Yhteystiedot
Maantien 14871 parantaminen rakentamalla jalankulku- ja pyöräilyväylä välille Rantaportintie – Laurniementie – mt 4062 liittymä, Imatra ja Ruokolahti
Kaljaniemen maantien 14871 varteen (tieosuus Patotie – Kaljaniementie) esitetään alustavasti rakennettavaksi pääosin erillistä, maantiestä välialueella erotettua, jalankulku- ja pyöräilyväylää noin 4,1 km:n matkalle välille Rantaportintie (Stora Enson Imatran tehtaiden katuliittymä) – Laurniementie – mt 4062 (Ukonsalmentien) liittymä Imatran kaupungin ja Ruokolahden kunnan alueella. Lisäksi hankekohteessa esitetään tehtäväksi pieniä liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä.
Hanke on jatkoa vuonna 2021 toteutetulle noin 0,9 km:n mittaiselle jkpp-väylälle välillä mt 160 (Karjalantie) – Rantaportintie.
Nykyinen Patotien pengerosuus välillä Rantaportintie - Laurniementien yksityistieliittymä pyritään toteuttamaan I toteutusvaiheessa nykyisen kaidepoikkileikkauksen puitteissa ns. ”kylätie”-osuutena, jolloin pengerosuuden rakentamiskustannukset halpenevat merkittävästi erilliseen tai reunakivellä erotettuun raittitarpeeseen verrattuna. Ko. ratkaisussa Imatran puoleinen mannerosuus välillä Rantaportintie – mt 14871 vesistö-penkereen alku toteutetaan osaltaan perinteisenä erillisenä, noin 400 m pitkänä raittirakenteena.
Hankeratkaisu yhteensovitetaan Ruokolahden kunnan erillishankkeena käynnistämän Kaljaniemen puoleisen Patotien pengerosuuden vesistösillan (nro 188) ja siihen liittyvän veneväylän sekä Saimaan alueellisia virtausolosuhteita tehostavan pumppaamoratkaisun suunnittelu- ja toteutustarpeiden kanssa.
Koko hankeosuus on ehdolla Väyläviraston investointiohjelmaan 2025-2032 yhtenä ”Pyöräliikenteen kehittämiskohteet maantieverkolla” -selvityksen mukaisena kärkikohteena.
Hankkeen vaikutukset ja tavoitteet
Saavutettavuus
Parantaa pyöräliikenteen verkostollista yhteystarvetta ja ympärivuotista saavutettavuutta sekä liikennöitävyyttä paikallisesti ja seudullisesti. Liittää Ruokolahden kuntakeskuksen ja Äitsaari – Salosaari -alueen osaksi Etelä-Karjalan pyöräilyreittiä.
Liikenneturvallisuus
Kevyen liikenteen erottelu autoliikenteestä ja liittymäjärjestelyjen kehittäminen parantaa merkittävästi kävelijöiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta.
Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen
Hanke edistää kulkumuotosiirtymää kestäviin liikkumismuotoihin.
Tehokkuus
Poistaa nykyisellä tieverkolla olevia pyöräilyliikenteen pullonkauloja ja mahdollistaa verkon tehokkaamman käytön esim. matkailutarpeisiin ja Stora Enson työmatkaliikenteelle.
Jatkotoimet
Hankkeen esisuunnitteluvaihe, toimenpideselvityksen laadinta, on valmistunut vuoden 2024 lopussa. Hankkeen yksityiskohtainen jatkosuunnittelu on käynnistynyt I toteutus-vaiheen rakentamissuunnittelun osalta keväällä 2025. Loppuosuuden tiesuunnitelman laadinta käynnistyy alustavasti vuoden 2026 alussa.
Hankekohteen toteutus ei tällä hetkellä sisälly Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ohjelmoituihin alueellisiin perustienpidon investointikohteisiin. Hankkeen alustava rakennuskustannusarvio on 2,5 M€. Toteutus kokonaisuudessaan edellyttää jatkossa myös ulkopuolista rahoitusosuutta. Päätös kohteen rahoituksesta ja toteuttamisajan-kohdasta tehdään lainvoimaisen tiesuunnitelman perusteella aikaisintaan vuoden 2026 lopussa. Tällöin koko kohteen toteutus olisi mahdollista käynnistää aikaisintaan jo vuoden 2027-2028 aikana. I toteutusvaihe ”kylätie” - pituus 1.6 km - on mahdollista toteuttaa rahoituksen niin salliessa tiealueen puitteissa ja maanomistajien suostumuksella erillisenä kokeilukohteena jo vuonna 2026.
AINEISTON NÄHTÄVILLÄOLO JA TILAISUUDET
Linkki laadittuun toimenpideselvitysaineistoon.
Toimenpidesuunnitelmasta on pyydetty I toteutusvaiheen osalta Imatran kaupungin, Ruokolahden kunnan, Etelä-Karjalan maakuntaliiton ja Stora Enso Oy:n alustavat lausunnot. Varsinainen koko suunnitteluhankkeen kattava yleisötilaisuus pidetään loppuvaiheen tiesuunnittelun yhteydessä alkukesällä 2026.