Valtatie 4 Lusi-Oravakivensalmi

Tiehanke Suunnitteilla Päijät-Häme

Valtatie 4 Helsingistä Utsjoelle on Suomen tärkein etelä-pohjoissuuntainen pääväylä. Valtatie 4 kuuluu valtakunnalliseen TEN-T -ydinverkkoon, jonka tavoitteena on mahdollisimman hyvä liikenteellinen palvelutaso ja turvallisuus, tasalaatuiset ajo-olosuhteet, matka-aikojen ennakoitavuus sekä kuljetusten toimintavarmuus.

Valtatie 4 on osa kansallista raskaan liikenteen runkoyhteyttä ja valtatiellä on suuri merkitys sekä elinkeinoelämän kuljetuksille että henkilöliikenteelle. Tavaraliikenteen määrä on hiljaisimmillakin osuuksilla suuri ja henkilöliikenteessä matkailun osuus on merkittävä. Tiellä kulkee sekä pitkämatkaista valtakunnallista liikennettä että lyhytmatkaista seudullista ja paikallista liikennettä.

Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskusten laatima toimenpideselvitys valtatien 4 yhteysvälille Lusi – Kanavuori on valmistunut kesällä 2023. Toimenpideselvityksessä on määritelty pitkän tähtäimen tavoitetila ja periaateratkaisut valtatien kehittämiselle Lusin ja Kanavuoren välillä. Toimenpideselvityksen raportti liitekarttoineen: Vt 4 parantaminen välillä Lusi–Kanavuori : Toimenpideselvitys - Doria.

Toimenpideselvityksen taustalla oli vuonna 2020 laadittu Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki - Tornio/Haaparanta -selvitys, jossa tarkasteltiin valtatiekäytävää Helsingistä Tornioon suhteessa TEN-T asetusten vaatimuksiin.

Valtatie 4 on tavoitetilassa jatkuva ohituskaistatie, jolla on kattava rinnakkaistieverkko

Yhteysvälin tavoitetilaksi on edellä mainituissa selvityksissä määritetty jatkuva keskikaiteellinen ohituskaistatie. Ohituskaistat voivat sijaita kohdakkain (2+2-kaistaa) tai peräkkäin (2+1-kaistaa) ja niiden välillä voi olla lyhyitä 1+1-kaistaisia osuuksia. Tavoitetilanteessa valtatien liittymät toteutetaan eritasoliittyminä ja koko jaksolla on maanteistä ja kaduista koostuva kattava rinnakkaistieverkko, joka mahdollistaa varareittijärjestelmän ja erottaa hitaan liikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn valtatieliikenteestä.

Tavoitetilaan sisältyvien toimenpiteiden tavoitteena on parantaa henkilö- ja tavaraliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä vähentää liikenteen päästöjä. Lisäksi ratkaisuilla pyritään yhteensovittamaan pitkämatkaisen ja paikallisen liikkumisen tarpeita ja parantamaan kestävien kulkumuotojen olosuhteita sekä liikenneympäristön yhtenäisyyttä ja miellyttävyyttä.

Yhteysvälin tavoitetila tulee toteutumaan vaiheittain pitkällä aikajänteellä.

Valtatien 4 parantaminen välillä Lusi - Oravakivensalmi, toimenpidesuunnitelma

Uudenmaan ELY-keskus on laatinut toimenpidesuunnitelman Heinolan Lusin ja Hartolan Oravakivensalmen välille.

Suunnittelujakson pituus on noin 50 kilometriä. Pohjolan ja Ahveslammen kohta Hartolan eteläosassa ei sisältynyt alkuperäiseen suunnitelman sisältöön, mutta myös tätä osuutta on saadun yleisöpalautteen perusteella päätetty tarkastella suunnitelman yhteydessä. Pohjolan kohdalla tarkastellaan tien parantamisvaihtoehtoja uudelle linjaukselle, koska nykyisessä valtatiekäytävässä tien parantamiselle asetettuun tavoitetilaan on ympäristöstä aiheutuvia haasteita.

