Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on käynnistänyt tiesuunnitelman laatimisen alkuvuodesta 2023. Tiesuunnitelma valmistuu loppuvuodesta 2024. Hankkeen toteuttamisajankohta ei ole vielä selvillä.
Suunnittelualue ja tiestön nykytila
Valtatie 19 kuuluu pääväyläasetuksen mukaiseen maanteiden runkoverkkoon. Valtatiellä 19 on tärkeä rooli valtakunnallisten yhteyksien sekä seudullisen ja alueellisen arkiliikkumisen kannalta. Valtatiellä 19 kulkee runsaasti raskasta liikennettä.
Suunnittelualue alkaa eteläpäässä rakenteilla olevan Atrian eritasoliittymän ja siihen liittyvän ohituskaistaosuuden päättymiskohdasta ja päättyy pohjoispäässä rakenteilla olevan Muurimäen eritasoliittymän ja siihen liittyvän ohituskaistaosuuden alkamiskohtaan. Suunnittelualueen pituus on noin 7,0 kilometriä. Tiesuunnitelmalla täydennetään rakenteilla olevien tieosuuksien välinen osuus 2+2-kaistaiseksi tieksi koko matkalla.
Suunnittelukohteen sijainti kartalla (pdf, 9 Mt)
Valtatie 19 on nykyisellään yksiajoratainen kaksikaistainen maantie, jonka nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa. Suunnittelualueen liikennemäärä on 10 900 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on 950 ajoneuvoa vuorokaudessa. Suunnittelualueella sijaitsevat liittymät ovat tasoliittymiä.
Valtatien 19 suunniteltavalla tiejaksolla on heikot ohitusmahdollisuudet, maatalousliikenne ja suuri raskaan liikenteen osuus, joista seuraa muun muassa liikenteen sujuvuus- ja turvallisuusongelmia. Valtatielle on myös vaikea liittyä sivusuunnasta, mikä voi aiheuttaa riskikäyttäytymistä.
Hankkeen tavoitteena on parantaa valtatieliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Suunnitelman sisältö
Valtatien 19 tavoitetilassa Seinäjoen ja Lapuan välinen tieosuus on keskikaiteellinen 2+2-kaistainen tie, jonka kaikki liittymät ovat eritasoliittymiä. Tavoitetilanteessa valtatiellä on maantietasoinen rinnakkaistieverkko, johon ohjataan jalankulku, pyöräily ja muu hidas liikenne. Katkaistut yksityistie- ja maatalousliittymät korvataan yksityistiejärjestelyillä. Tiesuunnitelman laatimiseen sisältyy myös meluntorjunnan suunnittelu.
Tiesuunnitelmaratkaisuissa huomioidaan ja arvioidaan ratkaisujen ympäristövaikutukset. Valmis tiesuunnitelma pitää sisällään tiestön parantamisratkaisut tarvittavine aluevarauksineen, vaikutusarvioineen ja kustannusarvioineen. Tiesuunnitelma toimii lähtökohtana myöhemmin toteutettavalle rakentamissuunnitelmalle.
Ajankohtaista
Suunnittelua ohjaava hankeryhmä on valinnut jatkosuunnitteluun tieverkkovaihtoehdon, jossa eritasoliittymä sijoittuu Ruhan kohdalla Mäki-Muilun asuinalueen eteläpuolelle. Valittu liittymäpaikka palvelee suunnittelualueen liikenneverkkoa kokonaisuutena parhaiten ja aiheuttaa vähiten kiertohaittaa. Lisäksi Hipintien liittymän kohdalle suunnitellaan silta valtatien 19 ali.
Tiesuunnitelmavaiheen pohjatutkimukset ovat valmistuneet ja suunnittelua on viety eteenpäin tarkentuneiden maaperätietojen pohjalta. Marraskuussa 2023 järjestetyn asukastyöpajan jälkeen on tarkennettu valtatien leventämisratkaisua, eritasoliittymää ja yksityistieverkkoa, luonnosteltu meluntorjunnan ratkaisua, meluesteiden ulkonäköä, geoteknisiä ratkaisuja sekä siltaratkaisuja. Hankkeesta on syyskuussa 2024 pidetty toinen yleisötilaisuus.
Viimeisimmät suunnitelmakarttaluonnokset:
- Yleiskartta
- Suunnitelmakartta, paaluväli 3540-5200
- Suunnitelmakartta, paaluväli 5200-6600
- Suunnitelmakartta, paaluväli, 6600-8200
- Suunnitelmakartta, paaluväli 8200-10000
- Suunnitelmakartta, paaluväli 10000-11580
Linkki yleisötilaisuuden karttapalautteeseen:
- Karttapalaute (tämä on ulkoinen linkki)
Postituslistalle pääsee täyttämällä seuraavan linkin kautta avautuvan lomakkeen:
- Haluan liittyä tiesuunnitelman "Valtatien 19 parantaminen välillä Hipinmäki-Muurimäki, Seinäjoki ja Lapua" postituslistalle (tämä on ulkoinen linkki).
Hankkeen vaikutukset
Hanke lisää valtatien 19 liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Kuljetusreitit satamiin ja naapurimaakuntiin muuttuvat myös sujuvammiksi. Hankkeen vaikutukset täsmentyvät suunnittelutyön edetessä.
Suunnitteluprosessi ja aikataulu
Tiesuunnitelman laatiminen on käynnistetty vuoden 2023 alussa ja se valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä. Tiesuunnitelman laadinnassa käytetään avointa ja vuorovaikutteista suunnittelutapaa. Suunnittelutyön aikana ollaan yhteydessä alueen asukkaisiin, maanomistajiin ja muihin osallisiin.
Kun tiesuunnitelma valmistuu, se lähetetään liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaiseen käsittelyyn, jolloin tiesuunnitelma asetetaan nähtäville kuukauden ajaksi ja tiesuunnitelmasta pyydetään lausunnot eri sidosryhmiltä. Tämän jälkeen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee tiesuunnitelmaa koskevan hyväksymispäätöksen. Tavoitteena on, että hankkeen toteutus on mahdollista aloittaa lähivuosina. Toteutusaikataulu riippuu rahoituksen järjestymisestä.