Nykytila
Rataosa Tampere-Seinäjoki on matkustusmääriltään Suomen toiseksi vilkkain rataosuus. Yksiraiteisen radan kapasiteetti on täynnä ja junamääriä ei voida enää nykyisestä lisätä. Matkustajamäärien ennustetaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 tilanteesta 11 prosenttia ja vuoteen 2050 mennessä 26 prosenttia.
Myös pohjoisessa Kokkola-Oulu-rataosalla radan kapasiteetti on käytetty loppuun ja tavaraliikenteen ja nopean henkilöliikenteen yhteensovittaminen yksiraiteisilla osuuksilla on haastavaa. Ylivieska-Oulu-rataosalla matkustajamäärät ja tavaraliikenteen tonnimäärien ennustetaan kasvavan 40 % vuoteen 2050 mennessä.
Yleistä hankkeesta
Suunnitteluhanke jakaantuu seuraaviin kokonaisuuksiin:
- Lielahti-Lakiala kaksoisraide, Tampere-Ylöjärvi (Yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi)
- Vahojärven liikennepaikan parantaminen, Parkano (Ratasuunnitelma)
- Liminka-Oulu kaksoisraide (Ratasuunnitelma)
- Kankaan liikennepaikan parantaminen, Ylivieska (Ratasuunnitelma)
- Hirvinevan liikennepaikan parantaminen, Liminka (Ratasuunnitelma)
- Ruukin liikennepaikan parantaminen, Ruukki (esisuunnittelu).
Suunnitteluhankkeelle on myönnetty Euroopan Unionin CEF-rahoitusta 2,5 M€. Rahoitus kattaa puolet koko suunnitteluhankkeen kustannuksista.
Aikataulu
Hankkeen suunnittelua tehdään vuosien 2021-2024 aikana. Suunnittelukohteiden aikataulut tarkentuvat suunnittelun edetessä. Suunnitteluun liittyvät maastotyöt kuten mittaukset ja pohjatutkimukset käynnistyvät suunnittelukohteiden alueella syyskuussa 2021.
Hankkeen rakentamisesta ei ole vielä toteutuspäätöstä.
Ajankohtaista hankkeesta
Hankkeeseen liittyvät mittaustyöt ovat käynnissä ja valmistuvat alkuvuonna 2022.
- Liminka-Oulu, Kangas, Ruukki ja Hirvineva maatomittaukset ja raide- ja ratalaitekartoitukset
- Lielahti-Vahojärvi maastomittaukset ja raide- ja ratalaitekartoitukset
Turvalaite- ja sähköratasuunnittelijat koko hankkeelle on kilpailutettu ja valittu.
Eri suunnittelukohteiden ratasuunnittelun kilpailutus on käynnissä. Suunnittelijat suunnittelukohteille valitaan maaliskuulla 2022. Varsinainen suunnittelu käynnistyy keväällä ja kesällä 2022.
Suunnittelukohteiden aloituskuulutukset on julkaistu Väyläviraston kuulutussivuilla 9.9.2021 sekä yhdessä tai useammassa kullakin alueella yleisesti ilmestyvässä sanomalehdessä.
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta: Lielahti-Lakiala kaksoiraide yleissuunnitelma
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta: Vahojärven liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Parkano
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta:Kankaan liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Ylivieska
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta:Hirvinevan liikennapaikan parantaminen ratasuunnitelma, Liminka
- Kuulutus suunnittelun aloittamisesta: Liminka-Oulu kaksoisraide ratasuunnitelma
Lisäksi alueen kiinteistönomistajille on lähetetty postitse tiedote mittaustöiden ja muiden mastotöiden käynnistymisestä.