Hyppää sisältöön

Hankkeen kuukausikirje

Uutiskirjeemme taustoittaa sitä, mitä hankkeella tapahtuu ja miksi. Julkaisemme uutiskirjeen joka kuukausi. Toivottavasti saamme sinustakin säännöllisen lukijan!

Tästä linkistä voit tilata uutiskirjeen suoraan sähköpostiisi: Tilaa uutiskirje suoraan sähköpostiisi!

 

2021

Mitä kaksoisraiteen Joutseno-Rauha-osuudelle kuuluu syyskuussa 2021? Entä mitä Lauritsalan liikennepaikan urakassa saavutettiin? Opastamme myös, miten lasten ja nuorten kanssa kannattaa puhua rautatiealueiden turvallisuudesta.

Lue hankkeen kuukausikirje klikkaamalla seuraavaa linkkiä: Kuukausikirje 27

 

Lue hankkeen kuukausikirje klikkaamalla seuraavaa linkkiä: Kuukausikirje 26

Voiko kuumalla säällä rakentaa rataa? Mitä kaikkea pitää helteellä rakentamisessa ottaa huomioon? Kerromme myös, miten betonipölkkyjä kierrätetään hankkeelta toiselle.

 

Lue hankkeen kuukausikirje klikkaamalla seuraavaa linkkiä: Kuukausikirje 25

Tässä numerossa kerrotaan, miten liikennejärjestelyt suunnitellaan, ja miten Imatran aseman seudun suunnittelu on edennyt. Kirjeessä on myös juttu turvamiesjärjestelyistä.

Lue hankkeen kuukausikirje klikkaamalla seuraavaa linkkiä: Kuukausikirje 24

Tässä numerossa käsitellään erityisesti hankkeen perusparannusosuudella tehtäviä töitä. Jutuissa kerrotaan tarkemmin uusien alikulkusiltojen rakentamisesta sekä liikennepaikkojen urakasta. 

Lue hankkeen kuukauskirje klikkaamalla seuraavaa linkki:ä Kuukausikirje 23

Tässä numerossa haastatellaan Väyläviraston Markku Ahtiaista radan kunnossapitoon liittyen. Hankkeen käynnissä olevat urakat kertovat, miten rakentaminen käynnistyy keväällä. Kerromme lisäksi, mitä uusia urakoita on alkamassa.


Lue hankkeen kuukausikirje klikkaamalla seuraavaa linkkiä: Kuukausikirje 22

Uutiskirjeen tässä numerossa muun muassa: Mitä ratahankkeella työskentelevien työpöydällä on juuri nyt. Lisäksi tutustumme tarkemmin turvallisen junamatkan reseptiin: mitä kaikkea tehdään kulisseissa sen eteen, että junat kulkisivat ajallaan ja turvallisesti? Henkilökuvassa on tuore Väylävirastolainen Aki Hämäläinen.
 

Lue hankkeen kuukausikirje klikkaamalla seuraavaa linkkiä: Kuukausikirje 21

Tässä numerossa muistellaan Mansikkakosken uuden ratasillan rakentamista. Uutiskirjeen lopussa olevalla videolla silta näkyy komeasti kokonaisuudessaan! Uutiskirje valottaa myös hankkeen muiden rakennusurakoiden mennyttä vuotta 2020.

 

2020

Lue hankkeen kuukausikirje klikkaamalla seuraavaa linkkiä: Kuukausikirje 20

Vuoden viimeisessä uutiskirjeessä kerrotaan, mitä koneellinen radantarkastustoiminta on ja miten sitä tehdään. Kannattaa katsoa myös kirjeen lopussa oleva video Karjalan radan historiasta!

Lue hankkeen kuukausikirje klikkaamalla seuraavaa linkkiä: Kuukausikirje 19

Tässä numerossa on juttua muun muassa Lauritsalan liikennepaikan urakasta ja uudesta, lokakuussa käyttöönotetusta raiteesta.

