmistunut suunnittelukohteiden osalta.
Suunnittelukohteiden suunnittelijoiden kilpailutukset ja suunnittelijoiden valinnat käynnistettiin vuoden 2022 alkupuolella. Kaikkien suunnittelukohteiden kilpailutukset sekä suunnittelu saatiin käyntiin 2023. Mittaustyöt ja pohjatutkimukset käynnistyivät vuonna 2021 ja ne saatiin päätökseen 2023. Suunnitelmat valmistuivat kaikista kohteista viimeistään vuoden 2024 loppuun mennessä.
Suunnitteluhanke jakaantui seuraaviin suunnittelukokonaisuuksiin:
- Lielahti–Lakiala kaksoisraide, Tampere–Ylöjärvi (Yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi)
- Vahojärven liikennepaikan parantaminen, Parkano (Ratasuunnitelma)
- Liminka–Oulu kaksoisraide (Ratasuunnitelma)
- Kankaan liikennepaikan parantaminen, Ylivieska (Ratasuunnitelma) ja Hirvinevan liikennepaikan parantaminen, Liminka (Ratasuunnitelma)
- Ruukin liikennepaikan parantaminen, Ruukki (esisuunnittelu)
- Turvalaitesuunnittelu
- Sähkörata-, valaistus- ja vahvavirtasuunnittelu
Suunnittelukohteiden aloituskuulutukset julkaistiin Väyläviraston kuulutussivuilla 9.9.2021 sekä yhdessä tai useammassa kullakin alueella yleisesti ilmestyvässä sanomalehdessä.
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta: Lielahti-Lakiala kaksoisraide yleissuunnitelma
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta: Vahojärven liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Parkano
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta:Kankaan liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Ylivieska
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta:Hirvinevan liikennapaikan parantaminen ratasuunnitelma, Liminka
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta: Liminka-Oulu kaksoisraide ratasuunnitelma
Suunnitteluhankkeelle on myönnetty Euroopan Unionin CEF-rahoitusta 2,5 M€. Rakentamisesta ei ole päätöstä.