Nokian ratapiha

Ratahanke Valmistunut Pirkanmaa

Nokian ratapiha sijaitsee Tampere-Pori rataosalla, jossa on runsaasti henkilö- ja tavaraliikennettä. Nokian asema on maakunnallisesti sekä seudullisesti merkittävä liikenteen solmukohta. Vuonna 2020 valmistuneessa Tampere–Pori-tarveselvityksessä tunnistettiin tärkeimmäksi ja kriittisimmäksi kehittämiskohteeksi Nokian liikennepaikan ja sen raiteiston kehittäminen. Nokian asema-alue liittyy keskeisesti kasvavan Tampereen seudun lähijunaliikenteen kehittämiseen.

Nokian ratapiha heinäkuussa 2025.
  • Suunnittelu 2022-2023
  • Rakentaminen 03/2024-11/2025
  • Valmistuminen 2025

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2024-2025
Urakoitsija
Ratatek Oy
Kustannukset
25,2 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto ja Nokian kaupunki
Tavoitteet

- Ratapihan toiminnallisuuden parantaminen ja junaliikenteen häiriöherkkyyden vähentäminen 
- Lähijunaliikenteen kasvun edellytysten mahdollistaminen
- Matkaketjujen toimivuuden parantaminen 
- Saavutettavuuden ja esteettömyyden parantaminen  
- Kunnossapitokustannusten pienentäminen
 

Hankkeen tausta

Valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa 2020-2023 eli niin sanotussa MAL-sopimuksessa määriteltiin merkittäviä parannustoimenpiteitä joukkoliikennejärjestelmän kehittämiseen. Sopimuksessa on sovittu myös Nokian asema-alueen kehityshankkeen suunnittelusta sekä toteuttamisesta.

Junamäärät Nokian ja Lielahden välisellä yksiraiteisella radalla ovat olleet erittäin suuret, mikä on luonut merkittäviä haasteita raideliikenteen aikataulusuunnittelulle. Henkilöjunien kohtaamiset Nokian liikennepaikalla eivät ole olleet mahdollisia yksilaiturisuuden vuoksi, mikä on estänyt lähijunaliikenteen kasvun alueella. Lisäksi esimerkiksi tavaraliikenteellä on merkittävä mäkeen jäännin riski Porin suuntaan liikennöitäessä.

Hankkeen sisältö ja tavoitteet 

Hankkeessa tehtävien toimien nähdään muun muassa sujuvoittavan junaliikenteen toimivuutta Pori–Tampere-rataosalla, vähentävän rataosalla junaliikenteen häiriöherkkyyttä ja parantavan radan kunnossapidettävyyttä.  

Toimenpiteet

Hankkeessa toteutettiin uusi välilaituri raide- ja vaihdejärjestelyineen. Lisäksi hankkeessa purettiin vanha alikulkukäytävä, joka korvattiin uudella esteettömällä alikululla. Radan pohjoispuolelle rakennettiin uusi liityntäpysäköintialue, parannettiin jalakulun ja pyöräilyn olosuhteita sekä toteutettiin alikulusta uudet tasonvaihdot laitureille ja uudelle liityntäpysäköintialueelle. 

Aikataulu 

Nokian ratapihahankkeessa siirryttiin rakennustyövaiheeseen, kun vuonna 2022 alkanut suunnitteluvaihe saatiin päätökseen vuoden 2023 aikana. Rakentamisvaihe alkoi 2024 maaliskuussa. Nokian ratapihan rakennustyöt valmistuivat syksyllä 2025 ja uusi esteetön välilaituri avattiin junaliikenteen ja matkustajien käyttöön marraskuussa 2025. 

Nokian ratapihahankkeen valmistuttua alueella jatkuvat vielä Nokian kaupungin matkakeskushankkeen rakennustyöt, joista kaupunki tiedottaa erikseen. 

Hankkeen kuvia

Hankkeen valokuvia löydät Flickr-kuvapalvelusta

Lue lisää: 

Osa sisällöstä on estetty näkymästä evästevalinnan valinnan mukaisesti. Muuta eväste-asetuksia nähdäksesi koko sivun sisällön.