Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on käynnistänyt tiesuunnitelman laatimisen alkuvuodesta 2023. Tiesuunnitelma valmistuu vuonna 2024. Hankkeen toteuttamisajankohta ei ole vielä selvillä.
Suunnittelualue ja tiestön nykytila
Valtatie 19 kuuluu pääväyläasetuksen mukaiseen maanteiden runkoverkkoon. Valtatiellä 19 on tärkeä rooli valtakunnallisten yhteyksien sekä seudullisen ja alueellisen arkiliikkumisen kannalta. Valtatiellä 19 kulkee runsaasti raskasta liikennettä.
Suunnittelualue alkaa eteläpäässä rakenteilla olevan Atrian eritasoliittymän ja siihen liittyvän ohituskaistaosuuden päättymiskohdasta ja päättyy pohjoispäässä rakenteilla olevan Muurimäen eritasoliittymän ja siihen liittyvän ohituskaistaosuuden alkamiskohtaan. Suunnittelualueen pituus on noin 7,0 kilometriä. Tiesuunnitelmalla täydennetään rakenteilla olevien tieosuuksien välinen osuus 2+2-kaistaiseksi tieksi koko matkalla.
Suunnittelukohteen sijainti kartalla (pdf, 9 Mt)
Valtatie 19 on nykyisellään yksiajoratainen kaksikaistainen maantie, jonka nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa. Suunnittelualueen liikennemäärä on 10 900 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on 950 ajoneuvoa vuorokaudessa. Suunnittelualueella sijaitsevat liittymät ovat tasoliittymiä.
Valtatien 19 suunniteltavalla tiejaksolla on heikot ohistusmahdollisuudet, maatalousliikenne ja suuri raskaan liikenteen osuus, joista seuraa muun muassa liikenteen sujuvuus- ja turvallisuusongelmia. Valtatielle on myös vaikea liittyä sivusuunnasta, mikä voi aiheuttaa riskikäyttäytymistä.
Hankkeen tavoitteena on parantaa valtatieliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Suunnitelman sisältö
Valtatien 19 tavoitetilassa Seinäjoen ja Lapuan välinen tieosuus on keskikaiteellinen 2+2-kaistainen tie, jonka kaikki liittymät ovat eritasoliittymiä. Tavoitetilanteessa valtatiellä on maantietasoinen rinnakkaistieverkko, johon ohjataan jalankulku, pyöräily ja muu hidas liikenne. Katkaistut yksityistie- ja maatalousliittymät korvataan yksityistiejärjestelyillä. Tiesuunnitelman laatimiseen sisältyy myös meluntorjunnan suunnittelu.
Tiesuunnitelmaratkaisuissa huomioidaan ja arvioidaan ratkaisuiden ympäristövaikutukset. Valmis tiesuunnitelma pitää sisällään tiestön parantamisratkaisut tarvittavine aluevarauksineen, vaikutusarvioineen ja kustannusarvioineen. Tiesuunnitelma toimii lähtökohtana myöhemmin toteutettavalle rakentamissuunnitelmalle.
Ajankohtaista
Hankkeen ensimmäisen yleisötilaisuuden (31.5.2023) mukainen aineisto:
- Yleisötilaisuuden 31.5.2023 esitykset (pdf, 5 Mt)
- Ve1 Hipinmäki (pdf, 4 Mt)
- Ve2 Ruha (pdf, 4 Mt)
- Ve3 Ei liittymiä (pdf, 4 Mt)
Linkki yleisötilaisuuden karttapalautteeseen:
Kaikilla on mahdollisuus liittyä hankkeen sähköpostilistalle. Postituslistalle pääsee täyttämällä seuraavan linkin kautta avautuvan lomakkeen:
Hankkeen vaikutukset
Hanke lisää valtatien 19 liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Kuljetusreitit satamiin ja naapurimaakuntiin muuttuvat myös sujuvammiksi. Hankkeen vaikutukset täsmentyvät suunnittelutyön edetessä.
Suunnitteluprosessi ja aikataulu
Tiesuunnitelman laatiminen on käynnistetty vuoden 2023 alussa ja se valmistuu toukokuussa 2024. Tiesuunnitelman laadinnassa käytetään avointa ja vuorovaikutteista suunnittelutapaa. Suunnittelutyön aikana ollaan yhteydessä alueen asukkaisiin, maanomistajiin ja muihin osallisiin.
Kun tiesuunnitelma valmistuu, se lähetetään liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaiseen käsittelyyn, jolloin tiesuunnitelma asetetaan nähtäville kuukauden ajaksi ja tiesuunnitelmasta pyydetään lausunnot eri sidosryhmiltä. Tämän jälkeen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee tiesuunnitelmaa koskevan hyväksymispäätöksen. Tavoitteena on, että hankkeen toteutus on mahdollista aloittaa lähivuosina. Toteutusaikataulu riippuu rahoituksen järjestymisestä.