Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Väylävirasto

Projektipäällikkö

Vesa Pakarinen

  • 029 534 3149

Welado Oy

Projektipäällikkö

Matti Tervonen

  • 040 749 3065

Oulu-Kemi-rataosa, uudet liikennepaikat

Ratahanke Valmistunut Pohjois-Pohjanmaa Lappi

Hankkeella rakennetaan uudet junien kohtausraiteet Iin Lähessuolle sekä Simon Maksniemeen. Uusilla kohtausraiteilla varmistetaan elinkeinoelämän tarvitsemat kuljetukset.

Kuvassa on lähikuva ratakiskosta

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2021-2022
Kustannukset
15 000 000 €
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • varmistaa elinkeinoelämälle tarpeelliset tavaraliikenteen kuljetukset
  • poistaa TEN-T ydinverkon pullonkauloja

Nykytila

Oulu-Kemi on 107,5 km pitkä Euroopan laajuiseen liikenneverkkoon TEN-T:hen kuuluva yksiraiteinen sähköistetty rataosa. Sen maksiminopeus on 140 km/h ja suurin sallittu akselipaino 225 kN. Junien kohtaaminen on mahdollista kaikilla rataosan nykyisillä kohtaamispaikoilla Haukiputaalla, Iissä, Myllykankaalla ja Simossa.

Rataosalla kulkee noin 13 henkilö- ja 5-10 tavarajunaa vuorokaudessa. Huipputunteina radan kapasiteetti on lähes kokonaan käytössä. Yöllä liikenne on vähäisempää, milloin on mahdollista tehdä muun muassa kunnossapitotöitä. Vuonna 2019 rataosuudella tehtiin yhteensä 750 000 henkilöliikenteen matkaa ja kuljetettiin 1,2 milj. tonnia tavaraa. Rataosan kapasiteetti on nykyisellään lähes käytetty huipputunteina. 

Hankkeen toteutus ja kustannukset

Hankkeella on rakennettu nykyisen raiteen viereen uudet junien kohtausraiteet Iin Lähessuolle ja Simon Maksniemeen. Lisäksi toteutetaan tarvittavat muutokset taitorakenteisiin, sähkö- ja vahvavirtatyöt sekä turvalaitemuutokset. 

Hankkeen tarkoituksena on lisätä rataosan kapasiteettia vastaamaan elinkeinoelämän kuljetuksien tarpeita sekä vähentää TEN-T ydinverkon pullonkauloja. Uudet kohtausraiteet mahdollistavat jatkossa junien kohtaamiset Lähessuolla ja Maksniemessä sekä rataosan kapasiteetin lisäämisen. 

Koko hankkeen kustannusarvio on 15 000 000 €.

Hankkeen tilaajana toimii Väylävirasto ja rakennuttajakonsulttina Welado Oy.

Rakentamisen eteneminen

Vuosi 2021 hankkeella keskityttiin rakentamissuunnitteluun sekä tarvittavien mittausten ja tutkimuksien tekemiseen. Varsinainen rakentaminen alkoi keväällä 2022, ja kohtausraiteet saatiin käyttöön vuoden 2022 lopussa.

Rakennustyöt toteutetaan sekä Lähessuon että Maksniemen osalta pääosin vuoden 2022 aikana. Vuonna 2023 on tehty pienimuotoisia viimeistelytöitä.

Rakentamisen eteneminen.

Palautetta hankkeesta

Väylävirasto ottaa mielellään vastaan kysymyksiä ja kommentteja hankkeesta! Voit jättää palautetta alla olevan lomakkeen kautta. Kaikki palaute luetaan ja käsitellään hankkeella. Jos toivot vastausta kysymyksiisi, niin jätäthän yhteystietosi vastaamista varten.

Henkilötietoja käsitellään hankkeella tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Voit lukea henkilötietojen käsittelystä lisää tietosuojaselosteesta. Pääset tietosuojaselosteeseen tämän linkin kautta.

Anna palautetta hankkeesta

Kaikki palaute hankkeesta on tervetullutta! Mikäli toivot vastausta palautteeseesi, jätäthän meille yhteystietosi.