- Vt 4 Joutsa-Jyväskylä
- Vt 4 Vaajakosken kohdalla Jyväskylä
- Vt 4 parantaminen välillä Joutsa-Toivakka
- Vt 4 parantaminen Joutsan kohdalla
- Vt 4 parantaminen välillä Ahonlaidan eritasoliittymä - Lohikosken eritasoliittymä
- Vt 4 parantaminen Oravasaaren eritasoliittymän kohdalla, Jyväskylä
- Vt 4 parantaminen Joutsassa Leivonmäen pohjoispuolella
Yhteystiedot
Keski-Suomen ELY-keskus
Yksikön päällikkö, liikennejärjestelmäyksikkö
Minna Immonen
- 0295 024 685
Valtatien 4 (Rantaväylä) parantaminen välillä Aholaidan eritasoliittymä - Lohikosken eritasoliittymä
Suunnittelualueen kuvaus
Valtatie 4 Helsingistä Utsjoelle on Suomen tärkein etelä-pohjoissuuntainen pääväylä. Se kuuluu osana yleiseurooppalaiseen TEN-T ydinverkkoon ja on osa valtakunnallista erikoiskuljetusten verkkoa. Suunnitelmaosuus on valtatien 4 Lusi – Haaparanta välin yksi suurimmista ongelmakohdista. Rantaväylä toimii merkittävän pitkämatkaisen liikenteen välittäjän lisäksi Jyväskylän kaupungin sisäisen liikenteen pääväylänä. Rantaväylän osuus on valtatiellä 4 Jyväskylän kohdalla yksi ongelmallisimmista kohdista.
Maanteiden pääväylien palvelutaso tulee olla korkea. Tason I pääväylillä on turvattava pitkänmatkaisen liikenteen hyvä ja tasainen matkanopeus. Nopeusrajoitus on oltava vähintään 80 km/h. Turvallisia ohitusmahdollisuuksia on oltava säännöllisin välein ja liittymien määrän on oltava rajoitettu. Liittymien tulee olla sellaisia, että ne eivät merkittävästi haittaa pääsuunnan liikennettä.
Rantaväylän liikennemäärä on valtatiellä 4 noin 25 000 ajon/vrk. Raskasta liikennettä on noin 2 000 ajon/vrk. Suunnittelualueella on ongelmia niin liikenteen sujuvuudessa kuin turvallisuudessa, koska liittymätiheys alueella on suuri ja liittymät ovat hyvin lähellä toisiaan. Liittymien läheisyydestä johtuen, liittymien rampit ruuhkautuvat etenkin ruuhka-aikaan. Valtatien ja eritasoliittymien väliset lyhyet liittymis- ja sekoittumiskaistojen vuoksi valtatielle liittyminen on vaikeaa, mikä aiheuttaa myös merkittävän liikenneturvallisuusriskin.
Maankäyttö kehittyy voimakkaasti Kankaan alueella. Entisen Kankaan paperitehtaan alueelle syntyy lähitulevaisuudessa asuntoja 5000 ja työpaikkoja 2000 ihmisille. Kankaan alueen asemakaavan täysimääräinen toteutuminen ei ole mahdollista ilman muutoksia valtatie- ja katuverkkoon.
Suunnittelukohde sisältää kahden pohjoisen suunnan rampin lisäämisen sekä nykyisen vt 4:n rampin geometrian parantamisen Aholaidan eritasoliittymään. Tiesuunnitelmassa tullaan esittämään Tourulan sillan vt 4:n ramppien poisto, Kankaan uuden eritasoliittymän rakentaminen sekä nykyisen Lohikosken/Laukaantien eritasoliittymän täydentämisen.
Suunnitelmaan sisältyy myös katuyhteyksien uudelleen järjestelyjä sekä melunsuojauksen suunnittelua.
Suunnittelutilanne
Tiesuunnitelma on toistaiseksi tauolla ja odottaa Jyväskylän kaupungin asemakaavoituksen etenemistä. Tiesuunnitelmaa voidaan jatkaa, kun katuverkon ja maankäytön suunnittelua on viety eteenpäin ja yhteensovitettu valtatien 4 ratkaisujen kanssa.
Tiesuunnitelman aineistoihin voit tutustua suunnittelukonsultin sivulla (projektit.ramboll.fi).