Lue hankkeen kuukausikirje klikkaamalla seuraavaa linkkiä: Kuukausikirje 18

Kirjeessä kerrotaan laajemmin, miten Saimaan kanavan vanhan ratasillan purkutyöt tehdään. Lisäksi sivuilta löytyy juttua turvallisuuspäivästä, jota hanke vietti yhdessä työmaiden kanssa syyskuun lopussa. 

Kuukausikirje 17

Kirje pureutuu syvemmälle radanrakentamisen pieniin, mutta oleellisiin yksityiskohtiin: kiviainesasiantuntija Antti Kalliainen Rambollilta kertoo, minkälaista raidesepelin tulee olla. Hieman toisenlaista kiviainesta puolestaan asennetaan Vuokseen järvitaimenten lisääntymistä parantamaan.

Kuukausikirje 16

Tässä numerossa kerrotaan värien merkityksestä ratatyömailla sekä tutustutaan radan rakenteeseen. Lisäksi kirjeessä tuttuun tapaan urakoiden ajankohtaiset kuulumiset. 

Kuukausikirje 15 - Saimaan kanavan ratasillan rakentamisesta kertova erikoisnumero

Kirje keskittyy tällä kertaa Saimaan kanavan upeaan uuteen ratasiltaan: kerromme Lappeenrannan Lauritsalan ratasiltojen historiasta ja kertaamme 2018 alkanutta rakennusprosessia

Kuukausikirje 14 

Tässä numerossa esittelemme tarkemmin uusimman käynnistyneen urakkamme eli Lauritsalan liikennepaikan urakan, jossa urakoitsijana toimii Kreate Rata Oy. Toinen pidempi artikkeli käsittelee Luumäki-Imatra-ratahankkeen jatkoa ja paraikaa käynnissä olevaa kattavaa Kaakkois-Suomen hankearviointia. Arviointi tarkastelee useita vaihtoehtoja hankkeella tehtäville jatkotoimenpiteille.

Kuukausikirje 13

Tässä numerossa: Ratahankkeen kaksoisraideosuudella Joutseno-Rauha tehdään maanrakennus- ja siirtotöitä aktiivisesti muun muassa pengerrysten ja radan mahdollistavien raivausten myötä. Töistä vastaa perheyritys Maansiirto Pakkanen Oy, jonka toimitusjohtajaa Jukka Pakkasta haastattelimme työn sisältöön ja siinä käytettävään kalustoon liittyen.

Kuukausikirje 12

Tässä numerossa Väyläviraston toimialajohtaja Pekka Petäjäniemi luo katsauksen siihen, miltä liikkuminen näyttää tulevaisuudessa. Saimaan kanavan ratasillan aliurakoitsijana toimiva Insinööritoimisto Sukellus-Kotka Oy puolestaan tähyilee vedenalaisia maisemia.

Kuukausikirje 11

Tässä numerossa on juttua mm. siitä, minkälaista yhteistyötä tarvitaan junaliikenteen ja ratatöiden yhteensovittamisessa. Tästä palapelistä kertoo Väyläviraston asiantuntija Juha Kröger.

"Onnistunut yhteensovittamisprosessi kysyy aikaa ja paneutumista meiltä tilaajana, liikennöitsijöiltä, rakennuttajakonsulteilta ja urakoitsijoilta. Finraililla ja sen alueellisilla liikennesuunnittelijoilla on luonnollisesti tärkeä rooli, samoin kuin kotimaisella teollisuudella ja esimerkiksi satamilla," Juha kertoo.

Kuukausikirje 10

Projekti-insinööri Arttu Markkanen kertoo ison ratahankkeen hankintojen sujuvuudesta tässä numerossa. Turvallisuuskoordinaattori Krista Kouvalainen puolestaan kertoo, mitä kaikkea hankkeella tehdään turvallisuuden eteen. 

