Valtatie 12 ja kantatie 65 liikennejärjestelyt Hiedanrannan kohdalla, Tampere, tiesuunnitelma

Valtatie 12 ja kantatie 65 Hiedanrannan kohdalla on yksi tärkeimmistä Paasikiventien liittymistä ja sillä on merkittävä rooli Tampereen kaupunkiseudulle. Suurin osa Tampereelle suuntautuvasta tai sieltä pois suuntautuvasta liikenteestä kulkee tämän Vaitinaron tasoliittymän kautta.

Valtatie 12 ja kantatie 65 liikennejärjestelyt Hiedanrannan kohdalla, Tampere, tiesuunnitelma

Nykyisellään suunnitteluosuudella on merkittäviä puutteita liikenteen sujuvuudessa ja liikenneturvallisuudessa. Tämän hankkeen tarkoitus on turvata vt 12 ja kt 65 liittymän välityskyky pitkälle tulevaisuuteen. Liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuus paranevat ja alueen häiriöherkkyys vähenee merkittävästi. Tiesuunnitelmalla luodaan edellytykset Hiedanrannan ja muiden ympäröivien alueiden maankäyttöhankkeiden toteuttamiselle.


 

Ajankohtaista

Tiesuunnitelmassa määritetään mm. väylien tarkat sijainnit, eritasoliittymäratkaisut, uudet kulkuyhteydet, sillat ja meluntorjunta. Tiesuunnitelma laaditaan, käsitellään ja hyväksytään noudattaen lakia liikennejärjestelmästä ja maanteistä. Hyväksytty tiesuunnitelma antaa tienpitäjälle oikeudet tiealueen haltuunottoon ja tien rakentamiseen. Suunnittelun etenemistä voi seurata tiesuunnitelman hankesivuilta .

Nykytilanne ja ongelmat

Valtatie 12 ja kantatie 65 ovat Tampereen kaupunkiseudun sisääntuloväyliä, joiden liikenteestä suurin osa alkaa tai päättyy Tampereelle. Suunnittelualueen kohdalla kantatiellä 65 liikennemäärä vaihtelee nykyisin välillä 23 80040 800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Valtatien 12 liikennemäärä on Vaitinaron kohdalta Nokian suuntaan lounaaseen 24 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Tampereen keskustan suuntaan itään 44 900 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Viimeisen viiden vuoden aikana (20192023) aikana Vaitinaron suunnittelualueella on tapahtunut 50 onnettomuutta, joista 11 on johtanut henkilövahinkoon.

Nopeusrajoitus suunnittelualueella on 60–70 km/h ja tiejakso on automaattisen liikennevalvonnan piirissä. Suunnittelualueella olevat liittymät ovat liikennevalo-ohjattuja.

Valtatie 12 ja kantatie 65 eivät nykyisin vastaa pääteiltä odotettavaa palvelutasoa. Nykytilanteessa liikenne Rantatunnelista länteen ruuhkautuu ajoittain Vaitinaron ja Santalahden välillä, jolloin tunneli joudutaan sulkemaan. Nykyisten valo-ohjattujen liittymien onnettomuusriski on suuri ja toimivuus huonoa. Ilman maankäytön kehityshankkeitakin vt12 ja kt65 liittymiä Paasikiventielle tulisi parantaa.

Hankekuvaus

Hankkeen tavoitteena on parantaa Vaitinaron liittymän välityskykyä ja mahdollistaa Hiedanrannan alueen maankäytön kehittäminen sekä kytkeä se liikenteellisesti paremmin tieverkkoon. Hiedanrannan liikennejärjestelmä tukeutuu voimakkaasti raitiotiehen, mutta se vaatii myös toimivat liittymät kantatielle 65. Vaitinaron liittymä kehitetään eritasoliittymäksi, jossa huomioidaan jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyt, maantien kuivatusvesien hallinta pohjavesialueella, liikennemeluntorjunta sekä johto- ja kaapelisiirrot mukaan lukien maakaasulinjan siirron. Samaan aikaan tiesuunnitelman kanssa laaditaan katusuunnitelmia, jotka kytkeytyvät tiiviisti laadittavaan tiesuunnitelmaan.

Suunnittelutilanne

Tiesuunnitelman yhteydessä laaditaan alueelle asemakaavaa. Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa valtatien 12 ja kantatien 65 parantamisen laadittavan tiesuunnitelman mukaisesti. Tiesuunnitelma ja asemakaava laaditaan yhteistyössä. Asemakaavaan ja sen tilanteeseen voi tutustua kaavoituksen internet-sivuilla.

Aiemmin laadittuun aluevaraussuunnitelmaan ”Valtatien 12 ja kantatien 65 parantaminen välillä Lielahti-Santalahti” voi tutustua täältä, pdf.

Hiedanrannan yleissuunnitelmaan voi tutustua täältä, pdf.

Tiesuunnitelma valmistuu arviolta vuoden 2026 lopussa.

Seuraa suunnittelua

Hankkeesta julkaistaan lehdistötiedotteita ja lehti-ilmoituksia sekä asukkaat ja muut sidosryhmien edustajat voivat seurata suunnittelua hankkeen internetsivuilla.
Tiesuunnitelmaluonnoksia esitellään yleisötilaisuudessa loppuvuonna 2025 ja valmiita suunnitelmia kesällä 2026. Yleisötilaisuuksista kerrotaan hankkeen internetsivuilla ja lehdissä.

Tiesuunnitelmaluonnoksista kerätään näkemyksiä Karttapalaute-kyselyllä ensimmäisen yleisötilaisuuden jälkeen hankkeen internetsivuilla.

Tiesuunnitelmasta voi antaa palautetta tai kysyä lisätietoja viestittämällä ELY-keskuksen tai konsultin projektipäälliköille.