Usein kysytyt kysymykset (UKK)
  • Harjavallan ratapihalaajennus -hankkeessa parannetaan matkustajaliikenteen turvallisuutta ja liikennepaikan palvelutasoa sekä sujuvoitetaan tavaraliikennettä. Hankkeessa tehdään matkustajille uusi esteetön reitti matkustajalaiturille, parannetaan liityntäpysäköintiä, rakennetaan lisäraiteita ja kuormausalueen laajennus. 

  • Harjavalta palvelee liikennepaikkana sekä matkustaja- että tavaraliikennettä. Kaikki Tampere–Pori-välin junat pysähtyvät Harjavallassa. Väliä liikennöi arkisin 18 henkilöliikenteen junaa, eli 9 junaa kumpaankin suuntaan. Kaikki nämä junat pysähtyvät Harjavallassa. 

    Nykytilanteessa matkustajien kulkuyhteys liityntä- ja saattopysäköintialueelta laiturille ei ole esteetön. Matkustajien käyttämä laituripolku ylittää ratapihan ja seitsemän raidetta. Kulku raiteiden yli aiheuttaa matkustajille turvattomuuden tunnetta.   

    Ratapihalla on myös runsaasti junien järjestely- ja vaihtotyöliikennettä. Suurteollisuuspuiston tarpeiden vuoksi ratapihalla tehdään runsaasti junavaunujen yhdistämistä, irrottamista ja kulkusuunnan vaihtoja. Tämä liikenne heikentää osaltaan laituripolun matkustajaturvallisuutta. Toisaalta laituripolku hankaloittaa junaliikenteen sujuvuutta. 

    Lähialueen teollisuus tarvitsee liikennepaikkaa kuljetuksiinsa. Erityisesti Harjavallassa sijaitseva Suurteollisuuspuisto hyödyntää ratapihaa, ja suurin osa liikennepaikan tavaraliikenteestä koostuu sen kuljetuksista. Liikennepaikkaa hyödynnetään laajemminkin tavaraliikenteessä, sillä kuljetusvirtoja tulee myös kauempaa sisämaasta ja Mäntyluodon satamasta. 

  • Hankkeen tavoitteena on parantaa matkustajaliikenteen turvallisuutta tarjoamalla uusi esteetön kulkuyhteys matkustajalaiturille. Palvelutasoa parannetaan esteettömän kulkuyhteyden lisäksi kehittämällä sekä autojen että polkupyörien liityntäpysäköintialueita. Parkkialueelle tullaan lisäämään myös sähköautojen latauspaikkoja.   

    Hankkeen tavoitteena on sujuvoittaa myös ratapihaliikennettä. Suunnitelmissa on lisäraiteiden ja kuormausalueen laajennuksen rakentaminen.  Tavoitteena on turvata rautatiekuljetusten sujuvuus ja toimintavarmuus, parantaa alueen toimijoiden kiinteistöjen kehittämismahdollisuuksia sekä vastata Suurteollisuuspuiston toimijoiden tarpeisiin. 

  • Kulkuyhteydet ja esteettömyys nostetaan nykyvaatimusten tasolle. Samalla matkustajaturvallisuus paranee. Nykyinen matkustajien laituripolku muutetaan huolto- ja pelastustieksi.  

    Matkustajalaitureille rakennetaan uusi esteetön kulku hissi- ja porrasyhteyksineen. Esteettömän kulkureitin sijoittaminen liikkumisesteisten pysäköintialueen välittömään läheisyyteen parantaa osaltaan esteettömyyttä.  

    Esteettömän kulkureitin lisäksi suunniteltuja uudistuksia ovat:  

    • pysäköintialueen ja pyöräpysäköinnin kehittäminen, 
    • sateelta suojaavat laiturikatokset sekä 
    • matkustajien opastus- ja informaatiojärjestelmät. 
       
  • Ratapiha-alue on todettu vaaralliseksi matkustajille ja turvallisuuden parantaminen vaatisi välittömiä toimenpiteitä. 

    Tärkein ratkaisu turvallisuuden parantamiseen on hankkeen toteuttaminen. Hanketyö on kuitenkin vasta suunnitteluvaiheessa, joten Väylävirasto ja hankkeen osapuolet pyrkivät yhteistyössä tekemään pienempiä parannustöitä jo vuosien 2025–2026 aikana eli ennen varsinaisen hanketyön aloitusta.  

  • Tavaraliikenteen osalta ratapihan kehittämisessä pyritään turvaamaan rautatiekuljetusten sujuvuus ja toimintavarmuus sekä mahdollistamaan kuljetusten ennustetut muutostarpeet. Lisäksi kehittämisen tavoitteena on mahdollistaa Harjavallan Suurteollisuuspuiston toimijoiden omat kehityshankkeet ja parantaa esimerkiksi toimijoiden purkutoimintojen toimintamahdollisuuksia.  

    Suunnitelmissa on rakentaa ratapihalle uusia sivuraiteita tavaraliikenteen tarpeisiin. Ne sijoitetaan nykyisten sivuraiteiden viereen vastaamaan lisääntyvän liikenteen tarpeisiin ja parantamaan toimintavarmuutta. Uusien sivuraiteiden yhteyteen suunnitellaan kuormausalueiden laajennuksia.

  • Vuosina 2025–2027 tehdään hallinnollinen ratasuunnitelma ja maankäytön suunnittelu. Rakentamisen aikataulusta ei ole vielä päätöstä. 

    Ratasuunnitelma asetetaan nähtäville loppuvuodesta 2026, ja se pyritään saamaan hyväksytyksi Traficomissa keväällä 2027. Rakentamissuunnittelu voidaan tehdä vuosina 2027–2029. Rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2029.  
     
    Suunnittelun kanssa samanaikaisia prosesseja ovat esimerkiksi kaavoitus ja tarvittavien lupien hakeminen. 

  • Ennen rakentamisen aloittamista tehdään valmistelevia töitä, joihin lukeutuu esimerkiksi alueen maasto- ja pohjatutkimuksia sekä ilmakuvauksia.

  • Osapuolina hankesopimuksessa ovat Väyläviraston lisäksi Boliden Harjavalta Oy, Norilsk Nickel Harjavalta Oy ja Harjavallan kaupunki.

  • Ratasuunnittelun kustannusarvio on 0,8 miljoonaa euroa, josta Väyläviraston osuus on 600 000 €, Boliden Harjavalta Oy:n 130 000 €, Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n 71 000 € ja Harjavallan kaupungin 16 000 €. Kustannusarvio on ilmoitettu MAKU 145, 2020=100 tasossa. 
     
    Rakentamissuunnittelun kustannusarvio on 1 miljoonaa euroa. 
     
    Alustaviin suunnitelmiin perustuva koko hankkeen investointikustannusarvio on 18 miljoonaa euroa (suunnittelu ja rakentaminen yhteensä).