Hankkeen sisältö
Hankkeen tavoitteena on kehittää ja testata uusia merenkulun digitaalisia palveluita sekä näiden välitykseen tarvittavia kyberturvallisia kommunikaatiojärjestelmiä. Hankkeella tuetaan uusien väyläpalveluiden kehittämistä osana älyväyläkonseptia.
Hankkeessa pilotoidaan kolmea digitaalista palvelua Itämeren alueella:
- merivaroituspalvelu
- turvalaitetietopalvelu
- VTS palvelu
Tärkeä osa testaamista on myös kyberturvalliseen tietojenvaihtoon käytettävää palvelualustan (Maritime Connectivity Platform, MCP) kehittäminen ja käytännön testaaminen. Lisäksi hankkeessa kokeillaan myös maa-asemien ja alusten välistä tiedonvaihtoa VDES-järjestelmällä (VHF Data Exchange).
Kehitettävät palvelut pohjautuvat käynnissä olevaan kansainväliseen standardointityöhön. Palveluissa hyödynnetään kansainvälisen merikartoitusjärjestön IHO:n S-100 standardin mukaisia tietomalleja sekä kansainvälisen turvalaitejärjestön IALA:n teknisten palveluiden määrittelyjä. Tällä voidaan varmistaa, että palveluiden kautta tarjottavat, navigointia tukevat, tiedot voidaan jatkossa esittää aluksilla suoraan navigointijärjestelmissä reaalisaikaisesti. Hankkeen tuloksia tullaan myös hyödyntämään standardointityön seuraavissa vaiheissa.
Väylävirasto toteuttaa hankkeessa turvalaitetietojen jakeluun tarkoitetun teknisen palvelun, jonka kautta voidaan aluksille välittää tietoja merenkulun turvalaitteista sekä niiden häiriöistä. Lisäksi Fintraffic Meriliikenteenohjaus toteuttaa osana Väyläviraston tilausta MCP palveluvaihtoalustan pilottiversion sekä VTS:n liikennejärjestelyyn tarkoitetun teknisen palvelun.
Hankkeessa on mukana yhteensä 11 partneria, neljästä eri valtiosta (Suomi, Ruotsi, Tanska ja Puola). Lisäksi mukana on kuusi liitännäisjäsentä.
Hankkeen organisaatiot
Väyläviraston lisäksi Suomesta on mukana partnereina Turun ammattikorkeakoulu, Fintraffic Meriliikenteenohjaus sekä Novia sekä liitännäisjäseninä Liikenteen turvallisuusvirasto Traficom ja ESL Shipping.
Hankkeen aikataulu
Hanke käynnistyi 1.11.2023 ja se jatkuu 31.10.2026 asti. Palveluiden käytännön testaamista kauppa-alusten kanssa tehdään pääosin vuoden 2025 aikana.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen kokonaisbudjetti on 3,4 miljoonaa euroa, ja se saa rahoitusta EU:n Interreg Baltic Sea Region-ohjelmasta. Väyläviraston osuus budjetista on noin 193 400 euroa.