Vt 20 parantaminen välillä Korvenkylä-Kiiminki, Oulu

Tiehanke Suunnitteilla Pohjois-Pohjanmaa

Hankkeessa laaditaan yleissuunnitelma valtatien 20 parantamiseksi Oulussa, Korvenkylän ja Kiimingin välillä. Tieosuus suunnitellaan nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi nykyiselle paikalleen. Tavoitteena on sujuvoittaa liikennettä, parantaa turvallisuutta ja vähentää tien haittoja asutukselle ja ympäristölle.

  • 03/2024 YVA-ohjelma nähtäville
  • 02/2025 YVA-selostus nähtäville
  • 05/2025 Perusteltu päätelmä
  • 06/2025 Yleissuunnitelman laatiminen alkaa
  • 04/2026 Valmis yleissuunnitelma nähtäville
  • 09/2026 Tiesuunnitelman laatiminen alkaa (tavoite)

Ajankohtaista

Yleissuunnitelman ensimmäistä luonnosta esitellään kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa ja työpajassa 2.9. kello 17–19 Jäälin koululla, Oulussa.

Yleisötilaisuudessa esitellään hankkeen tilanne ja suunnitelmaluonnos, käydään läpi ympäristövaikutusten arvioinnista saatu palaute ja perustelut vaihtoehdon 1 pohjalta etenemiselle. Työpajaosuudessa suunnitelmaluonnosta käsitellään pienryhmissä. Kahvia on tarjolla klo 16.30 alkaen. Tervetuloa!

Suunnitelmaluonnoksesta voi antaa palautetta myös karttapalautepalvelun kautta. Linkki karttapalveluun julkaistaan näillä verkkosivuilla syyskuun alussa. Seuraava yleisötilaisuus pidetään loppuvuodesta 2025.

Lähtötilanne

Noin 12 kilometriä pitkä suunnittelualue alkaa Korvenkylästä, nykyisen nelikaistaisen tieosuuden lopusta, ja päättyy Kiimingissä ennen Kiiminkijokea. 

Valtatie 20 Oulusta Kuusamoon on yksi Oulun seudun tärkeimmistä pääteistä. Sitä käyttää päivittäisen työ- ja asiointiliikenteen lisäksi myös pitkämatkainen, erityisesti vapaa-ajan liikenne. Tieyhteys on tärkeä myös alueen elinkeinoelämälle. 

Tarkasteltava tieosuus on ruuhkainen ja altis liikenneonnettomuuksille. Valtatien varrella asuu paljon ihmisiä, joita liikenteen melu ja päästöt häiritsevät. Ennustettu liikenteen kasvu lisää ongelmia entisestään. 

Hankkeen sisältö

Tieosuus parannetaan nelikaistaiseksi väyläksi taso- ja eritasoliittymineen. Samalla parannetaan jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteita. Tavoitteena on myös ehkäistä valtatien ja sen liikenteen asutukselle, maankäytölle ja ympäristölle aiheuttamia haittoja. 

Hanke käynnistyi ympäristövaikutusten arviointimenettelyllä (YVA), joka tuotti tietoa vaihtoehdon valinnan ja jatkosuunnittelun tueksi. Ympäristövaikutusten arvioinnissa vertailtiin valtatien neljän eri parantamisvaihtoehdon vaikutuksia.  

  • Vaihtoehtoehto 0+: Pieniä liikennettä sujuvoittavia ja turvallisuutta parantavia toimenpiteitä sisältävällä vaihtoehdolla 0+ oli vähäiset ympäristövaikutukset, mutta se ei toteuttanut liikenteelle asetettuja tavoitteita.  
  • Vaihtoehdot 1, 2 ja 3: Muut kolme vaihtoehtoa sisälsivät valtatien parantamisen nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi. Ne toteuttivat hyvin liikenteelliset ja maankäytön tukemiseen liittyvät tavoitteet ja ympäristölle aiheutuvat riskit ovat kaikissa vaihtoehdoissa hallittavissa. 


Alkuvuodesta 2025 valmistui ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset kokoava YVA-selostus. Arvioinnin ja siitä saadun palautteen perusteella Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikennevastuualue päätti, että yleissuunnitelma laaditaan vaihtoehto 1:n pohjalta. Valitussa vaihtoehdossa valtatie parannetaan nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi nykyiselle paikalleen. 

Vaihtoehto 1 

  • sujuvoittaa liikennettä, parantaa turvallisuutta ja tukee alueen elinkeinoelämän kehitystä
  • aiheuttaa vain vähän haittaa paikalliselle maankäytölle ja tukee parhaiten Oulun kaupungin pitkän aikavälin maankäyttötavoitteiden toteutumista 
  • aiheuttaa hieman vähemmän ilmasto- ja ympäristöhaittoja kuin vaihtoehdot 2 ja 3
  • aiheuttaa pienimmän riskin pohjavesien pilaantumiseen
  • vähentää meluesteiden ansiosta asutukselle aiheutuvaa melu- ja pölyhaittaa
  • hyödynnetään parhaiten olemassa olevaa infrastruktuuria
  • mahdollistaa vaiheittaisen toteutuksen. 

Yleissuunnitelma valmistuu keväällä 2026. Yleissuunnitelman jälkeen laaditaan vielä yksityiskohtainen tiesuunnitelma. Tiesuunnitelman laatiminen aloitetaan arviolta loppuvuodesta 2026. 

Tilaisuudet ja materiaalit

  • YVA-menettelyn ensimmäisessä vaiheessa laadittu ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA-ohjelma) oli nähtävillä 21.3.–19.4.2024. Valmista ohjelmaa esiteltiin yleisötilaisuudessa 4.4.2024. Arvioitavien vaihtoehtojen tarkentamisessa ja ympäristövaikutusten arvioinnissa hyödynnettiin YVA-ohjelmasta saatua palautetta. 
    YVA-ohjelma
    Yleisötilaisuuden 4.4.2024 esittelyaineisto
     
  • Työpajassa 12.6.2024 kaikki asiasta kiinnostuneet pääsivät osallistumaan vaihtoehtojen tarkentamiseen ja vaikutusten arviointiin. 
    Tilaisuuden aineisto: YVA_Selostus_työpaja 
     
  • Valmista YVA-selostusta esiteltiin yleisötilaisuudessa 13.2.2025.
    YVA-selostus
    Tilaisuuden esittelymateriaali
    Tilaisuuden muistio 
     
  • Yhteysviranomainen antoi 6.5.2025 perustellun päätelmän hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.
    Perusteltu päätelmä

    YVA-vaiheen vaihtoehtojen määrittämisessä hyödynnettiin tieosuudelle aiemmin laadittuja suunnitelmia ja selvityksiä, joista keskeisin on vuonna 2019 valmistunut Vt 20 Korvenkylä–Kiiminki kehittämisselvitys.