Varsinais-Suomen ELY-keskus laatii tiesuunnitelmaa maantien 180 parantamisesta rakentamalla uusi yhteys Kurkelan eritasoliittymän ja Kuusiston välillä. Tavoitteena on turvata Turunmaan saariston pääliikenneyhteyden toimivuus ja tukea samalla Kaarinan keskustan kehittämistä vähentämällä merkittävästi keskustan liikennemääriä ja ruuhkautumista. Rahoituspäätöstä hankkeesta ei vielä ole tehty.
Ajankohtaista
Suunnitelma pidettiin yleisesti nähtävillä heinä-elokuussa 2024 (tarkemmat päivät kuulutuksessa) väyliensuunnittelu.fi-sivustolla. Suunnitelmasta pyydetään lausunnot viranomais- ja sidosryhmätahoilta.
Tiesuunnitelmaan liittyviä aineistoja myös liitteissä alla.
Kaarinan kaupunki on käynnistänyt suunnitelma-alueella 3 erillistä asemakaavamuutostyötä. Kaavatyöt on jaettu kolmeen alueeseen, koska alue on laaja:
- Uudenmaantien – mt110 välinen alue
- mt110 – Ahditie
- Ahdintie - Kuusistonsalmi
Kaarinan kaupunki on osallistunut alueen asukkaita asemakaavojen muutostyöhön ja järjestänyt maanomistajakuulemisia.
Vuorovaikutus ja yleisötilaisuudet
Hankkeessa on järjestetty maanomistajatapaamisia, karttakysely ja useita yleisötilaisuuksia, joista viimeisin pidettiin 3.4.2024.
Tiesuunnitelmalla tarkat suunnitelmat
Tiesuunnitteluvaiheessa suunnitellaan maantien liittymät, sillat, jalankulun- ja pyöräilyn järjestelyt sekä meluntorjunta ja määritellään tiealueet. Tiesuunnitelma päätöksineen antaa tienpitäjälle oikeuden tiehankkeen rakentamiseen ja tiealueiden lunastamiseen. Aiemman yleissuunnitelman periaateratkaisut ohjaavat suunnittelua, mutta niiden toimivuutta tarkastellaan tarkemmassa mittakaavassa sovittaen kokonaisuutta yhteen asemakaavoituksen kanssa.
Tiesuunnitelman alue rajautuu pohjoisessa Kurkelan eritasoliittymään ja etelässä Kirjalansalmen siltaan, jonka uusimisesta on laadittu oma tiesuunnitelmansa. Poikluoman ja Kartanontien välillä maantietä 180 parannetaan nykyisellä Kurkelantien kohdalla kaksiajorataisena ja nelikaistaisena tietä noin 1,3 kilometrin matkalla. Kartanontien ja Kirjalansalmen sillan välillä maantie 180 rakennetaan uuteen maastokäytävään noin 3,5 kilometrin matkalla. Kuusistonsalmen sillan yli suunnitellaan noin 400 metriä pitkä Auvaisbergin silta. Nykyinen Kuusistonsalmen silta uusitaan erillisen suunnitelman mukaisesti.
Hankkeen aloituskuulutus on julkaistu Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston verkkosivuilla 27.3.2020. Hankkeesta pidettiin yleisötilaisuus 3.4.2024.
Hankkeen tavoitteet
Saaristotien (mt 180) ongelmat ilmenevät nykyisellään mm. ruuhkautumisena, liittymien huonona toimivuutena, liikenneturvallisuuden heikkenemisenä sekä meluhaittoina. Liikennemäärät tiellä ovat enimmillään 14 4000 ajoneuvoa vuorokaudessa Kirjalansalmen sillan pohjoispuolella. Liikennemäärien ennustetaan kasvavan edelleen vuoteen 2030 mennessä.
Hankkeella halutaan turvata seudullisen tieyhteyden sujuvuus, parantaa paikallisten ajoneuvo- ja jalankulku- sekä pyöräily-yhteyksien turvallisuutta ja sujuvuutta sekä tukea Kaarinan kaupungin yhdyskuntarakenteen ja maankäytön kehittämistä ottaen huomioon luonnon, maiseman ja kulttuuriympäristön arvot sekä minimoimalla ympäristöhaitat.
Maakunta- ja seututasolla yhteyden parantaminen edistää työmatkaliikenteen, elinkeinoelämän kuljetusten sekä matkailuliikenteen sujuvuutta ja luo edellytyksiä uuden kehityskykyisen teollisuus- ja palvelutoiminnan sijoittumiselle tien vaikutuspiiriin. Uusi tieyhteys vähentää myös nykyisen tien aiheuttamia haittoja Kaarinan keskustassa ja Kuusiston saaressa. Lisäksi suurten erikoiskuljetusten reitti on tarkoitus ohjata uudelle tieyhteydelle.
Uusi tieyhteys lyhentää merkittävästi Paraisilta Turkuun suuntautuvia työssäkäyntimatkoja ja matka-aikaa. Uuden tieyhteyden rakentamisella pystytään erottamaan saaristoon suuntautuva pitkän matkan liikenne Kaarinan kaupungin alueella tapahtuvasta työ- ja asiointiliikenteestä. Samalla liikenteen sujuvuus paranee.
Hankkeen yleissuunnitelma
Ennen tiesuunnitelmaa, hankkeesta on laadittu yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Hankkeen YVA valmistui vuonna 2008 ja yleissuunnitelma vuonna 2010. Yleissuunnitelma on hyväksytty vuonna 2017.
Alustavassa yleissuunnittelussa ja YVA:ssa tutkittiin kaikkiaan seitsemää vaihtoehtoa valtatien 1 (E18) ja Kirjalansalmen sillan välisellä osuudella. Jatkosuunnitteluun valittiin ohikulkutien rakentaminen siltavaihtoehtona, jossa Kuusistonsalmen ylittävän sillan alikulkukorkeus on 16 metriä.
Ruotsinkielisille sivuille / webbsidan på svenska: Lv 180 mellan Kurkela och Kustö