Hankkeen tausta ja lähtötilanne
Kouvola–Kuopio-rataosuus on yksiraiteinen ja tiheästi liikennöity, jonka vuoksi junien kulku tällä osuudella ei täytä toiveita ajonopeuden ja sujuvuuden suhteen. Rataosuudelle sijoittuu useita tärkeitä liikenteen solmukohtia: Kouvola on toinen Suomen kahdesta tavaraliikenteen keskusjärjestelyratapihasta, ja sieltä on yhteydet pääkaupunkiseudulle, Savon ja Karjalan radoille sekä Kotkan ja Haminan satamiin. Tälle rataosuudelle sijoittuva Pieksämäki on myös keskeinen liikenteen solmukohta, josta on yhteydet muun muassa Jyväskylään ja Joensuuhun. Lisäksi Pieksämäki toimii merkittävänä raakapuuliikenteen keskuksena.
Rataosuuden henkilöjunaliikenteessä suurin sallittu nopeus on nykyisellään 140 kilometriä tunnissa, mutta paikoin nopeus on rajoitettu alle 120 kilometriin tunnissa. Ajonopeuden nostamista rajoittavat erityisesti puutteellinen ratageometria, heikkokuntoiset tunnelit ja lukuisat tasoristeykset.
Rataosuuden päällysrakenne on yleisesti hyvässä kunnossa, mutta erityisesti tunnelit ja vanhat sillat vaativat korjaamista. Tunnelien ongelmia ovat muun muassa vuodot, puutteet kuivauksessa sekä jään muodostuminen suuaukoille. Näiden vuoksi ajonopeuksia täytyy alentaa talvisin. Osa tunneleista korjataan vuosina 2025–2026.
Rataosuudella on 14 tasoristeystä ja 21 liikennepaikkaa, mutta henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittaminen on paikoin haastavaa. Kurkimäen ja Kuopion välinen, 18 kilometrin mittainen osuus on koko yhteyden pisin liikennepaikkaväli, eikä sille voida rakentaa tällä hetkellä uutta liikennepaikkaa.
Hankkeen sisältö
Hankkeessa laaditaan ratasuunnitelma henkilöjunien matka-aikojen lyhentämiseksi Kouvolan ja Kuopion välillä. Tavoitteena on nostaa rataosan nopeustasoa välillä Hillosensalmi-Kuopio 160 kilometriin tunnissa pienin, kustannustehokkain toimenpitein. Tunnelien kohdalla nopeuksia ei nosteta. Ratasuunnitelmassa varmistetaan myös, että nopeustason nosto ei heikennä tavara- eikä henkilöliikenteen toimivuutta.
Ratasuunnitelma tulee sisältämään muun muassa:
- ratageometriaan liittyviä toimenpiteitä, kuten lyhyitä rataoikaisuja, kaarremuutoksia ja siirtymäkaarteiden pidennyksiä
- radan kallistuksen muutoksia
- neljän tasoristeyksen poiston
- junien kulunvalvontajärjestelmän (JKV) päivityksen.
- meluselvityksen laatimisen välillä Kouvola-Kuopio
- melusuojausten suunnittelun
Radan parantamisen ansiosta henkilöjunien matka-aika Kouvolan ja Kuopion välillä voi lyhentyä noin 8 minuutitia. Lyhentyvät matka-ajat parantavat radan kilpailukykyä ja voivat lisätä junaliikenteen suosiota.
Rataosuudella on neljä henkilöliikenteen pysähdyspaikkaa: Mäntyharju, Mikkeli, Pieksämäki, Suonenjoki. Raakapuun kuormauspaikkoina toimivat Kurkimäki ja Kalvitsa.
Hankkeen aikataulu
Hankkeen ratasuunnittelu on käynnistynyt. Hankkeen aloituskuulutus oli nähtävillä valtion liikenneväylien suunnittelupalvelussa toukokuussa 2025. Varsinainen ratasuunnitelma etenee vuosina 2025–2026. Yleisötilaisuuksia tullaan pitämään loppuvuodesta 2025. Ratasuunnitelman arvioidaan valmistuvan vuonna 2027.
Hankkeen kustannukset
Vuonna 2023 tehdyn hankearvioinnin mukaan suunniteltu kokonaisuus on yhteiskuntataloudellisesti kannattava (Väyläviraston julkaisu 54/2023).