Kiertotalous väylänpidossa

Väylävirasto vahvistaa kiertotalouden periaatteita toiminnassaan. Tavoitteena on vähentää luonnonvarojen käyttöä väylänpidossa ja ehkäistä jätteiden syntyä ennalta. Kiertotaloutta edistetään esimerkiksi kehittämällä väylänpidon elinkaarikestävyyttä, hyödyntämällä hankkeessa syntyviä massoja ja kehittämällä massakoordinaatiota, käyttämällä materiaaleja uudelleen, kierrättämällä purkumateriaaleja sekä käyttämällä rakentamisessa uusiomateriaaleja.

Väylänpito ja liikenne käyttävät huomattavasti luonnonvaroja. Luonnonvaroja kuluu sekä infrastruktuurin rakentamiseen ja ylläpitoon että itse liikenteeseen. Radanpidon suurimmat materiaalimäärät muodostuvat ratapölkyistä, ratakiskoista, sepelistä, sorasta ja muista maa-aineksista. Tienpidossa päällysteet sekä maa- ja kiviainekset muodostavat suurimmat materiaalimäärät.

Kiertotaloutta edistetään Väylävirastossa monin tavoin. Esimerkiksi tie- ja ratahankkeissa edellytetään 1.2.2025 alkaen kiertotaloussuunnitelman laatimista. Vuonna 2024 otettiin myös käyttöön kiertotalousosaamisen hankintakriteeri, jolla tavoitellaan kiertotalousosaamisen kasvattamista koko alalla. 

Rakennushankkeissa tärkeää on muun muassa purkumateriaalien hyödyntäminen. Uudelleenkäyttökelpoiset osat, kuten ratakiskot tai -vaihteet, hyödynnetään sellaisenaan tai kunnostettuina.  Väylänpidossa käytettyjä materiaaleja kierrätetään. Puiset ratapölkyt, joita ei voida käyttää uudelleen, hyödynnetään energiana asianmukaisen ympäristöluvan saaneilla polttolaitoksilla.

Tiepäällysteistä suuri osa on nykyisin uusiopäällysteitä. Materiaalien uusiokäyttöä haittaavien ainesosien käyttöä vältetään. Esimerkiksi päällysteisiin käytettävien lisäaineiden käyttö ei saa haitata päällysteen uusiokäyttöä eikä heikentää myöhemmin uusiokäsitellyn päällysteen ominaisuuksia.

Maarakentamisessa tavoitteena on lisätä uusiomateriaalien käyttöä ja vähentää rakennushankkeiden ulkopuolelta kuljetettavien luonnonmateriaalien määrää. Maarakentamiseen soveltuvia uusiomateriaaleja saadaan esimerkiksi teollisuuden sekä purku- ja kierrätystoiminnan jätteistä. Lisäksi voidaan hyödyntää mm. ylijäämämaita.

Ohjeet

Betonijätteen käsittely ja käyttö väylähankkeissa (Väyläviraston ohjeita 43/2022)

Kiertotaloussuunnitelman sisältö ja laadinta (Väyläviraston ohjeita 40/2024)

Uusiomateriaalien käyttö väylärakentamisessa (Väyläviraston ohjeita 20/2022)

Uusiopäällysteohje (Väyläviraston ohjeita 3/2024)