![Infograafi, jossa havainnollistetaan sitä, millaisia erilaisia mahdollisuuksia digirata tarjoaa eri osa-alueilla. Rautatieverkolla hankkeen avulla investoinnista saadaan enemmän irti, kunnossapidon tarvetta pystytään ennakoimaan digitaalisesti, hanke tuo myös turvallisuutta sekä yksinkertaistaa infrastruktuuria. Matkustajille taas hanke mahdollistaa täsmällisemmän ja turvallisemman matkanteon, enemmän yhteyksiä sekä yksilöityä matkustajainformaatiota. Hanke on hyvä myös ympäristön kannalta, sillä se vähentää päästöjä, sekä lisää liikennettä raiteilla. Elinkeinoelämälle hanke mahdollistaa joustavamman kuljetuksen, kasvualustan uusille palveluille sekä tuo edellytyksiä vastuullisempaan liiketoimintaan. Digirata on myös aikaa kestävä ratkaisu. Sen avulla liikennettä pystytään ohjaamaan tekoälyn avulla, tietoa pystytään jalostamaan reaaliaikaisesti sekä tilanteisiin pystytään reagoimaan dynaamisesti.](/documents/25230764/90298906/Digirata_Yleisesittely_Kevät2021_28032021.png/e57e6351-affc-35db-7a10-40b346e35356?t=1631001166224)
Miten hanke etenee?
Digiradan selvitys- ja valmisteluvaiheet toteutettiin 5/2019-5/2021. Raportit nähtävissä osoitteessa digirata.fi.
Digirata-hankkeen ensimmäinen osa, kehitys- ja verifiointivaihe, alkoi elokuussa 2021 ja sille on myönnetty 130 miljoonan euron valtuutus. Hankkeeseen liittyen toteutetaan testirata ja ERTMS-laboratorio (Digirata-hankkeen koordinoima, mutta erillisellä valtuusrahalla tehtävä) Kouvola-Kotka-Hamina -hankkeen yhteydessä. Testirata valmistuu 2023. Testiradalla ja laboratoriossa kokeillaan liikennettä eristetyssä ympäristössä ei-kaupallisella liikenteellä.
Olennaisena osana Digirata-hankkeen ensimmäistä osaa on 2023-2026 rakennettava pilottirata, jossa tullaan käyttöönoton jälkeen (syksy 2026) ajamaan kaupallista junaliikennettä pelkästään ETCS-järjestelmän turvaamana.
Digirata-hankkeen toisessa osassa toteutetaan kehitetty ERTMS-järjestelmä koko Suomen rataverkolle yhtenäisenä vuosien 2028-2040 aikana.
Seuraa hanketta
Nettisivut: digirata.fi
X: @Digirata_fi
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.