Valtatien 2 parantaminen välillä Nummela-Karkkila, Vihti ja Karkkila

Tiehanke Suunnitteilla Uusimaa

Uudenmaan ELY-keskus, Vihdin kunta ja Karkkilan kaupunki laativat yleissuunnitelmaa ja ympäristövaikutusten arviointia valtatielle 2 välillä Nummela-Karkkila. Valtatie 2 on osa asetuksen mukaista pääväyläverkkoa, ja yhteys kuuluu myös Euroopan Unionin määrittämään TEN-T kattavaan verkkoon. Valtatiellä 2 on merkittävä rooli sekä henkilö- että raskaan liikenteen reittinä valtakunnallisesti, mutta myös seudullisesti.

Suunnitelman lähtökohdat

Valtatie 2 Porin Mäntyluodosta Vihdin Palojärvelle on Satakunnan maakunnan ja Forssan seudun pääliikenneyhteys pääkaupunkiseudulle. Suunnittelualue rajautuu etelässä Vihdin Nummelan kaksiajorataisen tien päättymiskohtaan ja pohjoisessa Polarin eritasoliittymään. Selvitysalue sijoittuu Uudellemaalle Vihdin kunnan ja Karkkilan kaupungin alueille.

Valtatiellä 2 on merkittävä rooli henkilö- ja raskaan liikenteen reittinä sekä valtakunnallisesti että seudullisesti. Suunnitteluosuudella valtatie 2 toimii myös tärkeänä joukkoliikenteen runkoyhteytenä, sillä suunnittelualueen läheisyydessä ei ole rautatietä. Valtatie 2 on vilkkaasti liikennöity (4300‒11 200 ajon/vrk, josta raskaan liikenteen osuus on 7‒13 prosenttia. 

Suunnitteluosuudella merkittävimmiksi palvelutasopuutteiksi on tunnistettu raskaan liikenteen nopeuden vaihtelun vuoksi heikentynyt palvelutaso. Suuri raskaan liikenteen osuus, vaihteleva tiegeometria sekä nykyisten ohituskaistojen puutteet haittaavat sujuvuutta, eikä valtatie 2 nykyisellään vastaa pääväyläasetuksen määrittämää laatutasoa. Valtatiellä on myös runsaasti tasoliittymiä, mikä heikentää liikenneturvallisuutta. Maantien 120 liittymän ja Tuorilan eritasoliittymän välillä on viisi keskikaiteetonta lyhyttä (alle 1 km) 2+1-ohituskaistaosuutta, joilla tapahtuu vaaratilanteita ja henkilövahinko-onnettomuuksia. Kolmella näistä turvattomuutta lisää vähintään yksi yksityistie- tai tonttiliittymä ohituskaistaosuuden keskellä. Liikenteen sujuvuudessa on jo nykyisin puutteita. Liikenteen sujuvuusongelmat laajenevat liikenteen lisääntyessä, mikä aiheuttaa henkilöautoliikenteelle merkittäviä ohitustarpeita. Lisäksi tiejaksolla on tiheästi liittymiä, jotka aiheuttavat etenkin raskaalle liikenteelle nopeusvaihtelua ja lisäävät myös onnettomuusriskejä. 

Vuonna 2021 selvitysalueella on tapahtunut 13 poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta, joista kolme on johtanut loukkaantumiseen ja yksi kuolemaan. Vuoden 2021 aikana tapahtuneista onnettomuuksista noin 31 prosenttia on ollut henkilövahinko-onnettomuuksia. Vuosina 2006–2020 tapahtui 46 henkilövahinko-onnettomuutta, joista kolme johti kuolemaan. Loukkaantuneita oli 22. Liikenneturvallisuus on vastaava tai hieman parempi kuin muilla vastaavilla pääteillä.

Suunnittelualueella on myös puutteita pohjaveden suojauksissa sekä meluntorjunnassa. 

Suunnitelman tavoitteet

Yleissuunnitelman ratkaisuilla kehitetään valtatietä 2 pääväyläasetuksen mukaiseen tavoitetilaan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden suhteen mahdollistaen myös alueen kehittämisen etenkin taajamaosuuksilla. Toimenpiteiden tavoitteina on parantaa pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen, jakson seudullisten tavarakuljetusten sekä työ- ja asiointimatkojen matka-aikaa, sujuvuutta ja matka-ajan ennustettavuutta sekä turvata joukkoliikenteen sujuvuus. Tavoitteena on, ettei nykyisiä olosuhteita heikennetä. Nopeusrajoitus on pääosin 100 km/h ja Karkkilan keskustajakson kohdalla 80 km/h.

Suunnitelman sisältö

Suunnitelmassa puututaan valtatien 2 Nummela-Karkkila jakson keskeisiin ongelmakohteisiin ja pyritään ratkaisemaan keskeisten liittymien parantamiseen ja rinnakkaisen tieverkon jäsentelyyn sekä tiegeometriaan ja ohitusmahdollisuuksiin liittyviä ongelmia. Hankekokonaisuuden kustannusennuste on arvioitu noin (MAKU 145, 2020=100) 77,29 M€ ja karkea arvio meluntorjuntatarpeista on 14,33 M€. Kustannusennuste tarkentuu suunnittelun edetessä. 

Suunnitellut toimenpiteet ovat:

  • Nelikaistainen keskikaiteellinen tie Nummelan ja Vihdin kirkonkylän välille ja nelikaistaiseen tiehen liittyvät tiejärjestelyt 
  • Rinnakkaisväylän muodostaminen sekä välillä Nummela-Vihdin kirkonkylä että välillä Vihdin kirkonkylä-Karkkila 
  • Oinasjoen yksityisteiden eritasoliittymä ja siihen liittyvät tiejärjestelyt 
  • Pyölintien eritasoliittymä ja siihen liittyvät tiejärjestelyt 
  • Helsingintien eritasoliittymä ja siihen liittyvät tiejärjestelyt 
  • Maantien 120 eritasoliittymä ja siihen liittyvät tiejärjestelyt 
  • Luhtaniityntien ja Rinteläntien yksityisteiden eritasoliittymä ja siihen liittyvät tiejärjestelyt 
  • Ahmoontien risteyssilta 
  • Kolme keskikaiteellista ohituskaistaa nykyisiä ohituskaistoja hyödyntämällä välille maantie 120 - Ahmoontie ja ohituskaistoihin liittyvät tiejärjestelyt. 
     

Suunnittelun eteneminen ja aikataulu (osallistumismahdollisuudet)

Yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi aloitetaan vuonna 2025 ja alustava valmistumisaika on vuonna 2027. 

Ajankohtaista

Työ käynnistyy alkuvuodesta 2025.