Vt 19 Seinäjoki-Lapua

Tiehanke Suunnitteilla Etelä-Pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan valtaväylän, valtatien 19, liikennemäärät ovat kasvussa. Onnettomuusalttiin tieosuuden Seinäjoki–Lapua leventäminen nelikaistaiseksi ja liittymien muutostyöt parantavat liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.

Nykytila

Etelä-Pohjanmaan valtaväylä, valtatie 19, palvelee pitkämatkaista liikennettä sekä Seinäjoen ja Lapuan kaupunkiseutujen maankäyttöä ja elinkeinoelämää. Seinäjoen ja Lapuan kaupungit kehittävät maankäyttöään voimakkaasti valtatien välittömässä läheisyydessä.

Valtatien 19 liikennemäärä linjaosuudella on 11 100–13 300 ja Lapuan keskustan kohdalla 8 300–9 800 ajoneuvoa vuorokaudessa (KVL 2023). Raskaan liikenteen määrä on 800–1100 ajoneuvoa vuorokaudessa (KVLras 2023). Maankäytön kehittämistoimet alueella tulevat merkittävästi lisäämään tien liikennemääriä, mikä näkyy myös uudessa valtakunnallisessa liikenne-ennusteessa. 

Suunnittelualueella valtatiellä 19 sattuu keskimäärin yli neljä henkilövahinkoon johtavaa onnettomuutta vuodessa. Kuolemaan johtavia onnettomuuksia sattuu keskimäärin 2-3 vuoden välein (Tarva-mallinnus). Tiejakson liikenneturvallisuustilanne on heikompi kuin valtateillä keskimäärin.

Hanke ja toimenpiteet

Hankkeessa valtatietä 19 parannetaan leventämällä nelikaistaiseksi vaiheittain. Seinäjoki–Lapua hanke alkaa Seinäjoella Kivisaaren eritasoliittymän kohdalta ja päättyy Lapualla Ritamäen eritasoliittymän kohdalle. Toimenpiteisiin sisältyy myös liittymäjärjestelyjä ja meluntorjuntatoimenpiteitä. Hanke edistää maakuntakaavassa ja maakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa esitettyjä tavoitteita parantamalla liikenneturvallisuutta, saavutettavuutta ja tieverkon tehokkuutta.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa on rakennettu Lapuan ja Nurmon ohituskaistaosuudet, jotka valmistuivat vuonna 2023.

Hankkeen seuraavissa vaiheissa tieosuus rakennetaan tavoitetilaan 2+2 yhteydeksi (nopeusrajoitus 100 km/h) koko matkalla Seinäjoen ja Lapuan Koveron välillä. Tavoitetaso vaatii tiesuunnitelmien laatimisen Kivisaaren eritasoliittymän ja Nurmon ohituskaistan väliselle osuudelle, Nurmon ja Lapuan ohituskaistojen väliselle osuudelle sekä Lapuan ohituskaistan ja Koveron eritasoliittymän väliselle osuudelle. Lisäksi Koveron ja Ritamäen eritasoliittymien väliselle osuudelle tulee laatia selvitys toteutettavista vaihtoehdoista.

Aikataulu

  • Hankkeen ensimmäisen vaiheen rakennustyöt valmistuivat vuoden 2023 aikana. 
  • Hankkeen toisen vaiheen eli tavoitetilan tiesuunnittelu on aloitettu:
    • Tiesuunnittelu on valmistunut Seinäjoella Kivisaaren ja Atrian eritasoliittymien välisellä osuudella. Tiesuunnitelman etenemistä ja sisältöä kuvataan tarkemmin kohteen hankesivulla Kantatien 67 ja valtatien 19 parantaminen välillä Kivisaari – Atria.
    • Ohituskaistojen välisen osuuden (Hipinmäki-Muurimäki) tiesuunnittelu on käynnissä. Tiesuunnittelun etenemistä ja sisältöä kuvataan kohteen hankesivulla Vt 19 parantaminen välillä Hipinmäki-Muurinmäki.
    • Jouttikallion ja Koveron välisen osuuden tiesuunnittelua ei ole vielä aloitettu. 
    • Esisuunnitelma Lapuan keskustan kohdan tavoitetilan ja aluevarausten määrittämiseksi on käynnistynyt 2024.