Toimenpidesuunnitelman tavoitteena on tarkentaa edeltävissä selvityksissä esitettyjä periaateratkaisuita erityisesti toteutettavuuden, laatutason ja kustannusten näkökulmasta. Suunnitelmassa on tarkoitus tunnistaa toimenpiteet, joiden vaikutus saavutettavuuteen ja liikenneturvallisuuteen on tehokkaimmillaan. Näitä ensi vaiheen kehittämistoimenpiteitä tullaan myöhemmin edistämään jatkosuunnitteluun kohti edellisissä suunnitteluvaiheissa asetettua tavoitetilaa.

Yleisötilaisuus ja osallistuminen

Koko tiejaksoa koskevia alustavia toimenpide-ehdotuksia esiteltiin avoimessa yleisötilaisuudessa perjantaina 6.10.2023 Hartolan yhtenäiskoululla. Tilaisuuden alkuun sijoittuvaa suunnitelman esittelyä oli mahdollista seurata myös Teamsin kautta. Esittelyn jälkeen käytiin vapaamuotoista keskustelua suunnitelmaratkaisuista ja kehittämistoimenpiteistä läsnäolijoiden kesken. Kooste saadusta palautteesta on ladattavissa tästä.

Lisäksi Pohjolan kohdan parantamisvaihtoehdoista järjestettiin karttakysely, joka oli avoinna verkossa 10.-24.6.2024.  Kyselyssä kuvattiin kolmea vaihtoehtoista parantamisratkaisua, joihin sai antaa vapaata palautetta ja jotka sai laittaa paremmuusjärjestykseen. Tämän ajankohdan toimenpideratkaisut on katseltavissa alla olevista linkeistä (kohta Suunnitelmaluonnokset 10.6.2024). Pohjolan kohdan vaihtoehtoiset ratkaisut ovat omassa tiedostossaan. Ratkaisuihin on otettu vielä tämän jälkeenkin vastaan palautetta, mutta lähtökohtaisesti palaute on kirjattu huomioitavaksi jatkosuunnitteluvaiheissa, kun toimenpiteiden suunnittelu tarkentuu. Suunnitelmaluonnokset 10.6.2024 vastaavat suunnittelutarkkuus huomioiden lopullista toimenpidesuunnitelmaa.

Pohjolan kohtaa koskeva palaute on käyty läpi ja lisäksi ratkaisuvaihtoehtoja on käsitelty väyläviranomaisten ja sidosryhmien kesken. Jatkosuunnittelua tullaan edistämään nykyisen valtatien 4 tiekäytävässä (vaihtoehdot 1 ja 2) ja ratkaisu tarkentuu jatkosuunnitteluvaiheissa. Uuden tiekäytävänavaamiselle lähes neitseelliseen maastoon ei nähty olevan riittävästi perusteita. 

Maanteiden suunnittelu on pitkä ja vaiheittain tarkentuva prosessi

Maanteiden suunnittelussa edetään vaiheittain ja tarkasteltavan tiejakson tavoitetila tulee toteutumaan pitkällä aikajänteellä. Nyt laadittu työ on yleispiirteinen toimenpidesuunnitelma, jonka tarkoituksena on määrittää valtatien kehittämisen ja sen välivaiheiden periaateratkaisut jatkosuunnittelua varten. Suunnittelu tarkentuu myöhemmin tie- ja rakentamissuunnitelmien laatimisen myötä ja näissä vaiheissa tielinjaukset sijoitetaan lopullisille paikoilleen.

Toimenpidesuunnitelman laati A-Insinöörit ja työtä on ohjannut hankeryhmä, johon kuuluivat Uudenmaan ja Hämeen ELY-keskusten sekä Väyläviraston asiantuntijoiden lisäksi alueen kuntien, Päijät-Hämeen liiton sekä Päijät-Hämeen vastuumuseon edustajat. Toimenpidesuunnitelma valmistuu syksyllä 2025. Lopullinen raportti lisätään tälle sivulle.