Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen

Ratahanke Käynnissä Satakunta Pirkanmaa

Tasoristeykset muodostavat rautateiden selkeimmän turvallisuusriskin. Hankkeen alussa vuonna 2020 Tampere-Pori rataosuudella oli 43 tasoristeystä, joista syyskuuhun 2025 mennessä on poistettu 13 tasoristeystä.

Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankkeen kartta, jossa näkyy tasoristeysten sekä tulevien siltojen toimenpiteet.
  • Esisuunnittelu
  • Yksityistietoimitukset
  • Suunnittelu (rata- ja tiesuunnittelu)
  • Rakentaminen on aloitettu

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2020-2028
Urakoitsija
Hankealueen kunnat ja kaupungit, rakennuttaja- ja suunnitteluttajakonsultti Ramboll CM Oy
Kustannukset
40 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

Lisätä tie- ja rautatieliikenteen turvallisuutta Tampereen ja Porin välillä.

Hankkeen taustat

Tasoristeykset muodostavat tällä hetkellä selkeimmän turvallisuusriskin rautateillä. Turvallisuusriski ei ole yksinomaan tienkäyttäjien, vaan kyse on myös rautatieliikenteen ja sitä kautta junamatkustajien turvallisuudesta.

Tasoristeys Tampere-Pori radalla kesäisessä maisemassa.

Hankkeen tavoitteet ja sisältö

Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeystä sekä parantaa turvallisuutta kustannustehokkailla keinoilla. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyillä. Toissijaisesti tasoristeykset varustetaan turvalaitteilla tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi. Rataosuudella on tällä hetkellä 30 tasoristeystä ja viisi laituripolkua. Tasoristeyksistä 24 on ilman puomi- tai äänivaroituslaitosta.

Laaja hanke sijoittuu kuuden kunnan alueelle, ja yhteistyö kuntien kanssa on tiivistä. Ensimmäisen tasoristeyksen korvaavan ylikulkusillan rakentaminen aloitettiin vuoden 2023 lopussa. Vinkkilän ylikulkusilta Sastamalassa valmistui kesällä 2024. Kaukolantien ja Vinkkiläntien tasoristeykset korvattiin uudella tielinjauksella ja ylikulkusillalla. Kesällä 2024 valmistui myös Kokemäellä Rutunan silta. 1960-luvulla rakennettu puinen silta korvattiin puu- ja teräsrakenteisella sillalla. Sillan valmistumisen myötä Ahvenuksentien tasoristeys poistui käytöstä.  

Ulvilassa on käynnissä rakennusurakka, jossa suljetaan kahdeksan tasoristeystä Haistilan ja Yli-Rantalan välisellä alueella. Poistettavien tasoristeysten tilalle rakennetaan korvaavat tieyhteydet sekä yksi uusi silta, Haistilan alikulkusilta. Urakka valmistuu syksyllä 2026.

Kohdekohtaisista aikatauluista ja sisällöistä on saatavilla päivittyvää tietoa Suunnittelu-alasivulla

Hankkeen eteneminen

  • Yksityistietoimitukset 2020-2024
  • Hankkeen valmistelevat työt ja suunnittelu 2020-2024
  • Rakentaminen alkoi kesällä 2022
  • Ensimmäiset tasoristeykset suljettiin loppuvuodesta 2022.
  • Hanke valmistuu vuoden 2028 loppuun mennessä.

Rata- ja tiesuunnitelmat

Hallinnollinen suunnittelu käynnistyi vuoden 2021 alussa ja jatkuu vuoteen 2025. Katusuunnitelmat ovat valmiina. Kesän 2025 alussa Traficomin hyväksymiskäsittelyssä olivat seuraavat neljä ratasuunnitelmaa:    

  1. Metsänvartija (Nokia)
  2. Aarnio–Pohjalantie (Sastamala) – tasoristeyksen poisto on varma
  3. Kyttäläntie (Kokemäki) – hyväksytty
  4. Koivero–Ruhade (Nakkila)

Niistä hyväksynnän on saanut Koivero–Ruhaden ratasuunnitelma. Sen osalta rakentamisen valmistelut on aloitettu, ja tavoitteena on käynnistää työt maaliskuussa 2026.

Muiden kolmen ratasuunnitelman käsittely jatkuu Traficomissa. Aarnio–Pohjalantien tasoristeys voidaan kuitenkin varmuudella poistaa, sillä se sisältyy virallisesti toiseen suunnitelmaan ja urakkaan.

Vammalan liikennepaikan (Sastamala) suunnittelu on edennyt, ja ratasuunnitelma asetetaan arviolta marraskuussa 2025 nähtäville.

Sastamalassa Nohkuan Pysäkkitien ratasuunnitelman vaihtoehtoja esitellään vuorovaikutustilaisuudessa 9.10.2025.

Kolme tiesuunnitelmaa etenevät seuraavasti:

  1. Ylistarontie (Kokemäki) on etenemässä kohti Traficomin hyväksymiskäsittelyä. 
  2. Äimälä–Aro (Kokemäki) lähtee myöhemmin hyväksymiskäsittelyyn.
  3. Merstola (Harjavalta) etenee näillä näkymin hyväksymiskäsittelyyn loppuvuodesta 2025. 

Rata-, tie- ja katusuunnitelmat ovat lain edellyttämiä hallinnollisia suunnitelmia, joilla varataan alueet rakentamista varten. Rakentamissuunnittelussa laaditaan tarkat ja yksityiskohtaiset suunnitelmapiirustukset ja työselostukset töiden toteuttamiseksi.

Hankkeen kustannukset

Kustannusarvio on 40 miljoonaa euroa.

Infotilaisuus Ulvilassa

Hanke järjestää infotilaisuuden asukkaille ja muille hankkeesta kiinnostuneille. Tervetuloa kuulemaan Haistila-Yli-Rantala -urakan ajankohtaisesta tilanteesta ja keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa.

  • Aika: torstaina 30.10.2025 klo 17-19.
  • Paikka: Ulvilan olohuone, Friitalantie 18, Ulvila (K-Supermarket Hansan vieressä).
  • Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Vuorovaikutustilaisuus Nohkuan pysäkkitien ratasuunnitelmasta

Ratasuunnitelman laatiminen on edennyt vaiheeseen, jossa Nohkuan Pysäkkitien huonokuntoisen ylikulkusillan korvaavat reittivaihtoehdot ovat valmiita esiteltäväksi vuorovaikutustilaisuudessa. Saatu palaute vaikuttaa vaihtoehtojen rajaamiseen ja lopulliseen valintaan. 

Vuorovaikutustilaisuus järjestetään torstaina 9.10.2025 klo 17–18.30
Paikka: Kylätila Otava, Maakunnantie 29, 38100 Sastamala (Karkku)

Tilaisuuteen ovat lämpimästi tervetulleita kaikki alueen asukkaat ja muut asiasta kiinnostuneet.
Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua. Tervetuloa!

Hankkeen esittelyaineistot

Markkinainfo

Markkinavuoropuhelu Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankkeen hankinnoista järjestettiin helmikuussa 2025.
Tutustu markkinavuoropuheluaineistoon (pdf). 

Kuvia hankkeelta

Hankkeen kuvia kootaan Flickr-kuvapankkiin. Tutustu hankkeen kuvakokoelmaan tämän linkin kautta. 

Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedoksi riittää Väylävirasto.

Kuvia Tampere–Pori-hankkeelta: