Tieliikenneturvallisuuden toimintaympäristö

Väyläviraston organisaatiossa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia vuonna 2024.  

Vuonna 2022 alkanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa jatkui vuoden 2024. Edelleen yleinen turvallisuus, varautuminen ja huoltovarmuus olivat keskeisiä teemoja, jotka vaikuttivat laajasti Väyläviraston toimintaan.  

Keskeisiä liikenneturvallisuuteen liittyviä, toisiinsa kytkeytyviä ja toimintaan vaikuttavia kokonaisuuksia olivat jo useamman vuoden jatkuneet liikenneturvallisuusstrategian jalkauttaminen, RISM II -tieturvallisuusdirektiivin toimeenpano sekä Väyläviraston vastuullisuustyö (Kuva 1). Kaikki jalkauttavat osaltaan tieliikenteen nollavisiota sekä kuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittamistavoitetta. Lisäksi strategian toimenpiteiksi on kirjattu keskeisiä tieturvallisuusdirektiivin menettelyjä ja vastuullisuustyötä puolestaan tehdään toimeenpanemalla strategiaa ja direktiivimuutosta.  Kokonaisuudet on kuvattu omissa luvuissaan. 

 Kuva 1. Keskeiset tieliikenteen turvallisuustavoitteita jalkauttavat kokonaisuudet ja niiden kytkeytyminen toisiinsa. 

Turvallisuusperiaatteet ja -kulttuuri

Väyläviraston vuonna 2021 määrittämät turvallisuusperiaatteet luovat edelleen hyvän perustan turvallisuuskulttuurin edistämiselle. Turvallisuusperiaatteet on kuvattu Väyläviraston ulkoisilla sivuilla kohdassa Palveluntuottajille > Turvallisuus > Turvallisuusperiaatteet.   

Väylävirasto pyrkii edistämään inhimillistä ja oikeudenmukaista työkulttuuria sekä virastossa että palveluntuottajille tuomalla aihetta esiin ohjeissaan ja koulutuksissaan. Väyläviraston turvallisuusjohtamisen verkkokoulutuksen moduulissa yksi käydään läpi turvallisuuskulttuurin peruskäsitteistöä ja luodaan ymmärrystä turvallisuuskulttuurin ja turvallisuusjohtamisen linkittymisestä toisiinsa ja moduulissa kolme turvallisuusjohtajuuteen, eli miten meistä jokainen voi osaltaan vaikuttaa turvallisuuskulttuuriin. Väyläviraston vuonna 2024 päivitetyssä Turvallisuusmenettelyjen käsikirjassa nostetaan esiin inhimillisen ja oikeudenmukaisen turvallisuuskulttuurin merkitys.

Tienpidon turvallisuusjohtamisjärjestelmä

Vuoden 2024 aikana tienpidon turvallisuusjohtamisjärjestelmään ei ole tehty muutoksia. Väyläviraston johtamisjärjestelmä integroitiin kokonaisuudessaan Väyläviraston toimintajärjestelmään ja tämä vastaava integrointi on aloitettu myös tienpidon turvallisuusjohtamisjärjestelmän osalta vuonna 2024. Samassa yhteydessä tehdään tienpidon turvallisuusjohtamisjärjestelmään liittyvä tarkempi menetelmäkuvausten tarkastaminen ja tarvittavat päivitykset. 

Tietojärjestelmät ja tiedonhallinta

HARJA-järjestelmän toimintaan ei tehty vuonna 2024 oleellisia muutoksia tienpidon turvallisuuden näkökulmasta. Tienpidon poikkeamadatan käsittelyä kehitettiin vuonna 2024 yhdistämällä Harjan ja Tutkan turvallisuusilmoitukset selailunäkymään, jossa molempien järjestelmien data on selailtavissa yhtenä kokonaisuutena. Analytiikkatyössä luotiin testikäyttöön mm. paikkatietoon pohjaavia karttanäkymiä ja yleisiä turvallisuusilmoitusten tilannekuvanäkymiä, jotka on tarkoitus viedä tuotantoon vuoden 2025 alkupuolella. Lisäksi vuoden aikana tehtiin merkittävä määrä järjestelmien välisten rajapintojen kehitystyötä jatkokehityksen mahdollistamiseksi.

Vuonna 2024 saatiin lupa tieliikenteessä loukkaantuneiden vakavuustiedon liittämiseen Väyläviraston onnettomuustietoihin ja tehtiin onnettomuustietojen luokituksen päivitys. Vakavuustiedot liitettiin takautuvasti onnettomuustietoihin vuodesta 2014 alkaen. Lisäksi kehitettiin onnettomuustietojen visualisointia analytiikkaportaalissa.

