Mansikkakosken ratasilta
Rakennusurakka sisälsi Mansikkakosken uuden ratasillan rakentamisen sekä sillanrakennustöistä johtuvien alittavien väylien muutostyöt. Urakka valmistui kahdessa vuodessa. Rakennustyöt käynnistettiin tammikuussa 2019.
Käytössä olevan sillan rautatieliikenteen osalta korvaava uusi kahden raiteen ratasilta rakennettiin nykyisen sillan pohjoispuolelle. Imatran kaupungin alueella sijaitseva Vuoksen ylittävä silta on osa Karjalan rataa. Nykyinen, vuonna 1933 valmistunut silta jää kevyen liikenteen ja autoilijoiden käyttöön.
Junaliikenne pääsee uudelle sillalle kesällä 2021.
Rakentamisen vaiheita
Mansikkakosken ratasillan rakentaminen käynnistyi 24.2.2019 toden teolla. 120 tonnia painava porapaalukone siirrettiin lautalle ja uitettiin välituelle 4. (Kuva: Erkki Mäki)
Huhtikuussa 2019 tehtiin porapaalutuksia virtaavassa vedessä työlautalta käsin. (Kuva: Erkki Mäki)
Kesäkuussa 2019 asennettiin Vuokseen kasuunit ja välitukien rakentaminen maalla alkoi. (Kuva: Visa Korhonen)
Työmaalla rakennettiin välitukia syyskuussa 2019. Lisäksi jatkettiin sillan liittorakenteen asennus- ja muottitöitä. (Kuva: Visa Korhonen)
Mansikkakosken ratasillan työmaalla saatiin lokakuussa 2019 valmiiksi sillan teräsliittorakenne. (Kuva: Visa Korhonen)
Työmaalla valmistauduttiin marraskuussa 2019 sillan kannen valuun.
Tammikuussa 2020 tehtiin muotti- ja raudoitustöitä maasillalla länsipäässä.
Silta valmistui joulukuussa 2020. Imatran kaupunki avasi vanhan sillan liikenteelle samalla.