Nykytila
Rataosuus Oulusta Kemin kautta Laurilaan on 112 kilometriä pitkä ja sisältää myös Kemin ratapihan alueen. Yksiraiteinen rata on tällä hetkellä sähköistetty. Junien maksiminopeus rataosalla on 140 km/h ja suurin sallittu akselipaino on 225 kN. Rataosa kuuluu rataluokkaan C2 ja radan kunnossapitotaso on 1.
Koko rataosalla liikennöi 16–20 henkilöjunaa vuorokaudessa. Oulu–Kemi-rataosalla liikennöi 8–10 ja Kemi–Laurila-rataosalla 10–16 tavarajunaa vuorokaudessa. Vuonna 2019 rataosalla tehtiin yhteensä 750 000 henkilöliikenteen matkaa. Vuosittainen kuormitus Oulu–Kemi-rataosuudella on n. 5,1 miljoonaa (v. 2017 5,6 miljoonaa) ja Kemi–Laurila-rataosuudella 5,7 miljoonaa bruttotonnia.
Rataosuus kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T-ydinverkkoon ja Pohjanmeri–Itämeri-ydinverkkokäytävää ehdotetaan jatkettavan Suomen kautta Luulajan satamaan. Pääraiteen tukikerroksen pääasiallinen ikä on noin 40 vuotta, betoniratapölkkyjen 20 vuotta ja kiskojen jopa yli 50 vuotta.
Hanke ja tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on liikennöintikustannusten pienentäminen sekä häiriöttömien kuljetusten mahdollistaminen. Tavoitteena on myös ratapihojen toiminallisuuden sekä tasoristeysturvallisuuden parantaminen. Lisäksi tavoitteena on määrittää ja arvioida liikenteestä aiheutuvat haitat sekä toteuttaa niiden vähentämiseksi tehtävät toimenpiteet. Yhtenä tavoitteena on mahdollistaa yhtenäisen Euroopan TEN-T-ydinverkkokäytävänverkon laajentaminen.
Suunnittelun aikainen vuorovaikutus
Oulu-Laurila -tarveselvityksen vuorovaikutustilaisuudet järjestettiin 18.5.2021 (Oulu ja Ii) sekä 20.5.2021 (Simo, Kemi ja Keminmaa). Suunnitelmaluonnoksista oli mahdollista antaa palautetta.