Kouvola-Kuopio nopeudennosto, ratasuunnitelman laatiminen

Ratahanke Suunnitteilla Kymenlaakso Etelä-Savo Pohjois-Savo

Kouvolan ja Kuopion välinen 269 kilometrin rataosuus on osa Savon rataa ja tärkeä osa Suomen matkustaja- ja tavaraliikenteen verkkoa. Se kuuluu myös Euroopan laajuiseen liikenneverkkoon (TEN-T) ja hankkeen suunnittelu saa CEF-Verkkojen Eurooppa (CEF=Connecting Europe Facility) -tukea. Suunnittelun tavoitteena on parantaa tasoristeysturvallisuutta, nostaa henkilöjunien nopeuksia sekä varmistaa, että rataosuuden kapasiteetti riittää myös kasvavalle tavarajunaliikenteelle. 

Kuvituskuva junaradasta jossa vaihde

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2024-2027
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

Parantaa tasoristeysturvallisuutta ja nostaa matkustajajunien nopeus 160 kilometriin tunnissa sekä varmistaa radan välityskyky tavaraliikenteelle.

 

  • Ratasuunnitelman laadinta 2025
  • Yleisötilaisuus syksy 2025
  • Suunnitelma nähtävillä 2026
  • Ratasuunnitelma valmis 2027

Hankkeen tausta ja lähtötilanne

Kouvola–Kuopio-rataosuus on yksiraiteinen ja tiheästi liikennöity, jonka vuoksi junien kulku tällä osuudella ei täytä toiveita ajonopeuden ja sujuvuuden suhteen. Rataosuudelle sijoittuu useita tärkeitä liikenteen solmukohtia: Kouvola on toinen Suomen kahdesta tavaraliikenteen keskusjärjestelyratapihasta, ja sieltä on yhteydet pääkaupunkiseudulle, Savon ja Karjalan radoille sekä Kotkan ja Haminan satamiin. Tälle rataosuudelle sijoittuva Pieksämäki on myös keskeinen liikenteen solmukohta, josta on yhteydet muun muassa Jyväskylään ja Joensuuhun. Lisäksi Pieksämäki toimii merkittävänä raakapuuliikenteen keskuksena. 

Rataosuuden henkilöjunaliikenteessä suurin sallittu nopeus on nykyisellään 140 kilometriä tunnissa, mutta paikoin nopeus on rajoitettu alle 120 kilometriin tunnissa. Ajonopeuden nostamista rajoittavat erityisesti puutteellinen ratageometria, heikkokuntoiset tunnelit ja lukuisat tasoristeykset. 

Rataosuuden päällysrakenne on yleisesti hyvässä kunnossa, mutta erityisesti tunnelit ja vanhat sillat vaativat korjaamista. Tunnelien ongelmia ovat muun muassa vuodot, puutteet kuivauksessa sekä jään muodostuminen suuaukoille. Näiden vuoksi ajonopeuksia täytyy alentaa talvisin. Osa tunneleista korjataan vuosina 2025–2026. 

Rataosuudella on 14 tasoristeystä ja 21 liikennepaikkaa, mutta henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittaminen on paikoin haastavaa. Kurkimäen ja Kuopion välinen, 18 kilometrin mittainen osuus on koko yhteyden pisin liikennepaikkaväli, eikä sille voida rakentaa tällä hetkellä uutta liikennepaikkaa. 

Hankkeen sisältö

Hankkeessa laaditaan ratasuunnitelma henkilöjunien matka-aikojen lyhentämiseksi Kouvolan ja Kuopion välillä. Tavoitteena on nostaa rataosan nopeustasoa välillä Hillosensalmi-Kuopio 160 kilometriin tunnissa pienin, kustannustehokkain toimenpitein. Tunnelien kohdalla nopeuksia ei nosteta. Ratasuunnitelmassa varmistetaan myös, että nopeustason nosto ei heikennä tavara- eikä henkilöliikenteen toimivuutta. 

Ratasuunnitelma tulee sisältämään muun muassa: 

  • ratageometriaan liittyviä toimenpiteitä, kuten lyhyitä rataoikaisuja, kaarremuutoksia ja siirtymäkaarteiden pidennyksiä 
  • radan kallistuksen muutoksia 
  • neljän tasoristeyksen poiston 
  • junien kulunvalvontajärjestelmän (JKV) päivityksen. 
  • meluselvityksen laatimisen välillä Kouvola-Kuopio 
  • melusuojausten suunnittelun  

Radan parantamisen ansiosta henkilöjunien matka-aika Kouvolan ja Kuopion välillä voi lyhentyä noin 8 minuutitia. Lyhentyvät matka-ajat parantavat radan kilpailukykyä ja voivat lisätä junaliikenteen suosiota.  

Rataosuudella on neljä henkilöliikenteen pysähdyspaikkaa: Mäntyharju, Mikkeli, Pieksämäki, Suonenjoki. Raakapuun kuormauspaikkoina toimivat Kurkimäki ja Kalvitsa. 

Hankkeen aikataulu

Hankkeen ratasuunnittelu on käynnistynyt. Hankkeen aloituskuulutus oli nähtävillä valtion liikenneväylien suunnittelupalvelussa toukokuussa 2025. Varsinainen ratasuunnitelma etenee vuosina 2025–2026. Yleisötilaisuuksia tullaan pitämään loppuvuodesta 2025. Ratasuunnitelman arvioidaan valmistuvan vuonna 2027.

Hankkeen kustannukset

Vuonna 2023 tehdyn hankearvioinnin mukaan suunniteltu kokonaisuus on yhteiskuntataloudellisesti kannattava (Väyläviraston julkaisu 54/2023).  

Ajankohtaista hankkeessa

Ajankohtaista hankkeessa
Anna palautetta Kouvola-Kuopio nopeudennosto ratasuunnitteluhankkeesta

Kaikki palaute hankkeesta on tervetullutta! Voit tilata tällä lomakkeella myös hankkeen tiedotteet.
Jos haluat tilata tiedotteet tai vastauksen kysymykseesi, ilmoitathan myös sähköpostiosoitteesi.