-
Jyväskylä–Pieksämäki-rataosan päällysrakenne on huonokuntoista ja rataosa on perusparannettava. Perusparannuksella varmistetaan olemassa olevan rataosan käytettävyys ja junaliikenteen toimivuus pitkälle tulevaisuuteen, lisäksi rataverkon täsmällisyys paranee. Hankkeessa tehtiin perusparannus Jyväskylä-Hankasalmi-rataosalle. Päällysrakenteen uusiminen sisälsi raidesepelin, ratapölkkyjen ja kiskojen uusimisen. Hankkeella uusittiin ja kunnostettiin myös rataosan rumpuja ja tehtiin pehmeikköjen vaatimia korjaustoimenpiteitä. Myös silloille tehtiin korjaustoimenpiteitä ja Jyväskylän ratapihalla huonokuntoiset raiteet ja vaihteet peruskorjattiin. Koko ratapihan alueen kuivatusta parannettiin tulvimisen estämiseksi yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa. Turvalaitteille ja sähköratalaiteille tehdään korjaustoimenpiteitä vuosien 2026-2027 aikana.
Jyväskylä–Pieksämäki-rataosuudella sijaitsevia tasoristeyksien poistoa varten laaditiin ratasuunnitelmat. Tasoristeyksien poistot parantavat liikenneturvallisuutta.
-
Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä rataosuudella on kaikkiaan 15 tasoristeystä, joiden poistamista Väylävirasto suunnittelee. Hankkeen aikana on laadittu ratasuunnitelmia tasoristeyksien poistamiseksi, ja yksi – Koivusalontien tasoristeys Hankasalmella – on jo poistettu. Jäljelle jäävät tasoristeykset siirtyvät Väyläviraston tasoristeysohjelmaan, joka on laadittu valtion rataverkon tasoristeysten poistamista tai parantamista varten.
-
Matkustajaliikenteen suunnittelusta ja aikatauluista vastaa VR. Väylävirasto ei tee kyseisiä operointiin liittyviä päätöksiä. Rataosan nykyiset nopeusrajoitukset eivät muutu hankkeella ja täten vaikuta matka-aikoihin.
-
Tavoiteaikataulun mukaan hankkeen oli tarkoitus valmistua vuoden 2028 loppuun mennessä. Hankkeen kaksi viimeistä päällysrakenneurakkaan eivät kuitenkaan toteutuneet rahoituksen puuttuessa. Hankkeen viimeinen päällysrakenneurakka valmistuu vuonna 2025. Vuosina 2025–2027 toteutetaan turvalaitteiden uusiminen.
-
Henkilöliikenne on loppunut Lievestuoreessa. Matkustajalaituri on huonokuntoinen, eikä täytä nykyisiä vaatimuksia. Matkustajalaiturilta on myös suora pääsy raiteille. Hankkeella poistetaan nykyinen matkustajalaituri ja aidataan asema-alue turvallisuuden parantamiseksi.
-
Hankkeella oli valmius kilpailuttaa Hankasalmi-Venetmäki-päällysrakenneurakka siten, että rakentaminen olisi käynnistynyt keväällä 2026 ja Venetmäki-Pieksämäki-päällysrakenneurakka keväällä 2027. Rahoituksen puuttumisen vuoksi nämä kaksi päällysrakenneurakkaa päätettiin jättää toteuttamatta tässä vaiheessa.
-
Rakentamistöiden jatkumisen ajankohdasta ei ole tällä hetkellä tietoa.
-
Yleisestä kustannustason noususta johtuen kaikkia hankkeella suunniteltuja tasoristeyksiin liittyviä toimenpiteitä ei pystytty toteuttamaan. Myös hankkeen kahden viimeisen päällysrakenneurakan toteuttamatta jättäminen vaikutti siihen, että tasoristeysten poistoja ei pystytty tekemään. Jäljelle jäävät tasoristeykset siirtyvät Väyläviraston tasoristeysohjelmaan, joka on laadittu valtion rataverkon tasoristeysten poistamista tai parantamista varten. Lisätietoa tasoristeysohjelmasta: https://vayla.fi/vaylista/rataverkko/tasoristeykset/tasoristeysohjelma