Melua aiheuttavat työt

Espoon kaupunkiradan työt käynnistyivät alkuvuodesta 2024 ja kevään, kesän ja syksyn mittaan työmaalla on tehty töitä eri kellonaikoihin. Suurin osa tekemisestä on niin sanotusti tavanomaista rakennustyötä, joka ei aiheuta kovaa melua eikä juurikaan erotu normaalista liikenteen melusta ja kaupungin hälystä. 

Tavanomaisia töitä, kuten maankaivuuta ja liikennejärjestelyjen rakentamista, voidaan tehdä myös meluluvan eli klo 7.00–18.00 tai klo 7.00–20.00 ulkopuolella.  

Lisäksi työmaalla kuitenkin tehdään erityisen kovaakin melua aiheuttavia töitä, kuten paalutusta, pontinlyöntiä, louhintaa ja louheenajoa. Näitä töitä tulee tehdä ympäristöluvassa annettujen kellonaikojen puitteissa. 

Ymmärrämme, että työmaan äänet saattavat kantautua koteihin etenkin näin kesäaikaan, kun kuumat ilmat pakottavat avaamaan ikkunoita ja parvekkeen ovia. Toivomme teiltä kuitenkin myös kärsivällisyyttä melun suhteen. Takaamme, että yhtäkään melua pitävää työtä ei tehdä teidän kiusaksi vaan ainoastaan siksi, että pääsemme työvaihe kerrallaan kohti valmista Espoon kaupunkirataa. 

Alle on koottu tällä hetkellä tiedossa olevia melua aiheuttavia töitä alueurakoilla. Meluavan työn pääasiallinen tiedotuskanava on melutiedotteet, jotka jaellaan alueella oleviin kiinteistöihin erikseen. Tiedotteiden jakelusta vastaa urakoitsija.

Melua aiheuttavat työt toukokuun ratakatkojen ja kevään 2025 aikana

Melua aiheuttavia töitä tehdään arkisin pääsääntöisesti klo 7.00–18.00. Kevään ja kesän ratakatkojen aikaiset työajat ovat laajemmat.

Junaliikennekatko toukokuussa: 4.5.–5.5., 18.5.–19.5., 25.5.–26.5. ja 29.5.–30.5. Kaikki katkot alkavat ja päättyvät klo 4.00.
 

AU1 Leppävaara–Kera

Junaliikennekatkojen aikana
Työt aloitetaan junaliikennekatkojen työkohteissa katkon alkaessa noin klo 4.00. Pääsääntöisesti työt päättyvät iltaisin viimeistään 22.00–24.00. Kilon asemalla kuitenkin työskennellään alustavasti koko katkon työaika.

Erityistä melua aiheuttavat työt aloitetaan klo 7.00 ja alustavat arvion mukaan ne päättyvät klo 22.00 mennessä. Työt saattavat päättyä jo aiemmin tai kestää poikkeustilanteessa mahdollisesti pidempään.

Leppävaara

  • Pontitus, paalutus sekä vanhan sivuraiteen alla olevan paalulaatan purkaminen iskuvasaroimalla.

Kilo

  • Aseman läheisyydessä tehdään kahtena tai kolmena ensimmäisenä katkopäivänä ponttien nostotyötä sekä pontitusta.

Kera

  • Karantien sillan läheisyydessä pontitustyötä kahtena viimeisenä katkopäivänä (25.5.–26.5. ja 29.5.–30.5.).


AU2 Kauniainen

Junaliikennekatkojen aikana
Töitä tehdään kahden ensimmäisen katkon aikana (4.5.–5.5. ja 18.5.–19.5.) Työt aloitetaan klo 7.00, mutta työt ovat pääsääntöisesti tavanomaisia rakennustöitä, ei erityistä melua aiheuttavia.

