Kuusistonsalmen sillan uusiminen on lähtenyt liikkeelle elokuussa 2023. Urakka valmistuu syyskuussa 2024. Vanha huonokuntoinen silta puretaan ja uusi silta rakennetaan nykyisen paikalle. Uusi silta parantaa etenkin jalankulku- ja pyöräilyväylän mitoitusta, lisäksi siltapaikan pystygeometriaa parannetaan nostamalla maantien korkeusasemaa.
Liikennejärjestelyt
Elokuussa 2024 liikenne siirretään varasillalta uudelle Kuusistonsalmen sillalle. Liikenne ohjataan aluksi uudella sillalla sillan kannen toiselle reunalle. Siltatyömaan kohdalla säilyy edelleen 30 km/h nopeusrajoitus sillan viimeistelytöiden aikana.
Sillan ali kulkee Airisto-Harvaluoto-Lemlahti vesiväylä. Urakassa vesiväylän sulkeminen ei ole sallittu veneilykaudella 1.5.–30.9. välisenä aikana. Veneilykauden ulkopuolella vesiväylä voi olla suljettuna tilapäisesti. Pidempiaikaisista suluista tiedotetaan erikseen.
Vesiliikenteen käytettävissä on keskivedenkorkeudesta mitattuna 4,5 m korkea ja 10,0 m leveä kulkuaukko. Kulku-aukon mitat merkitään molemmille puolille aukon keskelle ja kulkuaukon reunat merkitään heijastavin raamilaudoin ja varoitusvaloin. Lisäksi kulkuaukko valaistaan. Ajankohtaiset tiedot siltojen Saaristotien siltojen rakennustöiden vaikutuksista vesiväyliin löydät Rakentamisen vaikutus vesiväyliin -sivulta.
Liikenteen sujuvuus
Saaristotiellä on lisäksi käynnissä merkittävät Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakentamiset, jotka osaltaan aiheuttavat liikennerajoituksia. Siltatyömaat on syytä ottaa huomioon matka-aikaa miettiessä.
Hankkeen toteutusaikataulu
Alustava kokonaisaikataulu:
- Työmaan aloitus 8/2023
- Varasillan rakentaminen 8-10/2023
- Liikenne varasillalle 10/2023
- Työsillan rakentaminen 10/2023
- Vanhan sillan purku 11-12/2023
- Paalulaattojen ja tukien rakentaminen 12/2023 – 2/2024
- Sillan kannen rakentaminen 3-7/2024
- Pintarakenteet, kaiteet, melusuojat 7-8/2024
- Liikenne uudelle sillalle 8/2024
- Työsillan ja kiertotiesillan purku, viimeistelyt 8-9/2024
Tietoja sillasta
Uusi silta on jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta ja se rakennetaan nykyisen sillan paikalle. Uuden sillan hyötyleveys kasvaa 14,5 metriin, vanhassa sillassa hyötyleveys on 12 metriä. Uuden sillan kokonaispituus tulee olemaan 105 metriä. Silta perustetaan porattavilla teräsputkipaaluilla sekä löytävillä teräsbetonipaaluilla kallion varaan. Sillan tulopenkereitä vahvistetaan Kuusistonsalmen puolelta teräsputkipaalutetulla pengerlaatalla ja kevennyspenkereellä sekä Kaarinan puolelta kevennyspenkereellä.
Sillan rakennustöiden yhteydessä maantietä 180 parannetaan siltapaikalla. Maantien pystygeometriaa parannetaan nostamalla maantien korkeusasemaa enimmillään n. 1,6 metriä sillan keskikohdalla, mikä loiventaa jyrkän mäen nousukulmaa ja luo helpotusta erityisesti raskaalle liikenteelle. Maantien liikennetekninen poikkileikkaus muutetaan vastaamaan nykypäivän vaatimuksia kasvattamalla jalankulku- ja pyöräväylä 4 metriä leveäksi. Ajoradan ja jalankulku- ja pyöräväylän välinen välialue muutetaan 1,0 metriä leveäksi. Ajokaistojen leveydet säilyvät nykyisellään. Jalankulku- ja pyöräilyväylän sekä välialueen leventäminen parantaa liikenneturvallisuutta.
Hankkeen kustannukset ovat noin 7,5 miljoonaa euroa.
Taustaa
Nykyinen Kuusistonsalmen silta on valmistunut vuonna 1958. Osana Kurkela-Kuusisto-hankkeen tiesuunnitelman valmistelua vuonna 2020 teetettiin erikoistarkastus Kuusistonsalmen sillalle. Tavoitteena oli selvittää sillan korjaus- tai uusimistarve Kurkela-Kuusisto -hankkeen toteutuksen yhteydessä. Tehdyssä erikoistarkastuksessa suositeltiin sillan uusimista 3–6 vuoden kuluessa sekä sillan perustuksien mahdollisen liikkeen jatkuvaa seurantaa ja maaperätutkimuksien tekemistä sillan stabiliteettilaskentojen tekemistä varten.
Kuusistonsalmen sillasta päädyttiin laatimaan oma tiesuunnitelma. Kurkela-Kuusisto -hankkeesta erillisellä tiesuunnitelman laatimisella varauduttiin sillan uusimiseen muuta hanketta nopeammalla aikataululla. Tiesuunnitelma tuli lainvoimaiseksi kesäkuussa 2023 ja samaan aikaan toteutettu rakentamissuunnittelu valmistui myös kesäkuun 2023 aikana.
Tilaajana hankkeessa on Varsinais-Suomen ELY-keskus. Kohteen urakoitsijana toimii Kreate Oy.