Liikenneturvallisuusvaikutusten laskentaohjelmistot (VALA) valmistuivat ja ne otettiin tuotantokäyttöön 1.9.2024. Samalla siirryttiin kehitysvaiheesta ylläpitoon. Kehitystyössä maanteiden ja tasoristeysten turvallisuuden ja toimenpiteiden vaikutusten laskentaohjelmistot uudistettiin vastaamaan Väyläviraston teknisiä ja toiminnallisia vaatimuksia. Uudistettujen ohjelmistojen käyttökoulutuksia järjestettiin syksyllä 2024. Loppuvuonna käynnistettiin manateiden turvallisuusvaikutusohjelmiston käyttöoppaan laadinta sekä ohjelmiston sisältämien yksikkökustannusten päivitystyö. 

Merkittävien poikkeamien seuranta

Merkittävien poikkeamien hallinnan prosessia toteutettiin vakiintunein menettelyin. Prosessissa seurataan ja raportoidaan viikkotasolla merkittävää liikenne-, henkilö- tai infrastruktuurihaittaa aiheuttaneet tai merkittävän turvallisuusriskin aiheuttaneet tapahtumat Väyläviraston hallinnoimilla väylillä (rata, tie, vesi) ja toiminnassa (suunnittelu, rakentaminen, kunnossapito, käyttö ja liikenteenohjaus).

Vuoden aikana kirjattiin yhteensä 159 merkittävää poikkeamaa tienpitoon ja tieliikenteeseen liittyen. Näistä suurin osa oli kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia, jotka tutkitaan Onnettomuus-tietoinstituutin koordinoimissa tutkijalautakunnissa. Väylävirasto hyödyntää tutkintatuloksia niiden valmistuessa. Väylävirastossa erillisen poikkeamatiivistelmän laatimista esitettiin kuudesta tienpitoon tai tieliikenteeseen liittyvästä poikkeamasta.

Ohjepäivitykset

Väylävirasto vastaa tilaajavirastona palveluntuottajan toiminnan ohjauksesta, jonka keskeisinä välineinä ovat ohjeistukset sekä toimintamallit ja menettelykuvaukset. Ohjekokonaisuuden ylläpito on jatkuva prosessi, ja vuoden 2024 aikana laadittiin tai päivitettiin lukuisia ohjeita. Tässä yhteydessä on esitelty keskeiset tieturvallisuuteen liittyvät vuonna 2024 käyttöönotetut, valmistuneet tai alkaneet ohjetyöt tai päivitykset.     

Vuonna 2024 otettiin käyttöön seuraavat uudet tai päivitetyt tieturvallisuuteen liittyvät ohjeet (julkaistiin 1.1.2024-31.12.2024):

  • Maanteiden ja rautateiden yleissuunnitelma -Sisältö ja esitystapa 1.12.2024
  • Maanteiden ja ratojen yleissuunnitelma –Toimintaohjeet 1.12.2024
  • Turvallisuusmenettelyjen käsikirja 1.6.2024

Vuonna 2024 aloitettiin tai jatkettiin seuraavia ohjetöitä:

  • Kohdennettu tieturvallisuustarkastus – ohje tarkastusmenettelystä
  • Päällystys- ja tiemerkintätyöt

Maanteiden nopeusrajoitukset -ohjeen päivitystyö keskeytettiin lausuntokierroksen palautteen perusteella.

Liikenneturvallisuusstrategia

Liikenne- ja viestintäministeriön nollavisioon tähtäävä Liikenneturvallisuusstrategia 2022−2026 annettiin valtioneuvoston periaatepäätöksenä keväällä 2022. Strategia kattaa kaikki liikennemuodot ja sen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kokonaisvaltaisesti. Lyhyemmällä aikavälillä tavoitteena on vakavien loukkaantumisten ja kuolemien puolittaminen vuosina 2020–2030. Strategia laadittiin laajassa poikkihallinnollisessa yhteistyössä, ja se sisältää seitsemän strategista linjausta ja yli sata eri tahojen vastuulla olevaa toimenpidettä. Väylävirasto ja/tai ELY-keskus ovat päävastuullisina tai vastuussa yhdessä muiden viranomaisten tai sidosryhmien kanssa noin 30 toimenpiteessä.  

