Hankkeen sisältö ja tavoitteet
Hangon Satama Oy:n omistamaan Koverharin satamaan johtava väylä syvennetään 14 metrin mitoitussyvyyteen. Hanke liittyy Koverharin sataman kehittämiseen, jossa Hangon Satama Oy rakentaa uuden reunalaiturin irtolastialusliikenteelle ja syventää laiturin edustan ja oman väyläosuutensa 14 metrin mitoitussyvyyteen.
Hankkeen tavoitteena on parantaa bulk-liikenteen toimintaedellytyksiä ja Hangon sataman kilpailukykyä. Hankoniemellä ei ole satamatoiminnan laajentumismahdollisuuksia, joten sataman tavoitteena on toiminnan laajentaminen Koverharin sataman alueella.
Hankkeen aikataulu
Hankkeen vesi- ja ympäristölupa sai lainvoiman huhtikuussa 2025. Rakentamissuunnitelmat valmistuvat vuoden 2025 aikana. Ruoppaustyöt väylällä ja satamassa sekä uuden laiturin rakentaminen alkavat syksyllä 2026 ja jatkuvat alkuvuoteen 2028 saakka. Syvennetty meriväylä ja uusi laituri valmistuvat arviolta alkuvuonna 2028.
Hankkeen kustannukset
Valtion väyläosuuden syventämisen kustannusarvio on 2,5 miljoonaa euroa.