Tampere–Pori-radan tasoristeyksien poistaminen

Suunnitteilla

Tasoristeykset muodostavat tällä hetkellä selkeimmän rautateiden turvallisuusriskin. Tampere–Pori-rataosuudella tasoristeyksiä on 43 ja laituripolkuja viisi. Hankkeella parannetaan rataverkon ja tienkäyttäjien turvallisuutta poistamalla noin 30–40 tasoristeystä rataosuudelta.

Hankkeen taustat

Tampereen ja Porin välisellä radalla on yhteensä 43 tasoristeystä ja viisi laituripolkua. Näistä ilman puomi- tai äänivaroituslaitosta on 24. Onnettomuuksia rataosalla tapahtuu kymmenessä vuodessa keskimäärin viisi. 

Tasoristeykset muodostavat tällä hetkellä selkeimmän turvallisuusriskin rautateillä. Turvallisuusriski ei ole yksinomaan tienkäyttäjien, vaan kyse on myös rataliikenteen ja sitä kautta junamatkustajien turvallisuudesta.

Hankkeen taustalla on Liikenneviraston vuonna 2011 teettämä tarveselvitys Pori–Tampere-rataosasta ja alustava tarvearviointi tasoristeyksien poistosta. 

Hankkeen tavoitteet ja sisältö

Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeyksistä sekä parantaa mahdollisimman monen tasoristeyksen turvallisuutta kustannustehokkain keinoin. Pori-Kokemäki-välillä on 27 ja Kokemäki-Tampere-välillä 19 tasoristeystä. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyin ja toissijaisesti varustellaan turvalaittein tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi.

Tasoristeyskohteet valikoituvat ohjelmaan turvallisuuskriteerien ja kustannustehokkuuden yhteisvaikutukseen perustuvalla priorisoinnilla. Näiden kohteiden välittömässä läheisyydessä olevat tasoristeykset arvioidaan samanaikaisesti, koska nyt suunniteltavien kohteiden tiejärjestelyillä voidaan mahdollisesti poistaa muitakin tasoristeyksiä.

Kohteiden toteuttamisaikatauluun ja -järjestykseen vaikuttavat suunnitteluun liittyvät prosessit, kuten tie- ja ratasuunnitelmat, yksityistietoimitukset, kuulemiset ja mahdolliset valitukset.

Hankkeen eteneminen

  • Hankkeen valmistelevat työt ja suunnittelu 2019–2020
  • Rakentamistyöt 2019–2023

Hankkeen kustannukset

Hankkeen kustannusarvio on 40 miljoonaa euroa.

Ajankohtaista hankkeessa

Hankkeen valmistelu on käynnissä. Rakennuttamis- ja suunnittelukonsulttien hankintaa valmistellaan parhaillaan.
reaktionapit
Sivu päivitetty 11.12.2019