Liikenne- ja viestintäministeriön perustamassa ja koordinoimassa valtakunnallisessa seurantaryhmässä on Väyläviraston ja ELY-keskuksen edustajat. Ryhmä kokoontui vuonna 2024 kaksi kertaa. Väyläviraston ja ELY-keskuksen vastuulla olevien toimenpiteiden toteutuksen koordinointia ja seurantaa tehdään Väyläviraston ja ELY-keskuksen yhteinen seurantaryhmässä, joka kokoontui vuonna 2024 yhteensä kolme kertaa.  

Väyläviraston vastuulla olevia toimenpiteitä edistettiin seuraavasti:  

  • Maanteiden nopeusrajoitusohjeen päivitystä jatkettiin vuonna 2024 mutta työ keskeytettiin lausuntokierroksen jälkeen. 
  • Verkon laajuisen tieturvallisuusarvioinnin tieteknisiin ominaisuuksiin perustuva osa sekä arvioinnin yhdistetyt tulokset valmistuivat (Väyläviraston julkaisuja 52/2024). 
  • Kohdennettujen tarkastusten ohjetyö ja pilotointi käynnistettiin. 
  • Toteutettiin strategian mukaisia viestintätoimenpiteitä, keskisimpänä aloitettiin Tasoristeyskampanja 2024–2026. Kampanjan kohdejoukko on laaja ja näkyvyys on ollut jo ensimmäisenä vuonna suuri.  

Strategian toteutumisesta raportointiin ministeriölle syyskuussa 2024.  

Tieturvallisuusdirektiivi

Joulukuussa 2021 pantiin kansallisesti täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi tieinfrastruktuurin turvallisuuden hallinnasta annetun RISM II –tieturvallisuusdirektiivin (EU) 2019/1936 muutoksista. Muutokset koskivat liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMT) säännöksiä tieturvallisuuden hallinnasta Euroopan laajuisen tieverkon maanteillä. Lakiin lisättiin seuraavat pykälät: 

  • 43 b § Verkon laajuinen tieturvallisuusarviointi 
  • 43 c § Suojattomien tienkäyttäjien suojelu 
  • 43 d § Infrahankkeiden tieturvallisuusvaikutusten arviointi 
  • 43 e § Tieturvallisuusauditointi 
  • 43 f § Määräaikainen tieturvallisuustarkastus 
  • 43 g § Kohdennetut tieturvallisuustarkastukset ja muut seurantatoimet 

Vuonna 2024 toteutettiin edellisenä vuonna laadittua tieturvallisuusdirektiivin toimeenpanosuunnitelmaa seuraavin toimenpitein: 

  • verkon laajuinen tieturvallisuusarviointi valmistui
  • käynnistettiin kohdennettujen tarkastusten ohjetyö sisältäen pilottikohteiden tarkastukset
  • selvitys direktiivin vaikutuksista Väyläviraston teknisiin ja turvallisuusohjeisiin valmistui
  • tehtiin direktiivin edellyttämiä ohjepäivityksiä. 

Toimeenpano jatkuu vuonna 2025.  

Vastuullisuus

Väyläviraston vastuullisuusraportoinnin taustalle on valittu seuraavat kolme YK:n kestävän kehityksen tavoitetta, joiden toteutumista virasto voi erityisesti edesauttaa omalla toiminnallaan: 

  • Rakentaa kestävää infrastruktuuria sekä edistää kestävää teollisuutta ja innovaatioita 
  • Toimia kiireellisesti ilmastomuutosta ja sen vaikutuksia vastaan 
  • Taata terveellinen elämä ja hyvinvointi kaiken ikäisille (alatavoitteena on puolittaa maailmanlaajuisten liikenneonnettomuuksista johtuvien kuolemien ja vammojen määrä) 

Terveellisen elämään ja hyvinvointiin liittyvällä YK:n tavoitteella on siten suora kytkentä liikenneturvallisuuteen, valtakunnalliseen nollavisioon ja liikenneturvallisuustavoitteeseen puolittaa tieliikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset 2030 mennessä. Väyläviraston pyrkii osaltaan edistämään tavoitetta huolehtimalla tiestön kunnosta ja parantamisesta pyrkien minimoimaan tiestä aiheutuvat riskit. jalkauttamalla vastuullaan olevia liikenneturvallisuusstrategian toimenpiteitä sekä toimeenpanemalla tieinfrastruktuurin parantamiseen tähtäävät tieturvallisuusdirektiivin menettelyjä.  Tavoitteen edistymistä seurataan Väylävirastossa.