-
Vuonna 2020 valmistuneessa Tampere–Pori-tarveselvityksessä Nokian asema ja sen raiteisto tunnistettiin tärkeimmäksi ja kriittisimmäksi kehittämiskohteeksi. Nokian asema on seudullisesti merkittävä liikenteellinen solmukohta. Yksilaiturisuuden vuoksi henkilöjunien kohtaamiset Nokian liikennepaikalla eivät ole olleet mahdollisia, mikä on osaltaan rajoittanut lähijunaliikenteen kasvua alueella. Lisäksi tavaraliikenteessä on ollut merkittävä mäkeen jäännin riski Porin suuntaan liikennöitäessä. Syksyllä 2025 valmistunut Nokian ratapihahanke on keskeinen osa Tampereen seudun lähijunaliikenteen kasvun ja kehittämisen kokonaisuutta.
-
Nokian ratapihahankkeessa Nokian asema-aluetta uudistettiin kasvavasti vastaamaan paremmin matkustajien, asukkaiden sekä junaliikenteen tarpeita. Hanke parantaa merkittävästi asema-alueen saavutettavuutta ja esteettömyyttä sekä tukee lähijunaliikenteen kehittämistä.
Hankkeessa rakennettiin uusi välilaituri vaihde- ja raidejärjestelyineen, mikä mahdollistaa lähijunien kohtaamiset Nokian asemalla ja vähentää junaliikenteen häiriöherkkyttää Tampere-Pori-rataosalla.
Radan pohjoispuolelle toteutettu uusi liityntäpysäköintialue sekä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen lisäävät matkustusmukavuutta ja helpottavat eri kulkumuotojen yhdistämistä. Uudet pysäköintiratkaisut tekevät asema-alueesta aiempaa avaramman ja toimivamman sekä tukevat kestävien liikkumismuotojen käyttöä.
Hankkeessa purettiin vanha alikulkukäytävä ja rakennettiin sen tilalle uusi esteetön alikulku, josta toteutettiin myös uudet tasonvaihdot laitureille. Laiturien välinen liikkuminen on nyt sujuvaa ja esteetöntä hissien sekä uuden alikulun ansiosta, mikä sujuvoittaa liikkumista ja parantaa matkustusmukavuutta.
Asemaseudulle tehdyt parannukset sekä muutokset tekevät alueen junaliikenteestä yhä houkuttelevamman myös tulevaisuudessa. Nämä mahdollistavat myös Nokia-Tampere välin lähijunaliikenteen vuorotarjonnan lisäämisen.
-
Elokuusta 2022 alkaen Nokialle on tulossa uusia lähijunavuoroja. Tulevaisuuden uudistukset Pirkanmaan rataverkolla mahdollistavat myös jatkossa vuorojen lisäämisen Tampere-Nokia välillä.
-
Rakennustyöt aloitettiin maaliskuussa 2024 ja ne valmistuivat pääosin syksyllä 2025. Uusi välilaituri avattiin matkustajien ja junaliikenteen käyttöön marraskuussa 2025, jolloin hankkeen rakennustyöt saatiin kokonaisuudessaan valmiiksi. Asemakaavamuutoksen valituksen takia rakentamistyöt viivästyivät puolella vuodella.
-
Laitureilla on esteetön kulku. Kulku laitureille tapahtuu uuden alikulun kautta hisseillä. Uusi korkea välilaituri mahdollistaa myös esteettömän kulun laiturilta InterCity-juniin.
-
Hankkeen kokonaiskustannukset olivat 25,2 miljoonaa euroa. Kustannukset nousivat 4 miljoonalla eurolla kaavavalituksen seurauksena, kun alkuperäisiä suunnitelmia ja työnvaiheistusta tuli muuttaa urakan aikana.