Hankkeen taustaa
Tampereella sijaitseva Tammerkosken ratasilta peruskorjataan vuonna 2024. Korjaussuunnittelu on valmistunut syyskuussa 2023.
Tampereella pääradalla noin 1,6 kilometriä Tampereen rautatieasemalta Lielahden suuntaan sijaitseva Tammerkosken ratasilta koostuu kahdesta erillisestä rinnakkaisesta noin 140 metriä pitkästä viisiaukkoisesta teräsristikkosillasta. Alun perin vuonna 1893 rakennetut ja vuonna 1974 nykyiset päällysrakenteensa saaneet sillat ovat tulleet elinkaarensa päähän ja vaativat nyt peruskorjausta. Peruskorjauksella siltojen käyttö voidaan varmistaa seuraavan 50 vuoden ajaksi.
Hankkeen toteutus
Peruskorjauksessa siltojen yli kulkevat raiteet ja pölkyt uusitaan. Siltojen teräsosat hiekkapuhalletaan, maalataan ja palkkeihin lisätään lisäjäykisteitä sekä siltojen betoni- ja kivirakenteita kunnostetaan. Teräsosien hiekkapuhallus- ja maalaustyöt tehdään sääsuojan sisällä.
Korjaus tehdään silta kerrallaan. Töiden aikana toinen silta vuorollaan suljetaan raideliikenteeltä, mikä aiheuttaa muutoksia liikenteeseen. Muutoksista tiedotetaan erikseen.
Töistä aiheutuu meluhaittaa lähialueen asukkaille ja toimijoille. Lähialueen asukkaita tiedotetaan meluavista töistä erikseen.
Lisäksi työt vaikuttavat siltojen itäpäässä sijaitsevaan jalankulun ja pyöräilyn väylään, joka suljetaan ja jonka liikenne ohjataan kiertotietä työmaan ohi töiden ajaksi.
Hankkeen suunnitteluttamis- ja rakennuttamistehtävistä vastaa Ramboll OM Oy. Korjaussuunnittelun hoitaa Sitowise Oy ja sillan ratateknisestä suunnittelusta vastaa Sweco Finland Oy. Hankkeen urakoitsijana toimii GRK Suomi Oy.
Hankkeen kustannukset
Hanke toteutetaan Väyläviraston perusväylänpidon rahoituksella ja sen kustannusarvio on 3,1 M€.