Hankkeen taustaa
Tampereella sijaitseva Tammerkosken ratasilta peruskorjattiin vuonna 2024. Korjaussuunnittelu valmistui syyskuussa 2023.
Tampereella pääradalla noin 1,6 kilometriä Tampereen rautatieasemalta Lielahden suuntaan sijaitseva Tammerkosken ratasilta koostuu kahdesta erillisestä rinnakkaisesta noin 140 metriä pitkästä viisiaukkoisesta teräsristikkosillasta. Alun perin vuonna 1893 rakennetut ja vuonna 1974 nykyiset päällysrakenteensa saaneet sillat olivat tulleet elinkaarensa päähän ja vaativat näin ollen peruskorjausta. Peruskorjauksen myötä varmistetaan siltojen käyttö seuraavan 50 vuoden ajaksi.
Hankkeen toteutus
Peruskorjauksessa siltojen yli kulkevat raiteet ja pölkyt uusittiin. Siltojen teräsosat hiekkapuhellettiin, maalattiin ja palkkeihin lisättiin lisäjäykisteitä. Lisäksi siltojen betoni- ja kivirakenteita kunnostettiin.
Korjus toteutettiin silta kerrallaan. Töiden aikana toinen silloista oli vuorollaan suljettuna raideliikenteeltä. Työt vaikuttivat myös siltojen itäpäässä sijainneeseen jalankulku- ja pyöräilyväylään, joka suljettiin rakennustöiden ajaksi.
Hankkeen suunnitteluttamis- ja rakennuttamistehtävistä vastasi Ramboll OM Oy. Korjaussuunnittelun teki Sitowise Oy ja sillan ratateknisestä suunnittelusta vastasi Sweco Finland Oy. Hankkeen urakoitsijana toimi GRK Suomi Oy.
Hankkeen kustannukset
Hanke toteutettiin Väyläviraston perusväylänpidon rahoituksella ja sen kustannusarvio oli 3,1 miljoonaa euroa €.