Hankkeen tausta
Valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa 2020-2023 eli niin sanotussa MAL-sopimuksessa määriteltiin merkittäviä parannustoimenpiteitä joukkoliikennejärjestelmän kehittämiseen. Sopimuksessa on sovittu myös Nokian asema-alueen kehityshankkeen suunnittelusta sekä toteuttamisesta.
Junamäärät Nokian ja Lielahden välisellä yksiraiteisella radalla ovat olleet erittäin suuret, mikä on luonut merkittäviä haasteita raideliikenteen aikataulusuunnittelulle. Henkilöjunien kohtaamiset Nokian liikennepaikalla eivät ole olleet mahdollisia yksilaiturisuuden vuoksi, mikä on estänyt lähijunaliikenteen kasvun alueella. Lisäksi esimerkiksi tavaraliikenteellä on merkittävä mäkeen jäännin riski Porin suuntaan liikennöitäessä.
Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Nokian ratapihahankkeessa uudistettiin Nokian asema-aluetta kokonaisvaltaisesti vastaamaan paremmin kasvavan junaliikenteen sekä matkustajien ja alueen asukkaiden tarpeita. Hankkeen tavoitteena oli parantaa aseman saavutettavuutta, esteettömyyttä ja toimivuutta sekä luoda edellytyksiä Tampereen seudun lähijunaliikenteen kehittämiselle.
Hankkeessa rakennettiin uusi välilaituri vaihteineen ja raidejärjestelyineen, mikä mahdollistaa lähijunien kohtaamiset Nokian asemalla ja parantaa Tampere–Pori-rataosan liikenteen sujuvuutta ja vähentää häiriöherkkyyttä. Vanha alikulkukäytävä purettiin ja korvattiin uudella esteettömällä alikululla, josta on suorat ja esteettömät yhteydet laitureille. Hissien ja uusien kulkuyhteyksien ansiosta liikkuminen laiturien välillä on sujuvaa kaikille käyttäjäryhmille.
Radan pohjoispuolelle rakennettiin uusi liityntäpysäköintialue ja jalankulun sekä pyöräilyn yhteyksiä parannettiin. Nämä toimenpiteet helpottavat eri kulkumuotojen yhdistämistä, lisäävät matkustusmukavuutta ja tukevat kestävää liikkumista. Uudet pysäköintiratkaisut selkeyttävät ja avartavat asema-aluetta.
Hankkeen sujuvoittaa junaliikenteen toimivuutta Tampere-Pori rata-osalla, vähentää junaliikenteen häiriöherkkyyttä sekä parantaa radan kunnossapidettävyyttä. Lisäksi hankkeen myötä matkustusmukavuus, esteettöömyyys ja asema-alueen turvallisuus paranevat.
Aikataulu
Nokian ratapihahankkeessa siirryttiin rakennustyövaiheeseen, kun vuonna 2022 alkanut suunnitteluvaihe saatiin päätökseen vuoden 2023 aikana. Rakentamisvaihe alkoi 2024 maaliskuussa. Nokian ratapihan rakennustyöt valmistuivat syksyllä 2025 ja uusi esteetön välilaituri avattiin junaliikenteen ja matkustajien käyttöön marraskuussa 2025. Nokian ratapihahankkeen valmistuttua alueella jatkuvat vielä Nokian kaupungin matkakeskushankkeen rakennustyöt, joista kaupunki tiedottaa erikseen.
Tutustu hankkeeseen videoiden muodossa
Pääset katsomaan videoita klikkaamalla punaista play-kuvaketta.
Hankkeen kuvia
Hankkeen valokuvia löydät Flickr-kuvapalvelusta.
Osa sisällöstä on estetty näkymästä evästevalinnan valinnan mukaisesti. Muuta eväste-asetuksia nähdäksesi koko sivun sisällön.