Kuukausikirje 9

Tommi Rytkönen Weladolta kertoo kuukausikirjeessä, miksi junien liikennöintiin tarvitaan turvalaitteita. Turvalaitteisiin kuuluvat muun muassa asetinlaitteet, opastimet, akselinlaskijat ja vaihteiden ohjaus- ja valvontalaitteet.

Numerossa myös työmaiden kuulumisia.

 

2019

Kuukausikirje 8

Tässä numerossa Jarkko Luoma Ratatek Oy:stä kertoo, miten kaksoisraiteen sähköistysurakka etenee ja mitä siihen vaaditaan. Tapaamme myös Lappeenrannan projektitoimistolla työskentelevän Teija Aution.

"Töissä pitää viihtyä, ja jokaisen pitää saada olla avoimesti oma itsensä. Yritän omalta osaltani joka päivä pitää yllä kivaa meininkiä toimistolla, ja kannustan muita tekemään sanoin," Teija sanoo.

Kuukausikirje 7

Tässä numerossa juttua mm. siitä, miten ja miksi pohjatutkimuksia tehdään ja mitä 5 alikulkusillan urakalle tällä hetkellä kuuluu. 

"Koekuoppa tehdään kaivinkoneella, jolloin nähdään paremmin rakennekerrosten rajat ja näytteenotto voidaan tehdä halutusta rakennekerroksesta," Katja Puolitaival Weladolta selittää.

Kuukausikirje 6

Miten vieraslajit huomioidaan rataa rakennettaessa? Weladon ympäristö- ja kiertotalousasiantuntija Elina Ahlqvist kertoo, mitä esimerkiksi viime aikoina tapetilla olleille kurtturuusuille tapahtuu urakoiden edetessä. 

Lue myös, miten ja mistä Joutseno-Imatra-kaksoisraiteen rakentaminen alkaa.

Kuukausikirje 5

Tässä numerossa haastattelemme mm. ELY-keskuksen Paula Mattilaa ja selvitämme, miksi ratatoimituksia järjestetään.

”Kaikkien tavoitteena on, että maanomistajien oikeudet turvataan, ja että he saavat asianmukaiset korvaukset. Toimitusmiehet määräävät viran puolesta pääosan korvauksista ja tekevät maanomistajan kannalta yleensä hyviä päätöksiä,” Paula vakuuttaa.

Kuukausikirje 4

Tässä numerossa kysymme NRC:n projektipäällikkö Markus Malmivuorelta, miten ratasilta rakennetaan vilkkaan Vuoksen ylle ja isojen vesimassojen keskelle. Onneksi Markus  suorastaan nauttii saadessaan ratkaista rakentamiseen liittyviä pulmia.

Kuukausikirje 3

Mitä kuuluu hankkeen käynnissä oleville urakoille? Entä mitä tapahtuu seuraavaksi? Uutiskirjeestä selviää - hyviä lukuhetkiä!

Kuukausikirje 2

Tässä numerossa mm. Henri Lindholmin, Proxionin infrasuunnittelutiimin vetäjän, haastattelu. Proxion vastaa tulevan Joutseno-Imatra-kaksoisraiteen ensimmäisen, 12 kilometriä pitkän, Joutsenosta Rauhaan menevän osuuden rakennussuunnittelusta.

Kuukausikirje 1

Tässä numerossa mm. hankkeen Rauha-Imatra tavararatapiha-rataosuuden rakentamissuunnittelusta vastaavan Sitowisen projektipäällikkö Annika Salokankaan haastattelu.

”Suunnittelun tarkoituksena on suunnitella kaikki itse toteutukseen liittyvät vaiheet, jotta rakentaminen sujuisi mahdollisimman vaivattomasti. Suunnitellussa halutaan huomioida kaikki rataosuudella nyt ja jatkossa työskentelevät sekä työmaan lähellä ja radan lähellä asuvien tarpeet.”