Hankkeen eteneminen
Junien kulunvalvonta tulee uudistaa koko rataverkolle, joka on pituudeltaan lähes 6000 km. Hanke on valtava, joten toteutus etenee vaiheittain vuosien 2028-2040 aikana. Hanke vaikuttaa koko raideliikenteen toimijakenttään, sillä toteutuksen aikana uudistetaan myös junissa oleva järjestelmä sekä koulutetaan junien kuljettajat sekä liikenteen ohjaajat.
Toteutettava ratkaisu on hioutunut laboratorio- ja testikäytössä, ja nyt työ konkretisoituu käytännössä. Ensimmäistä vaihetta toteutetaan parhaillaan Tampereen ja Porin sekä Rauman välisellä rataosuudella, jossa järjestelmää tulee käyttämään normaali tavara- ja matkustajaliikenne.
Kulunvalvonnan toteuttavat yhteistyössä Väylävirasto ja Fintraffic. Hankkeen kustannukset ovat 1,5 miljardia euroa, mikä sisältää junakaluston omistajien investointien osuuden 250 miljoonaa euroa. Hankkeelle on myönnetty myös EU-rahoitusta noin 100 miljoonaa euroa.
Aiemmat vaiheet:
Digiradan selvitys- ja valmisteluvaiheet toteutettiin 5/2019-5/2021. Raportit nähtävissä osoitteessa digirata.fi.
Digirata-hankkeen ensimmäinen osa, kehitys- ja verifiointivaihe, alkoi elokuussa 2021 ja sille on myönnetty 130 miljoonan euron valtuutus. Hankkeeseen liittyen on toteutettu testirata ja ERTMS-laboratorio Kouvola-Kotka-Hamina-hankkeen yhteydessä. Testirata valmistui 2023. Testiradalla ja laboratoriossa kokeillaan liikennettä eristetyssä ympäristössä ei-kaupallisella liikenteellä.
Seuraa hanketta
Verkkosivut: digirata.fi
X: @Digirata_fi
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.