Nykytilanne
Valtatie 6 on koko suunnittelualueella kaksikaistainen väylä. Suunnittelualueella on kaksi nelihaaraliittymää, valtatien sekä maanteiden 482 (Rääkkyläntie) ja 487 (Kiteentie) liittymä ja valtatien sekä Kangaslammentien ja Oikotien nelihaaraliittymä. Molemmat nelihaaraliittymät on kanavoitu ja niissä on kääntymiskaistat vasemmalle. Lisäksi suunnittelualueella on Lepolahden yksityistien liittymä, Nesteen huoltoaseman kaksi liittymää sekä muutama metsäautotieliittymä. Nopeusrajoitus suunnittelualueella on nykyisin 60 km/h. Suunnittelualue sijaitsee kokonaisuudessaan pohjavesialueella ja pohjaveden muodostumisalueella. Valtatie on suunnittelualueella valaistu ja se kuuluu suurten erikoiskuljetusten tavoiteverkkoon, jossa on mahdollistettava kooltaan 7x7x40 metrin kokoiset kuljetukset.
Valtatien 6 Tolosenmäen kohta on tunnistettu vt6 Imatra – Joensuu kehittämisselvityksessä yhdeksi yhteysvälin suurimmaksi ongelmakohteeksi. Ongelmia ovat maanteiden nelihaaraliittymä, alueen liikennejärjestelyt sekä alennettu nopeustaso.
Hankkeen tavoitteet
Valtatien 6 kehittämistavoitteena on turvata toimivat arjen matkat ja edistää elinkeinoelämän kilpailukykyä. Suunnitteluhankkeen tavoitteena on sujuvoittaa valtatien 6 liikennettä sekä parantaa liikenneturvallisuutta Tolosenmäen kohdalla. Toimenpiteiden myötä nykyinen 60 km/h nopeusrajoitus pyritään nostamaan 80 km/h. Ympäristöllisenä tavoitteena on mm. pohjavesialueiden pilaantumisriski pieneneminen.
Hankkeen sisältö
Hanke sisältyy syksyllä 2021 valmistuneeseen valtatien 6 Imatra – Joensuu esiselvitykseen, joka on lähtökohtana suunnittelulle.
Suunnitelman toimenpiteinä esitetään, että valtatien sekä maanteiden 482 (Rääkkyläntie) ja 487 (Kiteentie) liittymä porrastetaan siten, että maantie 482 (Rääkkyläntie) linjataan uuteen paikkaan. Nesteen huoltoaseman liittymät tehdään yksisuuntaisiksi. Liittymiin toteutetaan kääntymiskaistat ja kanavointi tehdään maalimerkinnöin. Oikotien liittymä valtatielle ja Kangaslammentien ajoyhteys Nesteen huoltoasemalle katkaistaan. Lisäksi esitetään muuttuvat yksityistiejärjestelyt. Pohjavesisuojaus tehdään valtatielle koko suunnittelualueella.
Suunnittelun eteneminen ja aikataulu
Tiesuunnitelman laatiminen on käynnistynyt vuoden 2025 keväällä ja tavoite on, että suunnitelma valmistuu tammikuussa 2026. Tiesuunnitelman jälkeen tehtävän rakentamissuunnitelma valmistuu syyskuussa 2026.
Tiesuunnittelun aikana tullaan järjestämään kaikille avoin vuorovaikutustilaisuus, joka pidetään arviolta loppuvuodesta 2025.