  • Ensimmäisen junaliikennekatkon aikana asennetaan tasoylikäytävä tilapäiselle bussireitille sekä sähkörataperustuksia. Perustusten asentamisen yhteydessä saatetaan tehdä radan tukemista tarpeen vaatiessa. Mahdollinen tukemistyö tehdään 4.5. klo 22.00 alkaen.
     
  • Toisen junaliikennekatkon aikana tehdään meluesteiden koepaalutuksia, josta aiheutuu jonkin verran melua. Työ sijoittuu klo 7.00–18.00 välille.

Junaliikennekatkojen ulkopuolella tehdään toukokuun aikana pontin nostoa Helsingintien läheisyydessä ja Postitorin kiertoliittymässä Asematien puolella tehdään kiilalouhintaa arkisin klo 7.00–18.00.
 

AU3 Koivuhovi–Espoon keskus

Junaliikennekatkojen aikana
Melua aiheuttavia töitä tehdään pääsääntöisesti klo 7.00-22.00. Tarvittaessa melua aiheuttavat työt ovat kuitenkin meluluvan mukaisesti mahdollisia myös klo 7.00–4.00 välillä.

Ymmersta (Koivuhovi–Kauniainen-rataosuus)

  • Alueella jatketaan pontitustöitä ja ponttien poistoa sekä tarvittaessa alitusporauksia, minkä lisäksi aloitetaan toukokuun ratakatkoissa siltapaalujen ja Yhtiöntien uuden alikulun tukiseinän mammutoinnit, eli paineilman ja veden avulla tehtävät puhdistukset, raudoitukset ja paalutukset. Uuden alikulun kohdalla tehdään myös verhoinjektointia, jonka yhteydessä porauksesta aiheutuu melua.
  • Rataosuuden Koivuhovin puoleisessa päädyssä paalutetaan toukokuun aikana noin 20 metrin pituisella alueella.

Junaliikennekatkojen ulkopuolella tehdään pontitusta ja/tai paalutusta sekä louhintaa.

Koivuhovin asema

  • Radan eteläpuolella tehdään louhintoja ja radan pohjoispuolella jatketaan aiemmin tiedotetun mukaisesti kallioporauksia ja -kiilausta. Laiturialueen itäpuolella paalutetaan noin 20 metrin pituisella alueella.

Junaliikennekatkojen ulkopuolella tehdään pontitusta ja/tai paalutusta sekä louhintaa Koivuhovin aseman ja Koivuhovintien välisellä alueella useassa eri kohteessa.

Tuomarila/Kirkkojärvi

  • Pontitus ja/tai paalutus
  • Louhintaa kevään ja kesän katkoissa Kirkkojärven alueella.

Kaupunginkallio/Kamreerintie

  • Pontitus ja/tai paalutus
  • Louhintaa satunnaisesti 

Moni edellä mainituista työvaiheista tehdään sykleissä, eivätkä ne siten ole yhtäjaksoisia. 
 

LOU (louhintaurakka)

Junaliikennekatkojen aikana
Louhintaurakan työajat junaliikennekatkojen aikana ovat klo 7.00–4.00. Pääsääntöisesti työt tehdään päivä- ja iltaikaan, mutta jotkut työvaiheet saattavat jatkua yöhön saakka.

  • Kaikkien neljän katkon aikana tehdään ratakaapeleiden suojaustöitä pontein. Toisen katkon (18.5.-19.5.) aikana tehdään lisäpohjatutkimuksia, ja kolmen viimeisimmän katkon aikana myös sepelöintiä. Lisäksi tehdään konetöitä, mutta nämä eivät aiheuta erityistä meluhaittaa.

Junaliikennekatkojen ulkopuolella tehdään louhinta, rammerointia eli louheen pilkkomista pienempiin osiin sekä louheen lastausta (ei todennäköisesti aiheuta meluhaittaa).

Louhintaurakan työt keskittyvät kevään aikana pääasiassa tunnelin itäpuolelle eli Espoon keskuksen puolelle.