Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen

Ratahanke Käynnissä Satakunta Pirkanmaa

Tasoristeykset muodostavat rautateiden selkeimmän turvallisuusriskin. Hankkeen alussa vuonna 2020 Tampere-Pori rataosuudella oli 43 tasoristeystä, joista huhtikuuhun 2025 mennessä on poistettu 9 tasoristeystä.

Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankkeen kartta, jossa näkyy tasoristeysten sekä tulevien siltojen toimenpiteet.
  • Esisuunnittelu
  • Yksityistietoimitukset
  • Suunnittelu (rata- ja tiesuunnittelu)
  • Rakentaminen on aloitettu

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2020-2028
Urakoitsija
Hankealueen kunnat ja kaupungit, rakennuttaja- ja suunnitteluttajakonsultti Ramboll CM Oy
Kustannukset
40 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

Lisätä tie- ja rautatieliikenteen turvallisuutta Tampereen ja Porin välillä.

Ajankohtaista

Markkinainfo

Markkinavuoropuhelu Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankinnoista järjestettiin 7.2.2025. Markkinavuoropuheluaineisto löytyy oheisesta linkistä.

Tilaa uutiskirje 

Voit tilata hankkeen kuulumisista kertovan uutiskirjeen tämän linkin kautta. 

Hankkeen taustat

Tasoristeykset muodostavat tällä hetkellä selkeimmän turvallisuusriskin rautateillä. Turvallisuusriski ei ole yksinomaan tienkäyttäjien, vaan kyse on myös rautatieliikenteen ja sitä kautta junamatkustajien turvallisuudesta.

Ilmakuvassa Vinkkilän ylikulkusilta joulukuussa 2024.

Hankkeen tavoitteet ja sisältö

Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeystä sekä parantaa turvallisuutta kustannustehokkailla keinoilla. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyillä. Toissijaisesti tasoristeykset varustetaan turvalaitteilla tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi. Rataosuudella on tällä hetkellä 36 tasoristeystä ja viisi laituripolkua. Tasoristeyksistä 24 on ilman puomi- tai äänivaroituslaitosta.

Laaja hanke sijoittuu kuuden kunnan alueelle, ja yhteistyö kuntien kanssa on tiivistä. Ensimmäisen tasoristeyksen korvaavan ylikulkusillan rakentaminen aloitettiin vuoden 2023 lopussa. Vinkkilän ylikulkusilta Sastamalassa valmistui heinäkuussa 2024. Kaukolantien ja Vinkkiläntien tasoristeykset korvattiin uudella tielinjauksella ja ylikulkusillalla. Kesäkuussa 2024 valmistui Kokemäellä Rutunan silta. 1960-luvulla rakennettu puinen silta korvattiin puu- ja teräsrakenteisella sillalla. Sillan valmistumisen myötä Ahvenuksentien tasoristeys poistui käytöstä.  

Lisäksi Ulvilaan on laadittu ratasuunnitelma, jonka perusteella suljetaan kahdeksan tasoristeystä Haistilan ja Yli-Rantalan välisellä alueella. Poistettavien tasoristeysten tilalle rakennetaan korvaavia tieyhteyksiä sekä yksi uusi silta, Haistilan alikulkusilta. Liikenne- ja viestintävirasto on hyväksynyt ratasuunnitelman, joka oli yleisesti nähtävillä 31.5.2024 saakka. Ratasuunnitelma on lainvoimainen. Työt käynnistyvät Haistilassa huhtikuussa 2025. Kohdekohtaisista aikatauluista ja sisällöistä on saatavilla päivittyvää tietoa Suunnittelu-alasivulla. Hanke valmistuu vuoden 2026 loppuun mennessä.

Hankkeen eteneminen

  • Yksityistietoimitukset 2020-2024
  • Hankkeen valmistelevat työt ja suunnittelu 2020-2024
  • Rakentamistyöt 2022-2028

Hallinnollinen suunnittelu käynnistyi vuoden 2021 alussa ja se jatkuu vuoteen 2025. Katusuunnitelmat ovat valmiina ja loput tie- ja ratasuunnitelmat ovat hyväksymiskäsittelyssä, poislukien Haistilan ja Kaukolantie-Vinkkiläntie. 

Rata-, tie- ja katusuunnitelmat ovat lain edellyttämiä hallinnollisia suunnitelmia, joilla varataan alueet rakentamista varten. Rakentamissuunnittelussa laaditaan tarkat ja yksityiskohtaiset suunnitelmapiirustukset ja työselostukset työn toteuttamiseksi. Rakentaminen aloitettiin kesällä 2022 ja ensimmäiset tasoristeykset suljettiin loppuvuodesta 2022. Koko hankkeen on tarkoitus valmistua vuoden 2028 loppuun mennessä.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen kustannusarvio on 40 miljoonaa euroa.

Kuvia hankkeelta

Hankkeen kuvia kootaan Flickr-kuvapankkiin. Hankkeen kuvakokoelmaan pääset tutustumaan tämän linkin kautta. 

Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedoksi riittää Väylävirasto.

Kuvia Kokemäeltä joulukuussa 2024: