Ratasuunnitelma on hyväksytty ja lainvoimainen
Liikenne- ja viestintävirasto on hyväksynyt suunnitelman "Kankaan liikennepaikan parantaminen ratasuunnitelma, Ylivieska".
Uutiset
Lue ajankohtaisia uutisia ja ratasuunnittelun kuulumisia koko Ratasuunnittelu Tampere–Oulu -hankkeen hankesivuilta.
- Ratasuunnittelu Tampere–Oulu
- Lielahti–Lakiala kaksoisraiteen yleissuunnitelma ja YVA; Tampere ja Ylöjärvi
- Vahojärven liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma; Parkano
- Kankaan liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma; Ylivieska
- Hirvinevan liikennepaikan parantamisen ratasuunnitelma; Liminka
- Ruukin liikennepaikan esisuunnittelu; Siikajoki
- Liminka–Oulu kaksoisraiteen ratasuunnitelma; Liminka, Kempele ja Oulu
- Kysymyksiä ja vastauksia
- Palaute
Yhteystiedot
Hankkeen perustiedot
2022-2024
GRK Finland Oy
Väylävirasto
Kankaan liikennepaikalle suunnitellaan uusi lisäraide, joka mahdollistaa paremman junaliikenteen väistö- ja ohitusmahdollisuuden sekä omalta osaltaan nostaa rataosan Ylivieska–Oulu välityskykyä.
Ajankohtaista
Nykytila
Kankaan liikennepaikka on osa Kokkola–Oulu-rataosaa. Se sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla Kankaan kylässä Ylivieskassa. Kankaan liikennepaikalla on pääraiteen lisäksi yksi sivuraide. Kankaan liikennepaikka toimii junaliikenteen kohtauspaikkana.
Rataosan liikennemäärien odotetaan kasvavan, eikä liikennepaikka tarjoa nykyisellään riittävästi väistömahdollisuuksia tulevalle liikenteelle.
Sisältö ja tavoitteet
Työssä laaditaan Kankaan liikennepaikalle ratasuunnitelma, jossa suunnitellaan liikennepaikalle toinen sivuraide.
Toinen sivuraide parantaa rataosan välityskykyä sekä liikennepaikan ominaisuuksia junien väistö- ja ohituspaikkana.
Aikataulu ja kustannukset
Suunnittelu toteutetaan vuosien 2022–2024 aikana.
Kankaan liikennepaikan ratasuunnitelman mukaiset rakentamiskustannukset ovat reilu 6,35 M€ (maanrakennuskustannusindeksi MAKU 145, 2020=10). Rakentamisesta ei ole päätöstä.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.