Digirata

Ratahanke Käynnissä Satakunta Pirkanmaa

Junien kulunvalvonta on matkustajille pitkälti huomaamaton järjestelmä, joka varmistaa junan turvallisen kulun. Se huolehtii siitä, että junat ajavat oikeaa nopeutta ja että junan kuljettaja huomioi opastimet ja merkit radan varrella. Tarvittaessa juna jarruttaa automaattisesti ja ilman kulunvalvontaa nykymuotoinen junaliikenne pysähtyy. Ilman kulunvalvontaa junien korkein sallittu nopeus on 80km/h. Suomessa käytössä oleva järjestelmä on rakennettu 1990-luvulla, ja viimeistelty 2000-luvulla.  

Digirata-hankkeessa uudistetaan junien kulunvalvonta

Nykyinen valvontajärjestelmä on vanhentumassa ja vaatii uusimista. Uusi, korvaava järjestelmä toteutetaan vaiheittain koko rataverkolle vuoteen 2040 mennessä. Sama työ on käynnissä useissa Euroopan maissa ja Suomeen toteutettava kulunvalvonta on yhteensopiva eurooppalaisten kulunvalvontajärjestelmien kanssa. Yhteensopivuus takaa, että rajanylityksissä kulunvalvonta ei aiheuta pullonkauloja junien liikkumiselle. EU-lainsäädäntö varmistaa, että kaikki jäsenvaltiot sitoutuvat yhteiseen standardiin.

Ratkaisuna radioverkkopohjainen junien kulunvalvonta

Suomeen toteutettava junien kulunvalvonta pohjautuu radioverkkoon, mikä tarkoittaa sitä, että fyysisten turvalaitteiden määrä rataverkolla vähenee. Viestintä junan laitteiston ja kulunvalvonnan välillä käydään radioverkossa.

Korvaavan järjestelmän toteutus on välttämätöntä. Teknologia on 1990-luvulta kehittynyt merkittävästi ja uudistus tuo mukanaan positiivisia sivuvaikutuksia. Radioverkkopohjainen kulunvalvonta mahdollistaa tiheämmän vuorovälin junille, nykyisestä rataverkosta saadaan siis irti lisää kapasiteettia usealla rataosalla. Fyysisten turvalaitteiden poistuessa raideliikenteen häiriöherkkyys vähenee. Tämä tarkoittaa matkustajille täsmällisempää ja ennakoitavampaa liikkumista. Turvalaitteista johtuvat häiriöt saadaan myös rajattua pienemmälle alueelle.

  • Selvitys- ja valmisteluvaihe
  • Kehitys- ja verifiointivaihe
  • Hankinta- ja toteutusvaihe 2028
  • Hankkeen päätös 2040

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2019-2040
Urakoitsija
Fintraffic, HSL, LVM, Traficom, VR, muut rautatieliikenteenharjoittajat
Kustannukset
1,7 miljardia
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

Hanke uudistaa elinkaarensa lopussa olevan junien kulunvalvonnan ja mahdollistaa turvallisen ja sujuvan junaliikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin lisäämisen.

Infograafi, jossa havainnollistetaan sitä, millaisia erilaisia mahdollisuuksia digirata tarjoaa eri osa-alueilla. Rautatieverkolla hankkeen avulla investoinnista saadaan enemmän irti, kunnossapidon tarvetta pystytään ennakoimaan digitaalisesti, hanke tuo myös turvallisuutta sekä yksinkertaistaa infrastruktuuria. Matkustajille taas hanke mahdollistaa täsmällisemmän ja turvallisemman matkanteon, enemmän yhteyksiä sekä yksilöityä matkustajainformaatiota. Hanke on hyvä myös ympäristön kannalta, sillä se vähentää päästöjä, sekä lisää liikennettä raiteilla. Elinkeinoelämälle hanke mahdollistaa joustavamman kuljetuksen, kasvualustan uusille palveluille sekä tuo edellytyksiä vastuullisempaan liiketoimintaan. Digirata on myös aikaa kestävä ratkaisu. Sen avulla liikennettä pystytään ohjaamaan tekoälyn avulla, tietoa pystytään jalostamaan reaaliaikaisesti sekä tilanteisiin pystytään reagoimaan dynaamisesti.

Hankkeen eteneminen

Junien kulunvalvonta tulee uudistaa koko rataverkolle, joka on pituudeltaan lähes 6000 km. Hanke on valtava, joten toteutus etenee vaiheittain vuosien 2028-2040 aikana. Hanke vaikuttaa koko raideliikenteen toimijakenttään, sillä toteutuksen aikana uudistetaan myös junissa oleva järjestelmä sekä koulutetaan junien kuljettajat sekä liikenteen ohjaajat. 

Toteutettava ratkaisu on hioutunut laboratorio- ja testikäytössä, ja nyt työ konkretisoituu käytännössä. Ensimmäistä vaihetta toteutetaan parhaillaan Tampereen ja Porin sekä Rauman välisellä rataosuudella, jossa järjestelmää tulee käyttämään normaali tavara- ja matkustajaliikenne.

Kulunvalvonnan toteuttavat yhteistyössä Väylävirasto ja Fintraffic. Hankkeen kustannukset ovat 1,5 miljardia euroa, mikä sisältää junakaluston omistajien investointien osuuden 250 miljoonaa euroa. Hankkeelle on myönnetty myös EU-rahoitusta noin 100 miljoonaa euroa. 

Aiemmat vaiheet:

Digiradan selvitys- ja valmisteluvaiheet toteutettiin 5/2019-5/2021. Raportit nähtävissä osoitteessa digirata.fi. 

Digirata-hankkeen ensimmäinen osa, kehitys- ja verifiointivaihe, alkoi elokuussa 2021 ja sille on myönnetty 130 miljoonan euron valtuutus. Hankkeeseen liittyen on toteutettu testirata ja ERTMS-laboratorio Kouvola-Kotka-Hamina-hankkeen yhteydessä. Testirata valmistui 2023. Testiradalla ja laboratoriossa kokeillaan liikennettä eristetyssä ympäristössä ei-kaupallisella liikenteellä.

Seuraa hanketta

Verkkosivut: digirata.fi 

X: @Digirata_fi

Euroopan unionin osarahoittama, logo.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.