Digirata

Ratahanke Käynnissä Satakunta Pirkanmaa

Digirata-hankkeessa uudistetaan junien kulunvalvonta. Nykyisen järjestelmän käyttöikä päättyy 2030-luvun puoliväliin mennessä ja myös uudet ratalinjaukset vaativat EU:n velvoittamana uudenlaista kulunvalvontaa (ERTMS). Tuleva kulunvalvonta rakennetaan Suomeen eurooppalaisten yhteentoimivuusvaatimusten mukaisesti. Kaikissa EU-maissa on käynnissä vastaavanlaisia hankkeita.

Ratkaisuna radioverkkopohjainen junien kulunvalvonta

Suomeen tuleva junien kulunvalvontaratkaisu on ilman näkyviä opastimia toteutettava moderni radioverkkopohjainen ETCS, joka

  • Tuo Suomelle kestävän teknologisen kehityspohjan
  • Mahdollistaa ratakapasiteetin kasvattamisen
  • Parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä sekä mahdollistaa junien ja matkustajien määrän lisäämisen nykyisellä rataverkolla 
  • Minimoi häiriöiden vaikutukset ja kestot 
  • Parantaa tasoristeysten ja ratatöiden turvallisuutta

Radioverkko tulee perustumaan yhteiseurooppalaiseen FRMCS-järjestelmään (Future Railway Mobile Communication System). 

Miksi Digirata?

Digirata-hanke on Suomen rautateille välttämätön korvausinvestointi, jossa koko Suomen rataverkon turvalaitteet ja junien kulunvalvonta uudistetaan. Tällä hetkellä käytössä oleva junien kulunvalvontajärjestelmä (JKV) tulee elinkaarensa päähän 2030-luvun puolivälissä, joten uudistuksen toteuttaminen on välttämätöntä turvallisen junaliikenteen varmistamiseksi. Ilman kulunvalvontaa junien maksiminopeus rataverkolla on 80 km/h.

Digirata-hankkeen selvitysvaiheessa tutkittiin erilaisia vaihtoehtoja korvausinvestoinnin toteuttamiseksi, ja selvityksen perusteella Digirata on kokonaistaloudellisesti edullisin vaihtoehto sekä investointi- että elinkaarikustannusten osalta. Samalla Digirata-hanke mahdollistaa digitalisaation tuomien etujen maksimaalisen hyödyntämisen koko rautatiejärjestelmälle. Tavoitteena on parantaa entisestään rautatieliikenteen turvallisuutta, mahdollistaa lisää liikennettä raiteille, vähentää häiriöitä ja edistää rautatieliikenteen automaatiota (ATO, Automatic Train Operation).

Digirata-hankkeen toteuttamisella poistetaan suunnitelmallisesti asetinlaitteiden korjausvelka.
Mikäli Digiradan investoinnit eivät toteudu, Väyläviraston tulisi käyttää nykyisen järjestelmän korvausinvestointeihin yli 1,7 miljardia euroa vuosina 2024–2044 pelkästään varmistaakseen nykyisen kaltainen junaliikenne.

  • Selvitys- ja valmisteluvaihe
  • Kehitys- ja verifiointivaihe
  • Hankinta- ja toteutusvaihe 2028
  • Hankkeen päätös 2040

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2019-2040
Urakoitsija
Fintraffic, HSL, LVM, Traficom, VR, muut rautatieliikenteenharjoittajat
Kustannukset
1,7 miljardia
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

Hanke uudistaa elinkaarensa lopussa olevan junien kulunvalvonnan ja mahdollistaa turvallisen ja sujuvan junaliikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin lisäämisen.

Infograafi, jossa havainnollistetaan sitä, millaisia erilaisia mahdollisuuksia digirata tarjoaa eri osa-alueilla. Rautatieverkolla hankkeen avulla investoinnista saadaan enemmän irti, kunnossapidon tarvetta pystytään ennakoimaan digitaalisesti, hanke tuo myös turvallisuutta sekä yksinkertaistaa infrastruktuuria. Matkustajille taas hanke mahdollistaa täsmällisemmän ja turvallisemman matkanteon, enemmän yhteyksiä sekä yksilöityä matkustajainformaatiota. Hanke on hyvä myös ympäristön kannalta, sillä se vähentää päästöjä, sekä lisää liikennettä raiteilla. Elinkeinoelämälle hanke mahdollistaa joustavamman kuljetuksen, kasvualustan uusille palveluille sekä tuo edellytyksiä vastuullisempaan liiketoimintaan. Digirata on myös aikaa kestävä ratkaisu. Sen avulla liikennettä pystytään ohjaamaan tekoälyn avulla, tietoa pystytään jalostamaan reaaliaikaisesti sekä tilanteisiin pystytään reagoimaan dynaamisesti.

Miten hanke etenee?

Digiradan selvitys- ja valmisteluvaiheet toteutettiin 5/2019-5/2021. Raportit nähtävissä osoitteessa digirata.fi. 

Digirata-hankkeen ensimmäinen osa, kehitys- ja verifiointivaihe, alkoi elokuussa 2021 ja sille on myönnetty 130 miljoonan euron valtuutus. Hankkeeseen liittyen on toteutettu testirata ja ERTMS-laboratorio Kouvola-Kotka-Hamina-hankkeen yhteydessä. Testirata valmistui 2023. Testiradalla ja laboratoriossa kokeillaan liikennettä eristetyssä ympäristössä ei-kaupallisella liikenteellä.

Olennaisena osana Digirata-hankkeen ensimmäistä osaa on 2024-2027 ensimmäinen kaupallisen junaliikenteen käyttöön tuleva ETCS-rata Tampereen, Porin ja Rauman välisille rataosille, jossa tullaan käyttöönoton jälkeen (kevät 2027) ajamaan kaupallista junaliikennettä pelkästään ETCS-järjestelmän turvaamana.

Digirata-hankkeen toisessa osassa toteutetaan kehitetty ERTMS-järjestelmä koko Suomen rataverkolle yhtenäisenä vuosien 2028-2040 aikana.

Seuraa hanketta

Verkkosivut: digirata.fi 

X: @Digirata_fi

Euroopan unionin osarahoittama, logo.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.