Hankkeen taustat
Hankealue sijaitsee Kotkan keskustassa erittäin vilkkaasti liikennöidyn tien varressa. Liikennemäärä on yli 21 500 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskasta liikennettä on yli 1500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Paimenportti on myös niin rata- kuin tieliikenteenkin pääväylä Mussalon satamaan. Paimenportin aiempi valo-ohjattu tasoliittymä ruuhkautui päivittäin ja lisäksi tien liikenneturvallisuus oli heikko.
Hankkeessa Paimenportin alueelle rakennettiin eritasoliittymä, joka sujuvoitti liikennettä, erityisesti Kymenlaakson keskussairaalan suuntaan. Lisäksi Paimenportin vanha silta purettiin vuonna 2021 ja tilalle rakennettiin uusi rautatien ylittävä silta. Hanke sisälsi myös valtatien parantamista noin kahden kilometrin matkalla ja Lainekadun risteyssillan jatkamisen. Kotkantietä muutettiin 800 metrin matkalla ja lisäksi Kotkantien ja Vt 15 länsipuolen liittymään rakennettiin kiertoliittymä. Myös alueen meluntorjuntaa parannettiin rakentamalla meluseiniä ja melukaidetta.
Hanke käynnistyi huhtikuussa 2021 ja rakennustyöt saatiin valmiiksi toukokuussa 2023. Vt 15 Paimenportin eritasoliittymä -hankkeessa on toteutettu osa Vt 15 Kotkan sisääntulotie
-hankkeen suunnitelmista.
Voit tutustua hankkeen viestinnästä tehtyjen kyselyjen tuloksiin vuosilta 2021 ja 2023.
Hankkeen eteneminen
Hankkeessa parannettu valtatie 15:n tieosuus avattiin liikenteelle syyskuussa 2022. Joulukuussa 2022 kahden uuden sillan rakennustyöt valmistuivat. Kotkantielle rakennettiin kokonaan uusi, valtatien ylittävä silta. Vuonna 2021 puretun vanhan Paimenportin sillan tilalle rakennettiin uusi rautatien ylittävä silta. Uusi siltoja pitkin kulkeva Kotkantien väylä Hovinsaaren ja Kymenlaakson keskussairaalan välillä avattiin liikenteelle joulukuussa 2022. Samalla uusi Hyväntuulentieltä Kotkantielle kulkeva ramppi otettiin liikenteen käyttöön. Toukokuussa 2023 kaksi uutta ramppia Kymenlaakson keskussairaalan kiertoliittymän alueella avattiin liikenteelle ja hankkeen rakennustyöt valmistuivat.