Pasilan läntinen lisäraide

Ratahanke Valmistunut Uusimaa

Pasilaan rakennettiin uusi raide ja asemalaituri. Kyseessä oli 1,5 kilometrin mittainen osuus, joka helpottaa pääradan liikennettä merkittävästi. Raidehanke toteutettiin osana Keski-Pasilaan nousevan Tripla-keskuksen työmaata. Rakennustyöt alkoivat syksyllä 2015, junaliikenne alkoi 10/2019 ja täysin valmista tuli loppuvuodesta 2020. 

Läntinen lisäraide tuo joustavuutta koko Suomen junaliikenteeseen.

Hankkeen taustat

Pasila on Suomen toiseksi vilkkain rautatieasema. Sen kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Ruuhkahuippuna klo 8-9 junia tulee asemalle tai lähtee sieltä yli 70. Alueen rataverkon toimivuus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten junaliikenne sujuu koko maassa.

Raideliikenteen kehittäminen on tärkeää. Pääkaupunkiseudun asukasmäärän ennustetaan kasvavan jopa 400 000 hengellä lähivuosikymmenien aikana. Vuonna 2035 Pasilan asemalla arvioidaan olevan päivittäin noin 100 000 junamatkustajaa.

YIT:n urakoiman Triplan rakentamisen yhteydessä Pasilan asema uusiutuu täysin. Triplan kauppakeskus, pysäköintilaitos sekä uusi Pasilan asema avautuvat lokakuussa 2019, ja kokonaisuudessaan hankkeen on määrä valmistua vuonna 2021-2022.

Läntisen lisäraiteen sijainti Pasilan asemalla.

Hankkeen tavoitteet

Lisäraiteen myötä kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen saadaan kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoittaa liikennettä ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen.

Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät kun matkustajajunien täsmällisyys paranee. Lisäksi raideliikenne on ympäristöystävällinen ja tehokas joukkoliikennemuoto.

Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Kallioleikkausta.

Hankkeen eteneminen

Rakennustyöt ovat kaksivaiheiset. Ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2015-2017 tehtiin Pasilan asemaan liittyvät siltarakenteet. Toisessa vaiheessa vuosina 2016-2020 rakennetaan lisäraiteen silta- ja tukimuurirakenteet sekä uusi matkustajalaituri. Samaan aikaan tehdään myös varsinaiset radan rakennustyöt, kuten päällysrakennetyöt, turvalaitteet ja radan sähköistys.

Jotta lisäraiteen rakentaminen olisi mahdollista ja jouhevaa, Pasilan aseman kohdalle rakennetaan jännitteenkatkaisujärjestelmä. Käytännössä tiettyjen raiteiden kohdalta tehdään ajolangat jännitteettömäksi, jotta työskentely lankojen alla olisi mahdollista. Lisäksi pääradalle tehdään vaihdejärjestelyjä, jotka mahdollistavat raiteiden sujuvamman käytön aseman alueella.

Triplan rakentamishankkeeseen kuuluu myös runsaasti katutöitä ja asuinrakentamista sekä joukkoliikenteen linjojen uudelleenjärjestelyjä. Bussit ja ratikat kohtaavat aseman eteen tulevassa joukkoliikenneterminaalissa.

Väylävirasto osallistuu lisäraiteen rakentamisen ohella myös mm. asema-aukion perusparannustöihin, liityntäpolkupyöräpaikkojen rakentamiseen sekä lisäraiteen joukkoliikenteeseen linkittyvien alueiden rakennuskustannuksiin.

 

Hankkeen kustannukset

Lisäraiteen rakentamisen arvioitu kustannus on noin 49 miljoonaa euroa.

 

EU:n osittain rahoittama hanke, Euroopan laajuinen liikenneverkko (TEN-T).

 

EU:n osittain rahoittama hanke, Verkkojen Eurooppa -väline.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.

Lisäraiteen ratasuunnitelma